כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מד"א נגד 'איחוד הצלה': שלא יצילו במירון

בעיצומה של ישיבת ועדת הפנים שהתכנסה במירון: מאבק מכוער בין מד"א לאיחוד הצלה - מי יזכה להציל חיים על ההר? • וגם: למה ח"כ מנחם לייזר מוזס יישאר לגור במירון? • כל הפרטים

כינוס ועדת הפנים במירון. צילום: מוטי בוקצ'ין
כינוס ועדת הפנים במירון. צילום: מוטי בוקצ'ין



כסאות העור המרופדים באולם הישיבות במועצת מרום הגליל, האולם הממוזג, ואפילו התקרובת שהוגשה ברוחב לב, לא הצליחו להסתיר את הזעם המחלחל בקרב היושבים סביב שולחן העץ המהודר.

הדי הויכוחים, האמירות הציניות שנאמרו בשקט המתאים לבעלי התפקידים הבכירים, וההתקפה חסרת הפשרות של הנציגות החרדים, הצליחו להוציא החוצה את הכעסים והמרירות אותם סוחבים במשך תקופה ארוכה כל מי שקשור בדרך כזו או אחרת, להילולת רבי שמעון בר יוחאי.

הדיון שארך יותר משעתיים, עסק במגוון נושאים הקשורים לפקק הנוצר בצוואר הבקבוק בדרך למירון, אליו מגיעים כחצי מליון איש תוך 24 שעות.

ח"כ מנחם ליזר מוזס, סיפר למשתתפים כי הוא נמצא בשטח כבר מספר ימים. ואכן, פניו השזופות הוכיחו כי הימים האחרונים עברו עליו בשמש הצפונית, שמיטבה עם צבע עורו ומצב רוחו. מוזס: "יש חוסר מהותי בשירותים ומיזוג. אני רוצה שיהיה מיזוג כמו בבר מצווה של בעלזא. שם היה קר".

השתתפות השיא בישיבה שהחלה בשעת בוקר מוקדמת, הוכיחה למי שנצרך להוכחה עד כמה חשובים אירועי מירון, לנציגים החרדים.

שני נושאים עיקריים עמדו על הפרק, והצליחה להוציא את האמוציות מחברי הכנסת החרדים.

הנושא הראשון הוא אישורי האדמו"רים: המשטרה החליטה החלטה אסטרטגית בשנה שעברה שלא לתת אף אישור לעלות עם הרכב עד הקבר. ההחלטה הזו הצליחה להוציא מדעתם את הנציגים החרדים, בפרט את אלו המשתייכים למגזר החסידי.

לפי האמוציות שהשקיעו חברי הכנסת, בהחזרת הסדר האישורים נראה כי באם לא יצליחו להחזיר את ה'צעטלך' המאפשרים לאדמו"רים ואישי הציבור להגיע עד הקבר, מוטב להם להישאר במירון, ולא לחזור למרכזי החסידויות מהם הגיעו.

מי שהצטרף במפתיע לבקשה היה דווקא הח"כ הליטאי, הרב אורי מקלב. בדיון הוא אמר: "רוב דורשי האישורים הם אדמו"רים, ולא מגיעים מהציבור עליו אני נמנה, אך אני חושב שחובה לתת להם את האישורים לעלות לקבר".

לאחר ויכוח, שכלל לא מעט עקיצות אישיות, הודיע מפקד המחוז, כי יש לו פיתרון לאדמורי"ם, עליו יבשר בפורום יותר מצומצם, אך אישורים כתובים לא יינתנו.

ומה יעשה מוזס? בינתיים, הוא נשאר במירון.

קרבות מד"א ו'איחוד הצלה' במירון

הנושא השני אותו העלה ח"כ הרב אורי מקלב, וגרם לסערה רבתי בישיבה, הוא יחסי מד"א – איחוד הצלה. ח"כ מקלב ביקש לאפשר לאיחוד הצלה להתנדב במירון, ולא לטרפד את עבודתם. נציג מד"א נעמד כחומה בצורה והודיע כי לא ייתן בשום פנים ואופן למתנדבי איחוד הצלה לעלות להר מירון.

יו"ר הוועדה דוד אזולאי סיפר, כי מפקד מד"א הודיע לו לפני הישיבה, כי באם ישתתפו נציגי איחוד הצלה בישיבת ההיערכות, מד"א לא תשתתף.

האמירה עוררה סערה, והחכי"ם החרדים מיהרו לגנות את מד"א על ההתנהגות הברוטאלית ביחסו לארגוני ההצלה החרדים. מפקד מד"א טען להגנתו: "שנה שעברה מתנדבים רבים לקחו טרמפים את החברים שלהם. היה אמבולנס של איחוד הצלה שהפך לקיוסק. אנחנו רוצים את העבודה המקצועית. אנחנו לא יכולים לאפשר חלטורות".

יו"ר איחוד הצלה, זאב קשש, ניצל את ההזדמנות בכדי לדבר על האפליה החמורה בה נוהג בהם ארגון מד"א. הוא הסביר שאיחוד הצלה מכורח היכרותו את הגזר החרדי והרגישויות הנדרשות, חייב לפעול במקום.

גם יו"ר ארגון זק"א התייצב לימין ארגון איחוד הצלה, וזעק בקול רם: "אם יקראו לך לצדקת הרשב"י, מתנדבי מד"א החילונים יודעים איפה זה נמצא? אתם לא מבינים שצריך נציגים חרדים?"

הדיון הסוער, שתפס את עיקר הנפח בישיבת הוועדה, לא הצליח בסופו להוציא סיכום ברור. מפקד המחוז אמר כי הוא ינסה לתווך בין הגורמים, בכדי לתת לארגון איחוד הצלה שרוצה להשתתף בהצלת החיים, את הזכות והלגיטימציה לעשות כן.

לסיכום הדיון הוחלט כי הרב יוסף שוינגר, המשמש כמנכ"ל המקומות הקדושים, יעביר את רשימת האדמו"רים, וישמש כגורם מתווך בין מד"א לאיחוד הצלה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}