ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024
'עץ אחווה'

יהודים ומוסלמים נטעו יחד עץ זית בקזבלנקה

חגיגת השלום במרוקו: בשבוע החולף נערך אירוע בו נטלו חלק אמנים, יזמים ופעילים חברתיים, יהודים ומוסלמים כאחד, במטרה לחגוג את הסכם נרמול היחסים בין ישראל למדינה

יהודים ומוסלמים נטעו יחד עץ זית בקזבלנקה
יהודים ומוסלמים נוטעים יחד עץ זית בקזבלנקה צילום: Association Marocains Pluriels

מוסלמים ויהודים נטעו ביום שלישי האחרון עץ זית באצטדיון האולימפי של קזבלנקה, כדי לחגוג את הקשרים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו.

באירוע השתתפו אמנים, יזמים ופעילים חברתיים, כך דיווחו כלי תקשורת ממלכתיים של מרוקו, המוסלמים והיהודים שהשתתפו, חגגו את החלטת המלך על הסכם החזרת נרמול יחסי שתי המדינות על ידי נטיעת עץ זית המסמל אחווה ואיחוד של שתי הקהילות הדתיות במדינה.

כזכור, ב-22 בדצמבר 2020, מרוקו הסכימה לכונן מחדש את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל. ההסכם בין שתי המדינות כולל פתיחת משרדי שיתוף פעולה שכבר היו פעילים עד שנת 2002, וכן השקת טיסות ישירות חדשות והקמת שיתוף פעולה בתחום המסחר, החקלאות והתעופה האזרחית.

לפני כן, ב-12 בנובמבר, אישר המלך מוחמד השישי החלטה ללמד היסטוריה ותרבות יהודית בתכנית הלימודים בשפה הערבית לבתי ספר יסודיים ציבוריים במרוקו, כדי שהדור המרוקני הצעיר יכיר את המורשת היהודית במדינה. מרוקו הייתה בעבר ביתה של הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם המוסלמי, והגיעה לאוכלוסייה של 300,000 בשיאה.

הנוכחות היהודית במרוקו מתוארכת לתקופת המדינה לפני יותר מ-2,500 שנה והרבה לפני שהערבים הגיעו מהמזרח התיכון בשנת 680 לספירה.

יהודים נרדפו במרוקו במשך מאות שנים, באופן רשמי ובלתי רשמי, אך כאשר המלך מוחמד החמישי עלה לכס המלוכה, הוא נלחם נגד האנטישמיות שהחריבה את אירופה במהלך מלחמת העולם השנייה. ממשלת וישי הצרפתית בשליטת הנאצים, דרשה מהמלך מוחמד החמישי להטיל חקיקה אנטי-יהודית ולגרש את 250,000 יהודי המדינה למחנות ההשמדה.

המלך סירב ואמר לנאצים "אין אזרחים יהודים ואין אזרחים מוסלמים, כולם מרוקאים".

המלך סירב בנוסף לחוקק חוקים מפלים כלפי האוכלוסייה היהודית. היהודים לא לבשו טלאי צהוב, אזרחותם לא נשללה, ורכושם לא הוחרם.

כדי להביע עמדה חזקה, המלך מוחמד החמישי הזמין את כל רבני מרוקו וראשי הקהילות היהודיות לחגיגות כס המלוכה בשנת 1941, לאחר שצרפת של משטר וישי קבעה כי יש לאסור על יהודים תפקידים ציבוריים. המלך אפילו הרחיק לכת והושיב את המשלחת היהודית לצד בכירים צרפתים.

"אני לא מאשר את החוקים האנטישמיים החדשים ואני מסרב להיות חלק ממשהו שאני לא מסכים איתו", כך אמר המלך מוחמד החמישי לפקידים הצרפתיים במהלך החגיגות. "אני חוזר ומדגיש כפי שעשיתי בעבר, שהיהודים נמצאים תחת הגנתי, ואני דוחה כל חלוקה שאתם רוצים לעשות בקרב בני עמי" אמר המלך.

המלך מוחמד החמישי זכה מאז לכבוד רב על ידי ארגונים יהודיים ברחבי העולם על תפקידו בהגנה על הקהילה בתקופת השואה. ב-26 בפברואר 1961, 75,000 יהודים התאבלו על מותו של המלך.

זית קזבלנקה נטיעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד