כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ארה"ב חשפה: יש לנו 5,113 ראשי נפץ גרעיניים

שרת החוץ האמריקנית הצהירה באו"ם, כי במסגרת השקיפות הגרעינית תפעל ארה"ב לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני • במקביל חשף הפנטגון את כמות כלי הנשק הגרעיניים שבידי ארה"ב

הכור
הכור צילום: באדיבות המצלם

הפתעה ציפתה לבאי הוועידה להערכת האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני כשזמן קצר לאחר הודעתו של הנשיא אובמה כי "היום ארה"ב תחשוף את מספר ראשי הנפץ הגרעיניים בארסנל שלנו, וכמה מהם פירקנו מאז 1991" - הודיע הפנטגון כי ארה"ב מחזיקה ב-5,113 ראשי נפץ גרעיניים בארסנל הפעיל, ובאלפי ראשי נפץ הממתינים לפירוק.

המספר המדויק שננקב, נחשב במשך שנים לאחד הסודות השמורים ביותר בארה"ב, ופרסומו מהווה שלב נוסף במאבק לשקיפות גרעינית אותו מנהל אובמה.

נושא הגרעין במזרח התיכון עמד כמובן במוקד הדיונים, כששרת החוץ הילארי קלינטון מבהירה כי "אנו תומכים במאמצים להגשים את היעד של מזרח תיכון נטול נשק גרעיני", "המזרח התיכון עלול להוות את האיום הגדול ביותר של הפצת הנשק הגרעיני בימינו. לא כל המדינות חתומות על האמנה. ויש מדינות החתומות עליה שהפרו את המחויבויות שלהן".

למרות הצהרותיה החד משמעיות, שהיו שחששו כי כוונו לאוזניים ישראליות, הבהירה קלינטון בשיחה עם כתבים אחרי הנאום, כי טרם הבשילו התנאים למזרח תיכון מפורז מנשק גרעיני בשל היעדר שלום אזורי והעובדה שחלק מהמדינות לא חתומות על האמנה ואחרות מפרות אותה. "אך אנו מוכנים לתמוך בצעדים מעשיים להתקדם לקראת היעד הזה".

קלינטון התייחסה גם לאיראן, ואמרה: "יש מדינות שבוחרות שלא להיות קונסטרוקטיוויות. נשיא איראן השמיע את אותן האשמות שחוקות ושקריות נגד ארה"ב. וזה לא מפתיע. איראן עושה כל מה שביכולתה כדי להימנע ממתן דין וחשבון. אבל בסופו של דבר כולנו נימדד על פי מעשינו ועמידה במחויבויותינו, ולא על פי המילים שלנו. איראן היא המדינה היחידה המיוצגת באולם הזה שסבא"א גילתה כי היא לא עומדת במחויבויותיה במסגרת האמנה. היחידה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}