כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

תורג'מן חושף: "יודעים מי מתעסק בשוחד"

הנציג היחיד של האופוזיציה בירושלים מדבר לראשונה: "לכולם מציעים שוחד. אצלי הם ידעו שאין עם מי להתעסק" • "אורי היה מביא סנדביצ'ים לעבודה. אני לא מאמין עליו" • "הציבור חושד בנו בצדק"

מי לקוח שוחד? תשאלו את תורגמן
מי לקוח שוחד? תשאלו את תורגמן



כיכר ספרא נראית כמו עיר נכאים בימים אלו. חוקרי יאח"ה רוקנו מספר אגפים מהמסמכים ששכבו שם שנים רבות, וחברי עירייה רבים מרגישים כי הם נמצאים תחת עינם הפקוחה של חוקרי המשטרה.

שוחחנו עם חבר האופוזיציה היחיד בעיר, מאיר תורג'מן, על האווירה בימים אלו במסדרונות העירייה.

• כיושב ראש האופוזיציה וכחבר בכל הוועדות בעיריית ירושלים. כשאנחנו מדברים על הוועדות העיקריות - ועדת תכנון ובניה וועדת הכספים - האם היום יש מנגנון טוב, שמונע מקרים, בכל אופן על פי החשדות, ששמענו עליהם עד עכשיו?

"להערכתי, לא. המערכת עדיין חשופה למקרים כאלה, שיכולים לחזור ולשנות ואני מקווה שסוף סוף בעיריית ירושלים ישכילו לבנות את המנגנונים האלה".

• בתור יושב ראש אופוזיציה, יש משהו שאתה פועל בעניין? דברים שאתה יכול להמליץ לעיריית ירושלים איך למנוע את הדברים להבא?

"תראה, בראש ובראשונה חייבים להקל על הציבור. כלומר, מתי מתחילים הבעיות? ברגע שהציבור מרגיש שהדברים הולכים קשה, ברגע שהציבור מחכה חודשים רבים כדי לקבל מענה, אזי מתחילים הלחצים ומתחילים כל המהלכים הלא כשרים, לכאורה.

"לכן, הדבר הראשון שצריך לעשות בעיריית ירושלים זה להקל על הציבור, לקצר תהליכים, לפשט כל מיני תורים, כמו במערכת התכנון והבניה, ולכן אני חושב שזה הדבר הראשון שצריך לעשות. כי ברגע שאדם שרוצה לפתוח תיק לא יצטרך לחכות חודשים רבים והכל ילך קל, אז ממילא הוא מייתר את כל המאכרים ואת כל הפרוטקציות שישנם".

• השאלה אם בעיריית ירושלים מיישימים את הדברים האלה?

"תשמע, אני לא יודע אם מיישמים. אני לא שותף לתהליכים שמנסים להבריא את המערכת. אני יודע שעדיין הליקויים ישנם והם קיימים. אני יודע שהתופעות השליליות עדיין קיימות ולכן אני לא יכול לתת לך תשובה ברורה בנושא הזה".

• כיהנת בעיריית ירושלים גם בזמן לופוליאנסקי כחבר מועצת העיר. אתה יודע, הציבור החרדי קיבל את מעצרו בהלם. הרב אורי לופוליאנסקי, מי שקיבל פרס ישראל, איך התגובה הראשונית בתור אחד שישב איתו בספסלי העירייה?

"אני רוצה לומר לך, אמרתי את זה גם בכלי התקשורת האחרים, אני עדיין רוצה להאמין בחפותו של אורי לופוליאנסקי. אני מכיר אדם צנוע, אני מכיר אדם עניו, אדם שלא נראה לי כל החשדות הללו.

"תראה, בכל אופן אדם שמביא סנדוויצ’ים לעבודה. אדם שאתה לא רואה אותו במקומות בילוי, בוודאי לא במסעדות, לא מתנהג בניקור ובראוותנות, קשה לי לקבל את מה שנאמר עד עכשיו. אני סומך, כמובן, על רשויות החוק שעושים את מלאכתם נאמנה, אבל אני חושב שעדיין התמונה לא מספיק ברורה".

• לך בתור חבר בעיריית ירושלים, חבר בכל מיני ועדות, הציעו שוחד? היה כאלה דברים?

"תשמע, לא באים אליך ואומרים לך אם אתה רוצה שוחד. קודם כל, אני רוצה שיהיה ברור שלא לכל חבר מועצה באים ומציעים שוחד. יש אנשים שיודעים: האנשים האלה, שמתעסקים עם הדברים האלה, יודעים שלא כדאי בכלל לגשת אליהם מלכתחילה. אבל זה מתחיל בדיבורים ומתחיל בניסיון לפגוש אותך, בניסיון לדבר איתך, בניסיון ללחוץ עליך. לשמחתי הרבה אנשים מבינים שאני לא הכתובת".

• אני באמת רוצה לשאול אותך, בתור תושב ירושלים, הציבור עובר היום ברחובות ירושלים, ליד הפרויקטים החדשים שקמים, ולא משנה איפה, הוא רואה בניין מעל חמש קומות ואומר: המקום הזה הוא שוחד, המקום הזה נעשה רק אחרי שהביאו לראש העיר ככה, ולחבר מועצת העיר ככה. איך אומרים לציבור, לא זה לא ככה?

"תשמע, אלף הציבור חושד בזכות. אם הציבור שומע שיש מקרים כאלה, אז חזקה על הציבור שיש לו את הזכות לחשוד, דבר ראשון.

"דבר שני, הציבור צריך לדעת שלא כולם, לא כל חברי המועצה, לא כל האנשים בעיריית ירושלים, לא כל העובדים בעיריית ירושלים, מתעסקים עם הדברים השליליים הללו, ולכן צריך לעשות את האבחנה. דבר שני, אני מאוד מקווה שישכילו בעיריית ירושלים לשנות את הליקויים הללו. אני יליד ירושלים, אני גדלתי בירושלים, אני כל חיי בירושלים, ואין לי ספק כאיש ציבור שאלה השעות הקשות שלי".

• מה הלך הרוח שאתה שומע בכל אופן בציבור, אתה יוצא מהבית חוזר, כל הפרשיות האלה.

"תשמע, קשה להסביר את זה בפרק זמן קצר, אבל אין צעד שאני עושה שלא עוצרים אותי אנשים ברחוב ושואלים ומתעניינים ומדברים. זאת אווירה מאוד לא נעימה. לא נעים להיות בימים האלו חבר מועצת העיר. אל תשכחו שאני חבר, אני איש ציבור נבחר, אני עושה את מלאכתי בהתנדבות, ואני מקווה שאני עושה אותה גם נאמנה. זה לא פשוט. אלו ימים לא קלים לא לעיריית ירושלים ובוודאי לא לנבחרי הציבור שלה".

• עיריית ירושלים, שתדמיתה בימים אלו נצבעת בשחור - אפשר יהיה לתקן את זה?

"אני מאמין שכן. אם אנחנו נדע להשכיל ולהפיק לקחים, וכפי שאמרתי לייתר את כל הדברים שמקשים על הציבור. תראה, אם אתה תבוא ואתה רוצה לבנות מרפסת, והתהליך יהיה פשוט וקל, אתה ממילא לא תצטרך לטובות של אנשים אחרים.

"אתה לא תצטרך צד שלישי שיבוא ויעזור לך, ולשלם לו שלמונים, כדי לקצר את התהליכים. וזה טוב ונכון בכל דבר ודבר, גם ברישוי עסקים וגם בבניה, וגם בכל מיני היתרים שישנם וזה פשוט מאוד לעשות את זה. אני מקווה מאוד שראש העירייה והנהלת העירייה שאני לא נמנה עליהם, ישכילו להבין את הדברים האלה ולפתור את הבעיות".



להאזנה לראיון המלא במשדר הלילה, חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}