כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

למה יצא הגראי"ל נגד מסיבות האירוסין?

במכתב שנתלה בימים האחרונים בהיכלי הישיבות והכוללים, מבקש הגראי"ל שטיינמן לבטל את מסיבות האירוסין המתקיימות לאחר גמר השידוך • מהן שלושת הסיבות שמנה הגראי"ל נגד המסיבה • כל הפרטים

הגראי"ל שטיינמן. צילום: אהרן שטיינגולד
הגראי"ל שטיינמן. צילום: אהרן שטיינגולד

ביום ראשון הקרוב, יתרוקנו השכונות החרדיות. איש לא יישאר בבית. עונת החתונות מתחילה, וכל משפחה בציבור החרדי, תסע לחתונה (או שתיים) של קרובי משפחה או חברים. לאחר תקופת יובש ארוכה, בה נאסר לשמוע מוזיקה ולרקוד לצלילי תזמורת משמחת, מגיעה ב'בום' אחד תקופה ארוכה של שמחות.

אלא שיש שרואים בעונה המשמחת, תקופה קשה למשפחות רבות. משפחות שהיו אמורות לשמוח כפל כפליים מכולם. מדובר, כמובן, במשפחות המחתנות.

הורים רבים מגיעים כשהם מרוטי נוצות לחתונות ילדיהם. ההוצאות העצומות מצליחות להוציא מהם כל זיק של חיוניות, ודווקא בתקופה הכי שמחה הם שרויים בדיכאון עמוק, הנובע מחובות עתק, שגוררים אחריהם נישואי הצאצאים.

את המצב הזה ניסו לפתור לאחרונה כמה אברכים מכולל פוניבז', שהקימו ארגון הנושא את השם 'שהשמחה במעונו'. הארגון הציב לעצמו מטרה לצמצם את הוצאות נישואי הילדים למינימום הנדרש, כשלצורך כך הוחלט לפתוח במסע החתמה בכוללים בכל רחבי הארץ. במסגרת ההחתמה, כל אברך חותם על סכום מקסימום אותו ייתן עבור רכישת דירה לבן או לבת.

בנוסף יזם הארגון קריאה מגדולי ישראל, בראשם עומד הגראי"ל שטינמן, ובו פנייה להורים לצמצם גם בהוצאות הקודמות לנישואין. ההוצאות בין האירוסין לחתונה עומדות על סכום של עשרות אלפי שקלים, והמחויבות החברתית לא מאפשרת לאף אחד להישאר מאחור. כולם מרגישים כי הם צריכים להצטרף לחגיגת המתנות והמסיבות, ורק ההורים מצפים לישועה.

בקריאה, עליה חתום הגראי"ל שטיינמן, לצד גדולי ישראל נוספים, נקרא הציבור שלא לערוך מסיבות אירוסין, ולהסתפק בוורט שנערך עם סגירת השידוך, בדרך כלל בבית הכלה. במכתב מצוין, כי מלבד ההוצאה הכלכלית, יש גם עין הרע בעריכת מסיבה מעין זו. "זה גורם הרבה צער לבני הזוג לאחר מכן", מסביר הגראי"ל במכתבו, "כל דבר שיש לו פרסום - אין לו הצלחה".

סיבה אחרונה בשלה יש לבטל את מסיבת האירוסין, ממשיך הגראי"ל, היא ביטול התורה הנגרם לחברי החתן, כתוצאה מכך שהם מחויבים לבוא ולשמוח בשמחתו.

האם המכתב ישא פרי ומסיבות האירוסין המיותרות יבוטלו? ימים יגידו
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}