כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

פסיקה מסעירה: מירון הוא בית קברות ענק. אין כניסה לכהנים!

פסק הלכה מסעיר, שהוציא הג"ר משה ברנסדורפר לבקשת האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק - קובע: אסור לכהנים לעלות למירון, עקב טומאת קברים • בחסידות תולדות אהרן לא מקבלים את הפסיקה וההדלקה תתבצע כמתוכנן, למרות שהאדמו"ר כהן • המסמך המלא

המונים במירון. השנה לא יעלו הכהנים? צילום: מנחם הלוי
המונים במירון. השנה לא יעלו הכהנים? צילום: מנחם הלוי



אסור לכהנים לעלות למירון. חד וחלק. זהו פסק ההלכה הנחרץ שיצא מתחת ידו של הפוסק הגאון רבי משה ברנסדורפר, בנו של הגר"מ ברנסדורפר זצ"ל, ומזעזע את אמות הסיפים.

עוד בנושא:
פסק: לכהנים אסור לעלות למירון • חשיפה

אם לא יימצאו פוסקי הלכה שיחוו את דעתם באופן הפוך – הרי שהעלייה למירון השנה תיאסר על כל כהן מזרע אהרון, מה שאומר: ירידה בת אחוזים ניכרים בהיקף המספרי של העולים להר בל"ג בעומר.

את פסק ההלכה המסעיר את העולם התורני, ניפק הגר"מ ברנסדורפר לבקשת רבו, האדמו"ר מ'תולדות אברהם יצחק', שביקש ממנו לברר את העניין, לנוכח עצמות רבות ומערות קבורה שהתגלו במעלה ההר המוביל אל ציון הרשב"י.

"בכל השטחים שבצידי הציון נמצאו ונתגלו, בהם ובסביבותיהם, מערות קבורה רבות", מנמק הרב ברנסדופר את פסק ההלכה הנחרץ. "בחלקם הם ממש בתוך הרחבות עצמם, ובחלקם הם מתחת לרחבות, ולא ידוע עד היכן הם נכנסים.

"כמו כן, כל הדרכים המובילות אל הציון כיום, הינן דרכים חדשות שנסללו ללא שום פיקוח ובדיקה, והדרכים הישנות נעלמו. ובכולם נמצאו סביבותיהם מערות קבורה, שבחלקם הם נכנסים מתחת לכביש, ולא ידוע עד היכן.

"כמו כן, כביש הירידה מן הציון נסלל על ידי האנגלים, על גבי חלק מבית הקברות של המושב זקנים".

וכאן מגיע הרב ברנסדורפר אל פסק ההלכה הנחרץ: "על כן, בכל אלו המקומות אשר נמצאו, בהם או מתחתיהם, קברים - אסורים מדאורייתא לכהנים. ובמקומות שלא ידוע גבולות המערה - צריך לחשוש לאיסור טומאה דאורייתא.

"ובשאר מקומות, יש לדון אם צריך לחשוש כן על המקומות שלא נמצאו בהם קברים. מכיוון שיש במקום כל כך הרבה מערות קבורה, האם נחשב לבית קברות גדול - כיוון שבכל מקום שחפרו, מצאו מערות קבורה.

"דיברתי בזה עם גדולי ישראל וביניהם מחברי הבד"צ שליט"א, כדי לשמוע את דעתם דעת תורה בנידון. ואלה הם הדברים: "בכל המקומות שנתגלו קברים וידועים כעת - מוזהרים הכהנים מדאורייתא להיטמא להם, ואסורים להתקרב להם ד' אמות כדין.

"ואשר על כן, כל הדרכים הרגילות המובילות לציון, אי אפשר להגיע דרכם אל הציון מבלי להיכשל בטומאת מת או בחשש טומאת מת - ואסורות לכהנים. וכן הוא בחלק גדול מן הרחבות והשטחים למיניהם, אשר ישנם בהם קברים בבירור.
"אולם אף בשאר המקומת הנ"ל שאין ידוע שיש שם קברים, דעת גדולי הפוסקים, שיש לחוש לאיסור, מכיוון שיש עליהם חובת בדיקה מדין מיעוט המצוי, ויש לחשוש שמא יש בהם קברים שלא נתגלו עדיין. וכל עוד שלא נבדקו המקומות. הרי הם אסורים לכהנים".

הגר"מ ברנסדורפר מסביר כי הציג את מסקנותיו ההלכתיות בפני האדמו"ר, שציווה עליו לפרסם כדלהלן: "מחמת חומר הענין של קדושת הכהנים, הכרוך באיסורי דאורייתא - כל עוד לא תהיה הוראה מפורשת ברבים מגדולי ישראל והבד"צ, על הכהנים מאנ"ש לא לעלות להר מירון.

"והכהנים אשר אדיר חפצם לקחת חבל בשמחת הילולא דרשב"י זי"ע - יבואו למושב למטה מן ההר".

הפסיקה חוללה סערה גדולה בחוגים רבים, מחמת השלכותיה התקדימיות. חסידות 'תולדות אברהם יצחק' לא תקיים את ההדלקה המסורתית במעלה ההר, אלא תסתפק בהדלקה במושב מירון עצמו, במרחק ניכר ממוקדי ציון הרשב"י – בשל העובדה כי האדמו"ר הינו כהן.

'תולדות אהרן': לא משנים תוכניות

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי פסק ההלכה אינו מקובל על כולם, וכי בחסידות 'תולדות אהרן' מתכוונים לקיים את ההדלקה כמידי שנה. האדמו"ר מתולדות אהרן, כמו אחיו האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, הוא מזרע הכהונה, ובכל זאת, התוכניות לא ישונו.

בחסידות תולדות אהרן עמלים בימים אלו על הכשרת הדרכים המובילות לרחבת ההדלקה, גיזום העצים המאהילים על הקברים ויצירת גדרות הפרדה הלכתיות בכל מקום בו מצוי חשש לקברים.

הפסיקה התקדימית עוד תפרנס פולמוסים הלכתיים נרחבים.

אסור לכהנים לעלות. פסק ההלכהצילום: אסור לכהנים לעלות. פסק ההלכה
אסור לכהנים לעלות. פסק ההלכה





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}