כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הותר לפרסום: העיתונאית גנבה מסמכים

בית המשפט סיים הסאגה הפאתטית של איסור הפרסום על הפרשה הבטחונית שנחשפה בכל עיתוני העולם • ענת קום, עיתונאית שמאלנית, גנבה מסמכים מסווגים מלשכת אלוף פיקוד מרכז

אלוף פיקוד המרכז יאיר נווה. צילום ארכיון
אלוף פיקוד המרכז יאיר נווה. צילום ארכיון

שבועות ארוכים של צנזורה הנראית שלא במקומה בעידן האינטרנט והתקשורת הגלובלית, באו היום לקיצם עם פרסומה של מה שכונה בכלי התקשורת האנוסים על-ידי הצנזור כ"פרשיה הביטחונית".

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב החליט הבוקר (ה') השופט זאב המר להתיר לפרסום, כי לפני כארבעה חודשים עצרה המשטרה את העיתונאית ענת קם, עיתונאית שמאנית קיצונית, בחשד שביצעה עבירות ביטחון חמורות במהלך שירותה הצבאי כפקידתו של אלוף פיקוד המרכז דאז יאיר נווה, במסגרתן גנבה משולחנו של האלוף אלפי מסמכים מסווגים מאוד והעבירה אותם לידי עיתונאים. קם, כתבת לענייני תקשורת באתר וואלה, יצאה לאחרונה לחופשה ללא תשלום.

ב-14 בינואר, הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד קם, ובו מיוחסות לה עבירות של ריגול ומסירת מסמכים סודיים למי שאינו מורשה בכך. מעצרה של קום התאפשר לאחר חקירה סמויה של השב"כ וחוקרי היאחב"ל.

על פי כתב האישום, פעלה קם ממניעים אידיאולוגיים ומתוך כוונה לפגוע בביטחון המדינה.

לטענת המשטרה, במהלך חקירתה הודתה קם כי במהלך שירותה הצבאי הוציאה מעל אלפיים מסמכים המוגדרים "סודיים ביותר" מן הלשכה, ולאחר שחרורה ניסתה להעבירם לידי כתב ידיעות אחרונות יוסי יהושוע, אולם ללא הצלחה.

לאחר מכן עלה בידיה להעבירם לידי כתב עיתון 'הארץ' אורי בלאו, שפרסם את תוכנם בתחקיר פרי עטו, שעסק בחיסולים של פלסטינים בגדה. בין השאר נחשפו בכתבה, שקיבלה אישור של הצנזורה הצבאית לפני פרסומה, דיונים מבצעיים, שמהם עולה לכאורה, שצה"ל מתעלם מהחלטות בג"ץ בנוגע לחיסולים.

עוד פורסם בכתבה, שבפיקוד המרכז הורו על חיסולים גם במקרים שבהם ניתן היה לעצור את המבוקשים, וכי הדרגים הבכירים ביותר בצבא, בהם הרמטכ"ל, אישרו פגיעה בחפים מפשע במהלך החיסולים. כמו כן נטען בכתב האישום, כי קם החזיקה במסמכים נוספים, שאותם לא העבירה לידי בלאו.

עיתונאי 'הארץ' אורי בלאו שוהה בחו"ל, מאז תחילת דצמבר 2009. הוא מסתתר בשל פתיחת החקירה בעניין. במהלך הזמן הגיע השב"כ להסדר עם העיתונאי, לפיו בלאו מתחייב להפקיד מיידית בידי השב"כ את המסמכים המסווגים המצויים ברשותו.

בלאו טען כי ברשותו כ-50 מסמכים מסווגים, שנשמרו במחשבו האישי. באוגוסט 2009, לאחר פרסום הכתבה ב'הארץ', הוא מסר את המסמכים, מחשבו הושמד בנוכחותו, ונרכש עבורו מחשב חדש. בשלב זה גם סוכם עמו שלא ייעשה שימוש במסמכים שמסר, על מנת לאתר את המדליף או במסגרת ההליכים המשפטיים נגדו. זאת אף שהחיפוש אחרי המדליף לא ייפסק.

אולם לדברי השב"כ, שיקר בלאו וברשותו עוד אלפי מסמכים, אותם לא העביר לידי שירותי הביטחון.

ראש השב"כ יובל דיסקין, תדרך היום (ה) את העורכים והכתבים הבכירים בתקשורת הישראלית על ההתפתחויות בפרשה. לדברי דיסקין, "נעשה ניסיון להחזיר את המסמכים למדינה כדי למנוע נזק פוטנציאלי. הניסיונות להגיע לזה בדרכי נועם לא צלחו. לאחר ששלשום הודיע לנו עורך הדין של 'הארץ', מיבי מוזר, שלא תהיה פשרה החלטנו לשנות טקטיקה ולפעול להסרת צו איסור הפרסום".

דיסקין הוסיף: "השב"כ ימשיך לפעול על מנת להשיב לרשות המדינה את כלל המסמכים המסווגים אשר ממשיכים להיות מוחזקים ללא היתר וללא סמכות ברשות אורי בלאו. בלאו לא פעל בעבר בתום לב, ולכן לא נבוא לקראתו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}