כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הצייד האחרון מדבר • ראיון בלעדי

יש כיום 10 פושעי מלחמה נאצים המסתובבים בעולם ומבוקשים לנקמה • ראיתם אותם? פנו לד"ר אפרים זורוף, אחרון ציידי הנאצים • בראיון מיוחד ליעקב נחומי, פותח זורוף את סגור ליבו, וחושף את הרשימה

הצייד האחרון מדבר • ראיון בלעדי
יעקב נחומי1

אריברט הייםצילום: אריברט היים
אריברט היים

דר' אריברט היים - ?

רופא במחנות הריכוז סקסנהאוזן (1940) בוכנוואלד (1941) ומאוטהאוזן (1941)
רצח עשרות אסירים במחנה מאוטהאוזן בזריקות רעל.

המצב כיום – נעלם בשנת 1962 לפני העמדה מתוכננת לדין. מבוקש בגרמניה ואוסטריה.
ממצאים חדשים שהתגלו בפברואר 2009 מעלים אפשרות שמת בקהיר ב-1992, אך ישנם ספקות רציניים לגבי אמיתותם בשל העדר גופה לבדיקות פתולוגיות. בשנה האחרונה היים לא נמצא וגם מותו לא אושר.

אלואיס ברונר – סוריה

מאנשי המפתח של אדולף אייכמן.
אחראי לגירוש יהודים מאוסטריה (47,000) יוון (44,000) צרפת (23,000) וסלובקיה (14,000) למחנות השמדה.

המצב כיום – חי שנים בסוריה. מאמצי ההעמדה לדין נכשלים בשל סירובה של סוריה לשתף פעולה. הורשע בצרפת בהיעדרו.

אלואיס ברונר הוא פושע המלחמה הנאצי הבכיר ביותר שטרם נענש וייתכן שעודו בחיים, אך הסבירות לכך פוחתת עם כל שנה שחולפת שכן הוא נולד ב-1912 ונראה לאחרונה ב-2001. הוא כלול עדיין ברשימה זו עד שיתקבלו הוכחות חד-משמעיות למותו.

קצין ג'נדמריה הונגרי, השתתף ברצח של למעלה מ- 1200 אזרחים בנובי סאד, סרביה.

המצב כיום – נחשף בשנת 2006 במסגרת מבצע 'ההזדמנות האחרונה', הורשע בשנת 1994 בהונגריה אך לא נענש והורשע שנית בהעדרו בשנת 1946, לאחרונה סירבה הונגריה לאכוף עליו את עונשו המקורי אך פתחה בחקירה חדשה בעניינו שמתמשכת למעלה משלוש שנים וטרם הושלמה.

מקפד משטארת סלובנסקה פוז'גה בקרואטיה במלחמת העולם השניה.
מילא תפקיד מרכזי ברדיפתם וגירושם למוות של מאות יהודים, צוענים וסרבים.

המצב כיום – נחשף ב-2004 במסגרת מצבע 'ההזדמנות האחרונה' קרואטיה הגישה נגדו כתב-אישום, וביקשה ב-2005 את הסגרתו מאוסטריה שסירבה להסגירו בטענה שהוא אזרח אוסטרי, גם לאחר שהוברר שהוא איבד את אזרחותו האוסטרית הם עדיין מסרבים להסגירו והפעם מסיבות רפואיות. אנשר התראיין לכלי התקשורת וכך התעוררו ספקות רציניים ביחס לאמיתות תוצאות הבדיקות הרפואיות שנערכו לו באוסטריה על ידי הרופאים משום שהוא נראה כשיר לעמוד לדין, וכלן התקבלה דרישת מרכז ויזנטל שיוזמן מומחה מחו"ל לבדוק אותו שנית.

באפריל 2009 אישר מומחה גרמני שהוא סובל משיטיון, אך ראיונות נוספים שנערכו אחרי כן לאשנר העלו שוב ספק באשר לתקפות ההערכה הרפואית.

נטל חלק ברצח המונים של יהודים במחנה ההשמדה בלזץ, כן שרת במחנה האימונים ס.ס. טראווניקי.

המצב כיום – נחשף בעת החיפוש אחרי עדויות לגבי השומר בסוביבור – איוון דמיאניוק שעומד כעת לדין בגרמניה, נחקר עתה על ידי שלטונות גרמניה.

סמל אס אס שמואשם בהשתתפות ברצח המוני של 58 עובדי כפייה יהודים בכפר האוסטרי דויטשה שוצן ב- 30-29 במרץ 1945

המצב כיום – נחשף על ידי סטודנט אוסטרי שחקר את הרצח, והואשם בבית משפט גרמני בשנת 2009 בהשתתפות ברצח.

התנדב ל ס.ס. ושרת בהולנד בס.ד. הגרמני כחבר ביחדית הזונדרקומנדו פלדמייר שהוציאה להורג חברים במחתרת ההולנדית, מתנדי המשטר הנאצי ומחביא יהודים. כן נאשם בהשתתפות בכיתת יורים במחנה המעבר ווסטרבורק ממנו גורשו רבים מיהודי הולנד למחנות המוות.

המצב כיום – נדון ב- 1947 לעונש מוות בבית משפט הולנדי בשל השתתפותו ברצח 11 איש לפחות. העונש הומר אחר כך למאשר עולם אך ב- 1952 הוא ברח מבית הסוהר לגרמניה, שם קיבל אזרחות גרמנית אשר הגנה עליו מהסגרה להולנד.
כל המאמצים להעמיד אותו לדין בגרמניה לא צלחו עד כה, למרות ששלטונות גרמניה הביעו רצון לבחון את המקרה בשנית.

השתתף בציד יהודים, התעללויות ורצח בבודפשט, הונגריה בשנת 1944

המצב כיום – נחשף בשנת 2004 במסגרת מבצע 'ההזדמנות האחרונה', ב2005 הונגריה הוציאה צו מעצר בינלאומי נגדו וביקשה את הסגרתו מאוסטרלי, ערעורו האחרון של זנטאי נגד הסגרתו להונגריה נשמע עכשיו בבית המשפט בפרת', אוסטרליה.

שרת במשטרת הביטחון שתחת שלטון הנאצים בבלגרד, סרביה מאפריל 1941 עד ספטמבר 1943, בעת שיחדתו השתתפה בהוצאה להורג של 17,444 אזרחים, יהודים סרבים ברובם, לד קומוניסטים, כאלה שנחשדו בקומוניזם, וצוענים בני רומה וסינטי.

המצב כיום – ביולי 2008 הגיש המשרד לחקירת מיוחדות בארה"ב בקשה לשלילת אזרחותו האמריקאית של אגנר בטענה שהוא הסתיר את שירותו למען הנאצים בעת הגשת הבקשה לאזרחות. המקרה יידון בחודשים הקרובים.
השבוע הגישה סרביה בקשה להסגרתו של אגנר כדי להעמידו לדין בבלגרד בשל פשעיו במלחמת העולם השנייה.

שרת בסאוגומאס (משטרת הביטחון הליטאית) במחוז וילנה, צד יהודים ופולנים שברחו מגטו וילנה, שהוצאו אח"כ להורג על ידי הנאצים ומשתפי פעולה ליטאים.

המצב כיום – ב- 1997 נשללה אזרחותו האמריקאית וב-2004 הוא גורש מארה"ב בטענה שכשביקש אזרחות הסתיר את שירותו בסאוגומאס בזמן המלחמה. ב- 2006 הוא הורשע בליטא ונדון לחמש שנות מאסר. השופטים סירבו להפעיל נגדו עונש מאסר משום שהוא זקן ומטפל באשתו החולה ו "אינו מהווה סכנה לציבור" ביולי 2008, בתגובה לעתירה שהוגשה נגד הסירוב להפעיל את העונש, דאילידה הוכרז כבילתי כשיר לשאת בעונשו מפאת מצבו הנפשי, מבלי שנבדק על ידי הרופאים שסיפקו את האבחנה הזו.

שרת בגסטפו בבילורוסיה כמתרגם ונשאם בהשתתפות ברצח המוני של יהודים בסלוצק.

המצב כיום – ברח מארה"ב לאסטוניה לפני שנשללה אזרחותו באשמה שהסתיר את חלקו בשרות הנאצים במלחמה, אסטוניה מנהלת נגדו חקירה מאז בואו לפני מספר שנים, אל לא ננקטו נגדו שום צעדים חוקיים.

התנדב ליחדית הס.ס. ויקינג ושירת בה כקצין, השתתף ברצח קראל הנריק קלמנסן, עורך עיתון אנטי-נאצי.

המצב כיום – ב-1999 ביקשה דנמרק מגרמניה את הסגרתו של קאם אך גרמניה סירבה לאשר את הסגרת ובשל אזרחותו הגרמנית. בתחילת 2007 נדחתה בקשת הסגרה נוספת בטענה שמותו של קלמנסן לא נחשב לרצח אלא להריגה עליה חלה התיישנות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}