כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"שליחות היא לא רק כשהשמש זורחת"

"היו מהומות, וכל אחד ניצל את זה לצרכיו. גם האנטישמיים" • "היה ניסיון להצית בית כנסת. ברוך ה' נמנע אסון" • שליח חב"ד בקירגיסטן, הרב אריה רייכמן בראיון מיוחד, אחרי ההפיכה

שליח חב"ד, הרב אריה רייכמן. צילום: שטורעם
שליח חב"ד, הרב אריה רייכמן. צילום: שטורעם



• שליח חב"ד בקירגיסטן, הרב אריה רייכמן. איך אתם מתמודדים עם ההפיכה ועם תופעות אנטישמיות?

אנחנו מקווים מאוד שלא התחילה לצוף מגמה אנטישמית, וכי וזו הייתה תופעה חד פעמית ובזה זה הסתיים.

• אנחנו מדברים על שלטים ובהם סיסמאות בגנות היהודים. זה הגיע ממש להתקפות נגד אנשי הקהילה היהודית?

אנחנו מדברים על שלט שהיה תלוי במקום מרכזי במשך שתי יממות, ואנחנו מדברים, יחד עם זאת, גם על ניסיון, היה ניסיון, להצית בית כנסת. ברוך השם נמנע אסון.

• מה קורה אצלכם בדיוק ואיפה המשטרה שאמורה להגן עליכם?

אנחנו מדברים על הפיכה. זאת אומרת שהשלטון מתהפך ויש קטע מסוים בתוך ההפיכה הזאת שאין שלטון, וכמובן שאין גם לא כוחות ביטחון, והמשטרה בתוכם. אין למי לפנות, אין מה לעשות, אין עם מי לדבר, כי השלטון עדיין לא יציב ולא ברור מה קורה. ומי שארגן את הנושא האנטישמי כאן, הוא כנראה הבין זאת ולכן עשה את זה דווקא בזמן הזה.

• מי שכיהן כראש המדינה כנשיא המדינה היה טוב ליהודים? או שהוא היה עם זיקה אנטישמית?

כל שלטון שהקהילה היהודית חיה תחתיו כאן, וגם השלטון הקודם, אף פעם לא היו פה לא מקרים אנטישמיים ולא פעולות אנטישמיות. ודאי שלא שום ניסיון להצית בית כנסת. גם העם פה הם בסך הכל אנשים די חמים וידידותיים, ככה שהמקרה שקרה זה בדיוק בגלל שניצלו את הנקודה שבזזו את כל החנויות. היה ממש אי סדר. היו מהומות, וכל אחד ניצל את זה.

• נשמעת מקולך אופטימיות.

האופטימיות שלי נובעת מכך שאני שליח. אני מאמין במה שאני עושה, ואני מאמין שאנחנו מקבלים כוחות מהמשלח ואנחנו עושים עבודה שלשמה באנו ומכך האופטימיות. עכשיו, לגבי העתיד, זה ברור לי ואני רוצה להאמין בזה ומאמין בכל מאודי, שאכן זה היה מקרה חד פעמי וכל שלטון שלא יבוא. עכשיו הממשלה היא זמנית, פנינו אליה עם בקשה שתדאג שלא יקרו מקרים כאלה בעתיד. אבל אנחנו לא מסתפקים בסיסמאות.

• כמי שעומד בראש הקהילה היהודית, אני מאמין שמגיעים אליך תושבי המקום היהודים, ויש פחד לקראת הלא נודע. איזה תשובות אפשר לתת להם בכזה מצב? איך מחזקים אותם?

אנחנו מאמינים בני מאמינים. זה החיזוק היחיד. הקהילה ממשיכה להתנהג כרגיל. אמנם היה מקרה שהיה באמת מדאיג, אבל מרגיעים אותם ואומרים להם שלעם שלנו יש היסטוריה ואירועים יותר גדולים מכאלה, לצד דברי אמונה. יהודים מקבלים את זה, ומבינים. התשובה שלנו היא חיזוק האמונה.

• כמה אנשים מונה הקהילה היהודית בקירגיסטן?

מדובר בכאלפיים איש.

• אם לא היתה הפיכה כנראה שלא היינו שומעים כל-כך על המדינה הזו. חב"ד ברוך השם מגיעים לכל מקום. עכשיו אתה נמצא שם עם המשפחה. איך התחושה? אין פחד? אולי חשבתם: נחזור בתקופה הזו לארץ, נראה איך נתמודד עם זה? אין כאלה תחושות? מחשבות?

מחשבות תמיד יהיו, ואני אומר עוד פעם: בזמן ההפיכה המחשבות הם לא איך בורחים, אלא איך אנחנו מתמודדים עם המצב. יש משפחה ויש ילדים וצריך להרגיע את כולם. ויש גם קהילה, ואתה לא יכול לעזוב אותם. לא חושבים על זה. חושבים איך מתמודדים עם המצב, איך מרגיעים את היהודים. מה עושים. זו שליחות, ושליחות היא לא רק כשהשמש זורחת בחוץ והכל בסדר. שליחות היא בכל מצב. לכן המחשבה הזו מה עושים באמת, איך מתמודדים, איך מרגיעים ואיך ממשיכים הלאה - אלה המחשבות שעולות בראש.

• יש שמירה על הקהילה היהודית ברגעים אלו? בזמן שאתה יוצא לרחוב, עם הלבוש היהודי המסורתי, יש איזו שמירה או שאין לך שום פחד בעניין?

דבר ראשון יש את השמירה של הקדוש ברוך הוא, ויש את השמירה של המשלח האמיתי. זה ברמה הבסיסית. כמובן שאנחנו נוקטים בכל מיני אמצעי זהירות ובטיחות. להגיד פה שכל אחד עם אבטחה וכל אחד מאובטח, זה ממש לא. אבל אנחנו נוקטים בכל מיני אמצעים. אנחנו משתדלים.



להאזנה לראיון המלא במשדר הלילה, חייגו: 052-999-66-00. "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}