כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ויזל משכנע את אובמה באמצעות רבי נחמן

החלטת ברק אובמה להחריף את הלחץ על ישראל הובילה את זוכה פרס נובל, אלי ויזל, מכתב לאובמה בו הוא מצטט את רבי נחמן מברסלב • וגם: ביבי שוחח עם רון לאודר שיכתוב לאובמה

אלי ויזלץ צילום ארכיון
אלי ויזלץ צילום ארכיון

"נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר לעמיתו הצרפתי ניקולא סרקוזי כי בכוונתו להמשיך להפעיל לחץ על ממשלת ישראל עד שתחדש את המשא ומתן המדיני עם הפלסטינים, אפילו אם הפעלת הלחץ תפגע בו בבחירות אמצע הקדנציה לקונגרס שייערכו בנובמבר הקרוב", כך מדווחים סוכנויות הידיעות הצרפתיות.

להיטותו של אובמה להושיב את ישראל לשולחן המו"מ, נראית תמוהה משהו. בעיצומם של ימים סוערים, וערב הבחירות לקונגרס מקדיש נשיא ארצות הברית נפח גדול מפעילותו המדינית בכדי להביא את סיום הסכסוך במזרח התיכון.

על תופעה זו יש לברך, אך אובמה בוחר משום מה להתייצב לימין הפלשתנאים ולדרוש מישראל ויתורים מרחיקי לכת.

בעקבות הפעילות האובססיבית של נשיא ארה"ב פרסם ניצול השואה וזוכה פרס הנובל לשלום, הסופר אלי ויזל, מכתב פתוח לנשיא ברק אובמה בו הוא ביקש ממנו לא ללחוץ על ישראל בנושא המשך הבנייה בירושלים. ויזל פרסם את המכתב כמודעה בגודל של עמוד שלם בעיתונים "וושינגטון פוסט" ו"וול סטריט ג'ורנל".

ויזל פתח את מכתבו באומרו: "זה בלתי נמנע: ירושלים נמצאת שוב בלב הוויכוחים הפוליטיים והסערות הבינלאומיות. מתחים ישנים וחדשים צפים ועולים בקצב מטריד".

"עבורי, היהודי שאני, ירושלים היא מעל הפוליטיקה. היא שייכת לעם היהודי והיא הרבה יותר מעיר. היא מה שמאחד בין יהודי אחד לשני בדרך בלתי ניתנת להסברה", כתב. הוא הוסיף כי "היום, לראשונה בהיסטוריה, יהודים, נוצרים ומוסלמים יכולים להתפלל במקדשיהם. ובניגוד לדיווחים מסוימים במדיה, יהודים, מוסלמים ונוצרים רשאים לבנות את בתיהם בכל מקום בעיר. הייסורים לגבי ירושלים הם לא בגלל נדל"ן אלא בגלל זיכרון".

ויזל כתב כי לחץ על ישראל לא יוביל לפתרון בעיית ירושלים. "מהו הפתרון? לחץ לא יניב פיתרון. האם יש פיתרון? חייב להיות, יהיה. מדוע להתמודד עם הבעיה הרגישה והמורכבת ביותר מוקדם מידי? מדוע לא לנקוט קודם בצעדים שיאפשרו לקהילות היהודיות והפלסטיניות לחיות ביחד באווירה של ביטחון? מדוע לא להתמודד עם הבעיה הכי קשה, הכי רגישה בזמן כזה?", כתב.

ויזל סיים את מכתבו: "ירושלים חייבת להישאר בירתו הרוחנית של העם היהודי, לא סמל לייסורים ומרירות, אלא סמל לאמון ותקווה. כפי שאמר החסיד רבי נחמן מברסלב, 'לכל דבר בעולם הזה יש לב; ללב עצמו יש לב משלו'. ירושלים היא הלב של ליבנו, הנשמה של נשמתנו".

אתמול פרסם נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, מכתב גלוי בו הוא דוחק בברק אובמה לשנות את עמדתו כלפי ישראל.

במכתב, שפורסם כמודעה ב"וול סטריט ג'ורנל" וב"וושינגטון פוסט" שואל לאודר, "מדוע נראה שעיקר הרטוריקה של הממשל האמריקאי לגבי המזרח התיכון מאשימה את ישראל בחוסר ההתקדמות בשיחות השלום? אחרי הכל, הפלסטינים, לא ישראל, הם שמסרבים לקיים משא ומתן?".

לאודר מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא מסר ל"ניו יורק טיימס", כי שוחח עם נתניהו על המכתב וקיבל את תמיכתו טרם הפרסום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}