כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

סין מסכימה: נשתף פעולה בנושא האיראני

פסגת הגרעין שנפתחה אתמול בוושינגטון, מביאה עימה בשורות מעודדות: סין מסכימה לשתף פעולה עם ארה"ב בעצירת איראן בדרך לפצצה • אוקראינה תתפרק מנשק גרעיני בתוך שנתיים

הצליח. אובמה
הצליח. אובמה

אמש (ב) נפתחה בוושינגטון הוועידה בת היומיים לביטחון הגרעין, ולמרות שאיראן, שלדברי הממשל לא משתייכת למדינות "העומדות בהתחייבויותיהן במסגרת האמנה למניעת הפצת הנשק הגרעיני" לא היתה בין המוזמנות , דווקא היא זו שעמדה במוקד הדיונים בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לבין מנהיגי המדינות.

הפגישה המדינית האחרונה שקיים אובמה לפני פתיחת הוועידה היתה עם נשיא סין, הו ג'ינטאו. כשלאחריה, אמר יועצו של אובמה, ג'ף ביידר, כי סוגיית הגרעין האיראני היתה נושא מרכזי בשיחה בין שני המנהיגים, וכי "הם מוכנים לעבוד איתנו". לדבריו, העובדה שסין מוכנה לשתף פעולה עם ארה"ב היא סימן נוסף לאחדות הבינלאומית בנושא. אלא שמנגד, ההודעה הסינית על הפגישה לא התייחסה להטלת עיצומים על איראן. הדובר הסיני מסר, כי ארצו מקווה שכל הצדדים יגבירו את המאמצים הדיפלומטיים ויחפשו דרכים להגיע לפיתרון באמצעות משא ומתן.

אובמה דיבר על הצורך להטיל סנקציות על איראן גם עם מנהיגים אחרים, ואמר כי יש "לשלוח מסר ברור לאיראן" להימנע מתוכנית נשק גרעיני.

בממשל האמריקני הוחלט, במסגרת ועידה זו, למקד את המאמצים במאגרי האורניום המועשר הקיימים, למרות שמומחים רבים טוענים לדוגמה כי פקיסטאן מתכוונת להרחיב את הארסנל הגרעיני שלה. אובמה עצמו אמר, כי הוא "משוכנע שפקיסטאן שומרת בבטחה על הנשק הגרעיני שלה. ביטחון גרעיני מטריד אותי לא רק בפקיסטאן, אלא בכל מקום".

מדינה נוספת בעולם שגרמה למתח בארה"ב ואתמול התבררה כמי שאין בכוונתה לעורר בעיות, היא אוקראינה. לאחר הבחירות באוקראינה, בהם ניצח המועמד הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ', לא היה ברור לאן מועדות פניה של ההנהגה החדשה, בין היתר בנושא הגרעין. אולם, בעקבות הפגישה בין אובמה לינוקוביץ' אתמול, הודיע הבית הלבן שאוקראינה הסכימה להיפטר ממאגר האורניום המועשר בדרגה גבוהה בתוך שנתיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}