כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

האם המשבר מול אובמה יביא לשינוי בממשלה?

ספין או משבר? המערכת הפוליטית סוערת בעקבות מה שמסתמן כמשבר חמור מול ברק אובמה • בכירים במערכת הפוליטית קוראים לראש הממשלה לצרף את קדימה לממשלה בכל מחיר

האם המשבר מול  אובמה יביא לשינוי בממשלה?

משבר מדיני שיוביל למשבר פוליטי או ספין תקשורתי מלוכלך מצד יריבי ראש הממשלה? לא ברור. אך כותרות העתונים הבוקר ונושא השיחה הכי חם היום במערכת הפוליטית והמדינית המבעבעת הוא המשבר כביכול אליו הגיע ראש המשלה, השוהה בוושינגטון, מול ממשל אובמה.

אמש, לאחר סבב הפגישות עם נשיא ארה"ב ובכירי הממשל, יצרה התכנסותו של נתניהו עם מקורביו, בבניין השגרירות רושם של משבר ברור ומיידי מול הממשל, שעל פי פרסומים תבע תשובות ברורות ומיידיות בנושא המשך הבניה בירושלים.

המשמעויות הפוליטיות של הידיעות על המשבר, היו אף הן מידיות. שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, קרא בגלוי לצירופה של קדימה לממשלה, ועמו גם יו"ר סיעתו, ח"כ זבולון אורלב. "בנייה בירושלים, בירתו של העם היהודי, היא בקונצנזוס וטוב תעשה קדימה אם היא תצטרף לממשלה אל מול הלחץ האמריקני", אמר השר הרשקוביץ. "יש לשבח את ראש הממשלה, שעומד על אינטרסים ישראליים. איננו מבקשים לריב עם ידידתנו הגדולה, אבל האחריות שלנו היא כלפי עם ישראל", הוסיף.

ח"כ אורלב קרא גם הוא להקמת ממשלת ליכוד-קדימה, שתושתת על המשך הבנייה בירושלים והתנגדות נחרצת לחלוקת העיר, לצד מאמצים דיפלומטיים לסיכול תוכנית הגרעין האיראנית. לדבריו, יכנס ביום ראשון הקרוב את חברי סיעתו לישיבה מיוחדת שבה ידונו בהצעה.

ח"כ שאמה מסיעת הליכוד הצטרף גם הוא לקריאה להקמת ממשלת אחדות. "מפלגת קדימה צריכה להיזכר בשמה המקורי, 'אחריות לאומית', ולהיכנס לממשלה". עם זאת קרא ח"כ שאמה לנתניהו להתעלם מדרישת ממשל אובמה ולנצל את המשבר בין שתי המדינות כדי לחדש את הבנייה בגדה המערבית.

גם בסיעת העבודה היה מי שתמך בגלוי בצירוף קדימה לממשלה. ח"כ דניאל בן סימון קרא "להוציא מהקואליציה את הקיצוניים שמונעים הסדר", כדבריו, ולצרף במקומם את חברי קדימה.

קדימה מצידה אינה בטוחה באשר להמשך דרכה. אמש טענו גורמים אנונימיים בקדימה כי יסכימו להחליף את האגף הימני בממשלת נתניהו, אם יוכיח ראש הממשלה כי כוונותיו לגבי תהליך השלום כנות. הבוקר טוען ממלא מקום יו"ר הסיעה, ח"כ יוחנן פלסנר, כי החלטת קדימה להישאר מחוץ לקואליציה הצדיקה את עצמה, אולם בסיעה מוכנים לשקול הצטרפות לממשלה אם יודחו כמה מחבריה הנוכחיים.

שר האוצר לשעבר, ח"כ רוני בר און, הוסיף: "ראש הממשלה נתניהו טעה בבחירת המפלגות החברות בקואליציה שלו, ולכן המשבר עם וושינגטון היה ידוע מראש". לדבריו, אם הממשלה תתקדם לקראת תהליך מדיני, סיעת קדימה תתמוך בה אם תצטרף לקואליציה וגם אם לא.

מאידך, שרים בממשלה טוענים כי כל המשבר הפוליטי, אינו אלא ספין תקשורתי מכיוונם של יריבים, המבקשים למנף את המשבר לצרכים אישיים ופוליטיים. שר בכיר בממשלה אמר: "אין לנתניהו שום סיבה להחליף את הרכב הקואליציה. לא ש"ס ולא ישראל ביתנו מונעות ממנו כעת לבצע כל מדיניות שהוא רוצה, כולל הקפאה. לכן, אין לראש הממשלה שום סיבה להוציא מי מן המפלגות האלה, מה עוד שהמחיר שהוא ישלם על הבגידה בהן - יהיה כבד בעתיד מבחינה פוליטית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}