כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

השב"כ: הדיסקים עליהם העתיקה קם את המסמכים - נעלמו

שני הדיסקים עליהם העתיקה הכתבת ענת קם, בעודה חיילת, 2000 מסמכים ומצגות המכילים מידע סודי ביותר, מלשכתו של אלוף פיקוד המרכז - נעלמו • השופט: "מזועזע ממחדל האבטחה"

השב"כ: הדיסקים עליהם העתיקה קם את המסמכים - נעלמו

שני הדיסקים המכילים את 2,000 המסמכים הסודיים והמצגות מלשכתו של אלוף פיקוד מרכז לשעבר, יאיר נווה, שהעתיקה ענת קם, המואשמת בריגול, נעלמו ואיש אינו יודע היכן הם - כך מדווח עיתון 'הארץ'.

השב"כ ערך חיפוש בביתה של קם, הנאשמת במסירת המסמכים הסודיים לכתב אורי בלאו, ובלשכת אלוף פיקוד מרכז, אך שני הדיסקים לא אותרו. בהחלטת בית המשפט בנוגע למעצרה של קם, שפורסמה אתמול, צוטט השופט זאב המר באומרו: "נדהמתי מן המחדל הבלתי נתפס, וסדרי אבטחת המידע הלקויים והרשלניים".

בהחלטה שהותרה לפרסום, הביע השופט המר את תדהמתו: "נראה לי שגם באי כוח הצדדים שותפים לתדהמה זו", כתב השופט. המר ציין, כי קם לא התעניינה איך ואיפה יחזיק בלאו את המסמכים ולמי תהיה גישה אליהם. "היא התייחסה בזלזול לשמירתם ולחשיבות אבטחת תוכנם", כתב.

בהחלטה צוטטו גם קטעים מחקירתה של קם בשב"כ, בה הגדירה את לשכת האלוף נווה כ"לשכה ביזיונית מבחינת ביטחון מידע, הפקרות כל מה שהיה שם מבחינת מסמכים ביטחוניים".

קם טענה בחקירה כי לא עברה כל תחקיר ביטחוני, לא נבדק מיהי, מיהם מכריה, מה דעותיה ומה השקפת עולמה. "אף על פי כן", כתב השופט, "היתה לה נגישות לכל המסמכים המסווגים והסודיים ביותר, והיתה לה הרשאה גם למחשב המסווג בלשכה, עליו עבדה יום יום, וממנו העתיקה בלחיצת עכבר את המסמכים הסודיים למחשב לא מסווג".

על פי כתב האישום שהוגש נגד קם, בזמן שירותה הצבאי כפקידה בלשכת נווה אספה קם את המסמכים והמצגות ושמרה אותם בתיקייה מיוחדת במחשב. סמוך לשחרורה ביקשה מאחת הפקידות בלשכה לצרוב לה את תוכן התיקייה על שני דיסקים: דיסק אחד שהכיל כ-2,000 מסמכים, ודיסק נוסף שהכיל מצגות. "איש לא שאל שאלות ולא התעניין מדוע היא זקוקה לקבצים של חומר סודי על דיסקים לפני שחרורה", כתב השופט.

את דיסק המסמכים לקחה קם לביתה והעתיקה את תוכנו למחשבה האישי. לגבי דיסק המצגות נכתב בהחלטה כי קם טענה שאינה זוכרת מה עשתה בו - האם השאירה אותו בצבא, לקחה אותו לביתה או זרקה אותו. עיתון "הארץ" מדווח אף, כי קם נבדקה לגבי טענה זו בפוליגרף ונמצאה דוברת אמת.

בעקבות עדותה חיפש השב"כ את שני הדיסקים בביתה ובלשכתו של אלוף פיקוד מרכז, אך שני הדיסקים לא נמצאו. כאמור לא מדובר בדיסקים שקם מסרה לבלאו, אלא בדיסקים שבאמצעותם העתיקה את החומר למחשבה האישי, שממנו העבירה את החומר לבלאו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}