כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מירון מסוכסכת - ועכשיו הפולמוס • פאנל

מדורה גדולה של חילוקי דעות בוערת במירון, וצוברת תאוצה לקראת ל"ג בעומר • ערב החג, כינסנו את 3 הקצוות: שווינגר והלפרין מחד, ויואב אברהם מאידך, לפאנל בו הם מבטיחים: השנה יורגשו שינויים

מירון בל"ג בעומר
מירון בל"ג בעומר



הרב יוסף שווינגר, מנכ"ל המשרד לפיתוח המקומות הקדושים לילה טוב. ההכנות שהשנה שהשנה התחילו מוקדם יותר, גררו אחריהם התלקחות בסכסוך איחוד הצלה ומד"א. זה מה שצפוי לנו בל"ג בעומר?

"לילה טוב. ראשית, אנחנו כל שנה מתחילים את ההכנות יום אחרי ל"ג בעומר הקודם. ואין שום הבדל בין השנה הזו לשנים אחרות.

"שנית. בכל דבר טוב תמיד יש מפריעים וכל מיני גורמים שהשטן לפעמים מרקד בהם. זה עם זאת, צריך לטפל בבעיות ולפתור אותם ואני מקווה שעד ל"ג בעומר הקרוב הבעיות יפתרו".

• מה אתם הולכים לעשות בעניין?

"יש הידברויות. אנחנו מקווים שכל הגורמים ישתפו פעולה בסופו של יום".

• מה בנוגע לאדמו"רים השנה? בשנה שעברה היו אדמו"רים שלא נכנסו למירון. האם זה יקרה גם השנה?

"בגדול, המשטרה מתנגדת להעלאת כל גורם שהוא, למעט האדמו"רים, האחראים על ההדלקה. עם זאת, מחר נשב עם המשטרה בנושא הזה ואני מקווה שהנושא הזה ייפתר.

• יש קריטריונים לפיהם ייקבע איזה אדמו"רים יעלו?

"אני לא קובע קריטריונים. קטונתי לקבוע מי אדמו"ר ומי לא אדמו"ר, ומי עולה ומי לא עולה. אני מעביר את כל הבקשות למשטרה. כמובן שהסברתי להם שיש עשרות אדמו"רים שמבקשים לעלות. וכמוהם יש עוד הרבה רבנים וראשי ישיבות, וכל זה נתון להחלטתו של מפקד מחוז הצפון. אני מאמין שהוא ימצא את הפיתרון ואני מקווה לכך מאוד על מנת שלא יהיה חילול ה' וביזוי רבנים".

"האם גם השנה ניפגש אחרי ל"ג בעומר, ונשאל איפה נכשלנו כמו בשנים קודמות?

"לא היה דבר כזה בשנים קודמות. לפני שנתיים היתה קריסה של מערך התנועה בשל התארגנות לא נכונה של מערך התנועה של מרחב גליל, שגרמה לכך שאוטובוס אחד שנתקע תקע את כל מערך התנועה. וגם אז הסיפור הגיע לבדיקת מבקר המדינה".

"בשנה האחרונה יושמו כל הלקחים שהופנו מאותה קריסה תנועתית, ואני מקווה שגם השנה לא יהיו תקלות. אגב, צריך להבין שלהגיע למירון זה לא כביש ירושלים תל אביב או תל אביב חיפה. זה כבישים מאוד צרים זה אתר שמאוד קשה להגעה ולחזרה ואדם שמגיע למירון צריך לקחת בחשבון שצריך להתאזר בסבלנות. מי שאין לו סבלנות, אני מציע לו שישאר בבית. באופן כללי אנחנו ממליצים בהזדמנות זו לציבור, להגיע אך ורק בתחבורה ציבורית כי העדיפות כולה להגעה לאתר תינתן לתחבורה ציבורית בלבד.

"השנה הרחבנו את החניונים, הרחבנו את התשתיות על מנת שחניונים יוכלו לקלוט אוטובוסים, הרחבנו נתיבים, נסללה דרך מהדרין חדשה, יש דרך מילוט בורמה נוספת חדשה. ובכל הדברים האלה השקיעו מליוני שקלים על מנת להימנע מבעיות. אני אופטימי למרות שאני לא יכול להגיד במאת האחוזים שלא יכולה לחול תקלה. מי שאומר במאת האחוזים שלא תחול תקלה הוא לפי דעתי שוטה מוחלט".

אני רב עם העדה? מה פתאום?!

• ערב טוב ליושב ראש ועד מירון הרב מרדכי הלפרין. ספר לנו על ההכנות לל"ג בעומר, ואיך אתם במירון מתכוונים למנוע אי סדר ובלגן?

"בעזרת ה' כולנו מקווים שהכל יהיה בסדר, אם כי צריך לזכור שהשנה, בגלל של"ג בעומר יחול במוצאי שבת, כמובן שיהיו שעות שבהם כל עם ישראל ירצה להגיע בבת אחת, וצריך לתת הדעת על העניין הזה, אבל מבחינתנו נעשות כל ההכנות כולל הכנות לשבת בה יהיו במקום בעזרת ה' עשרות אלפי יהודים חשובים שצריך לתת להם את כל השירות וניתן להם. נעשו כאן עבודות נרחבות. כמובן שעדיין ישנם בעיות ואני מניח שהם יבואו על פתרונם.

• מה יש לך לומר על המאבק בין איחוד הצלה למד"א שמונעים מאיחוד הצלה להגיע ולתת טיפול?
"אני לא אדבר נגד מד"א כי אני לא מכיר אבל אני בהחלט אדבר לטובת איחוד הצלה ואני עצמי קצת מנסה לעזור במידת האפשר. בסופו של דבר אני מבטיח לך שאנשי איחוד הצלה יהיו במקום, והם גם יהיו ניידים. הם מכירים פה את הדרכים. אנחנו נעזור להם בזה ונותנים וניתן להם את כל הסיוע. כן מד"א לא מד"א – את מלחמות היהודים נשאיר לפעם אחרת".

• נראה סביב ביתך מחאות כבעבר?

"אני לא הסתכלתי על המחאות שהיו בעבר. אני לא מתרגש מהדברים האלה וברור לי שגם השנה ימצאו איזה שהוא דבר להפגין נגדו. הם לא יכולים בלי זה. זו הפרנסה שלהם. ישנם יהודים שזה כל עיסוקם. יושבים ומחפשים על מה להפגין, וכשמחפשים הם כבר יתלו במשהו.

"יש היום את דרך י' שנסללה בהשקעה אדירה, ואנחנו נתנו את התוואי של הדרך הזו שגם הוא עובר בשיפוט מירון, אבל הוא לא מפריע לבתים במירון. נתנו את הדרך הזאת, אנחנו ניתן עוד אפשרויות זו דרך קשה לעליה. אנחנו ניתן אפשרות גם לאנשים שיבחרו בדרך קלה יותר, ובעזרת ה' הכל על מקומו יבוא בשלום".

• שאלה לסיום הרב הלפרין, אחרי השנה המתוחה שראינו בינך לבין 'העדה'. איפה אתה ו'העיידה' נמצאים עכשיו?

"אף פעם לא הייתה מתיחות כפי שאתה מציג ביני לבין העידה. איזו מין השוואה זו? אנחנו לא באותה רמה בכלל".

• מדובר כמובן במאבק על מירון, בתי משפט וכו'...

"אני לא יודע מי זה העדה אצלך. אני כפוף לראב"ד של העדה החרדית, הרב הגאון הרב משה שטרנבוך. בשבילי הוא העדה, ומה שהוא אומר לי לעשות אני עושה. אני לא עושה שום דבר בלי שהוא יגיד לי לעשות".

נעמיד את הלפרין במקום

• ערב טוב לעסקן, הלוחם ואיש מירון, ר' יואב אברהם. כאיש הפועל במירון במשך כל ימות השנה, בשלל התחומים הקשורים למקום, אם זה בדרך מהדרין, בסלילת דרך לכוהנים ובוועדת החמישה איך יראה ל"ג בעומר במתחם הציון השנה?

"ברוך ה', המדינה משקיעה הרבה כספים במקום הציון, כשהיא משתדלת לשפר את התנאים במקום. אם יש בעיה שאני יכול להצביע עליה, זו בעיה אחת מרכזית והיא שאין פה תכנון מרכזי שיבדוק את כלל הצרכים באתר לטווח ארוך מבחינת כל מה שמקום כזה זקוק לו.

"כשמסתכלים על מקום כזה, צריך לתת דגש קודם כל על מה שמהווה צורך בסיסי במקום. למשל צורך בסיסי של יהודים שמגיעים למקום קדוש כזה, זה לדעתי האפשרות להגיע למקום בדרך נפרדת לגברים ולנשים".

• עדיין צריך להודות שהמדינה עושה הרבה עבור הציון...

"נכון, וברוך ה' על זה. אבל אסור לשכוח את האינטרס הכלכלי ש המדינה. הרי המעגל הכלכלי סביב אתר רבי שמעון בר יוחאי הוא בין 300-400 מליון שקל לפחות. ההכנסות מהמיסים שהמדינה מקבלת מכל כלל הפעילות הכלכלית של המקום זה קרוב ל- 150-200 מליון שקל. לכן הנתינה של המדינה זו לא תרומה.

"מה שאותי מטריד זה ענייני הדת. יש לי את צרכי הדת של ל"ג בעומר, ואת הצרכים של הציון כל השנה".

• אתה חוזר ומדבר על הפרדה, אבל בסך זה מקום קטן, בלי כבישי גישה. כמה חלוקות אפשר כבר? הרי מגיעים למעלה מ- 300-400 אלף איש? מה אפשר לעשות?

"הכביש העליון שהולך לכיוון רבי עקיבא, יהיה דרך מעורבת. הכביש שיורד יהיה כביש לנשים. ויש את הכביש של הגברים. הצורך לדאוג לנשים זה קודם לגברים. יש הרבה נשים שלא מגיעות. עשרות אלפי נשים שרוצות להתפלל אצל ר' שמעון בר יוחאי, והתפילות של הנשים לא פחות טובות משל הגברים והן לא יכולות להגיע. כי זה איסורי תורה לאישה להגיע למקום בזמנים של עומס ודחס".

• מה אפשר לעשות שיעזור כבר לל"ג בעומר הקרוב?

"יש הרבה אפשרויות. אם המדינה תחליט לתת 30 מליון שקל, יש כל כך הרבה שטחים במקום שאפשר להשתמש בהם.

"בסופו של יום אני רוצה שהאזרח היהודי שיבוא לרבי שמעון בר יוחאי יקבל את התנאים המקסימליים שמגיעים לו והוא לא מקבל היום. המדינה יכולה לתת מהמיסים שהיא מקבלת מהמסחר במירון מאה מליון שקל, לפיתוח המקום בצורה הוגנת ודתית, במקום שהכסף ילך למקומות אחרים".

• תגיד. למה נוצר הרושם כי יואב אברהם הוא איש של מלחמה ולא יודע לשבת עכשיו בשולחן ולהגיע להסכמות מסודרות? למה אתה רק נאבק?

"תראה, אני סוחר לטובת הציבור. אני בא בשם האזרח הפשוט שמגיעים לו תנאים של מאה אחוז. כל מה שאני עושה, אני לא מקבל על זה משכורת, לא מקבל שום דבר. אם משהו אני מקבל רק ביזיונות.

"אני פשוט רואה איך כל בעלי האינטרסים שבראשם זה ועד מושב מירון עושים מה שהם רוצים, ואת הציבור זורקים רק לגופים הוולנטרים כמו הילולא דרשב"י, והכנסת אורחים".

• אולי הנשים מוותרות על המלחמות של הרב יואב אברהם? אולי הן מעדיפות את הגישה של וועדת החמישה?

"אם הם היו עושים, בטח. אבל הם לא עושים!

"לצערי הרב, מי שמתנהג כאן בצורה לא הגיונית אלו הפוליטיקאים. מכיוון שאם אתה הולך לתכנן מקום כמו אתר מירון אתה צריך תכנון מרכזי, אתה צריך לעשות למקום סקר היסטורי סקר תכנוני, סקר צרכים ןהם לא עשו שום דבר מהדברים האלה! הכל בנוי כאן טלאים טלאים.

• איך אפשר לפעול משהו במירון כשעל כל בלטה שמזיזים, מגיעים ישר שלוש ארבע אוטובוסים של מפגינים מירושלים?

"לא, לא, לא. אם תהיה חשיבה מערכתית ותכנון מרכזי זה לא יקרה".

אתה בעצם אחראי על מאבקי מירון?

"אני לא לקחתי את המאבק. אני עסוק בעניין של דרישת הזכויות המגיעות לנו מהמדינה".

• נשאר לנו שבוע לל"ג בעומר, מה עושים?

"תראה, יכול להיות שהשנה הרבה מתולדות אהרון לא יגיעו. יש עוד הרבה בעיות חשבו על זה. אבל חלק, כענין הגישה לכהנים, נפתרו.

• אתה מתכון לקרוא להפגנה שוב מול ביתו של הרב הלפרין?

"הלפרין הוא לא רב. כבודו במקומו מונח, והוא מחוייב לבית דין של העדה החרדית שהוא לא תובע שום תביעות בכל נושא של מירון. היום שמעתי שלפני יומיים הוא הוציא צו נגדנו. לא קיבלנו את זה. כשנקבל את הצו נראה. נראה, אם הוא לא ילך על פי בית הדין ולא ישמע לדין תורה אז נראה לו את המקום שלו".



להאזנה לפאנל הסוער: הכל בקול, קו המידע הפופולארי: 052-9996600


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}