כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

החתימה: "נחמן מאומאן" • חשיפה בלעדית

מכתב כתב-יד-קודש שכתב רבי נחמן מברסלב לבתו, ושהתגלה באוסף תצלומים ישן, מעורר סערה בחסידות ברסלב בשל צמד מילים המופיע בסיומו • אתר 'בחדרי חרדים' חושף את המסמך - בפירסום ראשון

החתימה: "נחמן מאומאן" • חשיפה בלעדית

חשיפה ראשונה ובלעדית: מכתב כתב-יד-קודש שכתב רבי נחמן מברסלב לבתו, ושהתגלה באוסף תצלומים ישן, עורר עוד לפני פרסומו, סערה בחסידות ברסלב.מדובר במכתב נדיר, שריד אותנטי לדורות קודמים, שהתגלה לפתע פתאום, בהיסח הדעת - מכתב בכתב יד קודשו של רבי נחמן מברסלב, אותו כתב לבתו.

המכתב עתיד להתפרסם בעלון לשבת 'שיבולים', היוצא-לאור על-ידי חסידי ברסלב, לצד רקע, הסברים ומשמעויות.

המכתב, שנכתב בר"ח תמוז תק"ע באומן שבאוקראינה, נחשף באוסף צילומים שהתפרסם לפני כחצי שנה, ומרעיש עתה את קהל חסידי ברסלב ברחבי העולם.

במכתב כותב רבי נחמן:

"בעזהי"ת ר"ח תמוז

לכבוד אהובתי בתי הצנועה והחסידה החכמניות אשת חיל מרת אדיל תחי' ע"ש בעלך הוא חתני הרבני המופלא הנגיד מהו' יוסף שיחי'

מהודענא שב"ה אני בקו הבריאה כה יתן השם וכה יוסיף אמן

כראות כתב זה תראה עם ידידי ר' משה בהרב לנסוע ללאמפארסקע לגבות החוב המגיע לי כי היום בר"ח הזמן פרעון ואם ר' משה הוא במחלוקת עם הפריץ הנ"ל תראה לנסוע עם איש אחר גם תגבה שאר חובות היינו אצל ר' מרדכי בהרב גם אצל ר' קלמן גם בעד היי"ש בקאנטאר גם אצל ר' משה בן העני והכל תביא בעצמך לידי לק"ק אומאן ותזרז בדבר הזה גם תשלח לי החפיצים שלי ותו לא מידי רק חיים ושלום מנאי אביכם הדש"ת ומצפה לראותכם בחיים ושלו'

נחמן מאומאן

ולפרוס בשלו' כל אנשי שלומינו ולהודיע לי מהחדושין שנתחדשו שם

ובאם שאין לך פנאי לבוא בעצמך מחמת בארדטשיב תשלח לי המעות ע"י ר' זלמן נחמן הנ"מהודענה שאני בקו הבריאה, כה יתן ה' וכה יוסיף, אמן"

החלק המרעיש במיוחד במכתב נמצא דווקא בסופו. שכן, לראשונה נמצא מכתב עליו חותם רבי נחמן את שמו במילים "נחמן מאומאן" - ולא "נחמן בן רבי שמחה", כפי שהיה רגיל תמיד, וכפי שמופיע בשאר מכתביו שהתפרסמו עד כה.

צמד המילים האלו, שאולי נראה סתמי עבור רוב עמך בני ישראל, מחולל סערה רבתי בברסלב פנימה, שם רואה הפלג שזכה לכינוי 'הנחנחים' - הרואים חשיבות באמירות שמו של רבי נחמן תוך יחוסו לעיר אומאן, 'נ נח נחמ נחמן מאומן' אישוש לטענתם לפיה ייחס עצמו רבי נחמן אחרי העיר האוקראינית.

עד כה, לא נמצאה התייחסות מפורשת של רבי נחמן, בה הוא מייחס עצמו ישירות לעיר. מכתב זה הוא, אפוא, ראשון מסוגו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}