כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגר"א ברלנד: לא לנסוע במכונית

האסון שאירע בל"ג בעומר שעבר, בו נהרגו 5 חברי קהילת 'שובו בנים' - הביא להפקת לקחים • בהוראה שהוציא הגר"א ברלנד, הוא מבקש: להימנע מנסיעה למירון ברכב פרטי, ולא להתקרב לכביש הבקעה

התאונה המחרידה שאירעה בשנה שעברה. צילום: אהרן ימפל, זק"א
התאונה המחרידה שאירעה בשנה שעברה. צילום: אהרן ימפל, זק"א

גם כחלוף שנה תמימה, קשה מאוד לשכוח ל"ג בעומר תשס"ט, שייזכר תמיד כטראגי בשל האסון שאירע במהלכו, ובו נהרגו חמישה אנשי 'שובו בנים', תלמידיו של הגר"א ברלנד.

באסון הנורא שאירע בכביש הבקעה כאשר הרכב בו נסעו סטה ממסלולו והתנגש חזיתית באוטובוס של חברת 'הופמן שהסיע נוסעים למירון – נהרגו חמישה יהודים יקרים, ובהם שלושה ילדים.

האסון, שיצר שבר עמוק, הכניס את קהילת 'שובו בנים' כולה לחשבון נפש. העובדה כי נספו טובי בניה של הקהילה, בהם שלושה ילדים שלא טעמו טעם חטא - גרמה לכך שהשנה שחלפה היתה רוויה באירועי הנצחה לזכרם של חמשת ההרוגים, זיכרונם לברכה.

בימים אלה, עברה הרינה בין חסידיו של הגר"א ברלנד: הרב ביקש מהחסידים להשתדל שלא לנסוע השנה למירון בכלי רכב פרטיים. הוא ביקש מראשי הקהילה שידאגו לאוטובוסים שיעמדו לרשות הציבור, ויחסכו את הצורך לנסוע ברכבים פרטיים.

"אם מישהו כן נוסע במכוניתו, אני דורש ממנו שלא ייסע דרך כביש 90, הבקעה, אלא רק דרך כבישי הארץ", הוסיף הגר"א ברלנד.

בעקבות הוראתו של הרב, ארגנה 'שובו בנים', לראשונה בתולדותיה, צי מסובסד של אוטובוסים, עבור כל בני הקהילה הנוסעים אל ההדלקה המרכזית שהגר"א ברלנד יערוך בחצות הלילה של מוצאי השבת, סמוך ונראה למתחם ציון הרשב"י.

"השגנו תקציב מיוחד, בכדי לסבסד את הנסיעה, ובכך לעודד את הציבור שלא לנסוע במכוניות פרטיות", אומר אחד ממנהלי המוסדות. "קרה לנו אסון טראגי שנצרב בקהילתנו באותיות של דם. אי אפשר לשכוח את זה", הוא מוסיף.

איש שיחנו מציין כי השנה תופץ חוברת מיוחדת שתחולק לכל העולים מירונה, לעילוי נשמתם של חמשת ההרוגים.

כזכור, לפני שנה, בתום לילה ארוך שכולו שמחת רשב"י בטהרתה, עלו ששה, שלושה מבוגרים ושלושה ילדים, אל רכב מסוג 'מאזדה לנטיס', במטרה לשוב לבתיהם שבירושלים. ר' נפתלי ועקנין, ילדיו נחמן ונתן ור' שלמה אוזפרסקו ביקשו להצטרף לנהג הרכב, והוא נענה לבקשתם במאור פנים.

ואז קרתה התאונה המצמררת, שהטילה כתם של דם רותח על ל"ג בעומר תשס"ט, שאירוע הדמים שאירע בו ייזכר לנצח ויותיר נר-תמיד של זיכרון מרצד.

מסיבה שאינה ברורה, סטה רכב המאזדה ממסלולו. הוא עלה על נתיב הדמים הנגדי. ממול שעט אוטובוס של חברת דולפין טורס שנשכר על-ידי חברת הופמן והיה עמוס עשרות נוסעים שיצאו מירושלים בדרכם מירונה. האוטובוס שעט במהירות של 80 קמ"ש. הרגעים עד להתנגשות החזיתית היו רגעים של נצח. התאונה התרחשה לעיניהם הקרועות מחרדה של עשרות נוסעי האוטובוס.

"הרכב החל לחזור לנתיב הימני וחשבתי שיספיק לחזור", סיפר לאחר מכן נהג האוטובוס בן ה-59 המתגורר במזרח ירושלים. "כשנהג המאזדה יישר את ההגה – ההגה כנראה ברח ממנו. הוא נכנס באוטובוס.

"לא היה לי לאן לברוח", סיפר נהג האוטובוס שנפצע קלות באירוע. "הרגשתי מכה חזקה. הרכב פגע בחלקו הקדמי של האוטובוס.

"ירדתי מהאוטובוס, ולא ידעתי מה קורה איתי", הוסיף הנהג לשחזר. "נגשתי לרכב המרוסק, ראיתי בו גופות של ילדים, והתחלתי לבכות. דבר כזה לא ראית בחיי. אני נוהג 26 שנים, ומעולם לא פגעתי בחתול. פתאום קרה דבר נורא שכזה. אני מרגיש חלש מאוד, לא יודע מה יהיה"...

שנה חלפה, וניכר כי הפצע עודנו טרי, וכי בני הקהילה עושים הכל בדרך הטבע, בכדי להבטיח שלא יקום פעמיים אסון, חלילה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}