כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

גלי צה"ל: משקרים מהשטח • חשיפה

עוות את הנתונים, והכה בחרדים: גלי צהל 'חשף' הבוקר כי שליש מהאברכים המקבלים הבטחת הכנסה, נמצאו משקרים בדיווחים. מבדיקת אתר 'בחדרי חרדים' עולה: הנתונים עוותו במכוון • איך הם עושים זאת?

להציג אותם כשקרנים? אברכים בדרך לישיבת מיר. צילום אילוסטרציה: מנח זרקא
להציג אותם כשקרנים? אברכים בדרך לישיבת מיר. צילום אילוסטרציה: מנח זרקא

מי ששאל את עצמו ממה נובעות בעיותיה הכלכליות של מדינת ישראל, יכול היה לחשוב היום כי נמצאה עבורו התשובה. כל כלי התקשורת, כולם, מיהרו לדווח עליה, כאילו רק זה נשאר לנו בדרך להפוך אימפריה כלכלית של ממש.

ואם העובדות שהוצגו לא תואמות את המציאות? נו, באמת. אל תהיו קטנוניים.

'גלי צה"ל' חשף הבוקר, כי בדיקה יזומה של משרד החינוך בקרב 190 אברכים העלתה, כי יותר משליש מהם קיבלו הבטחת הכנסה, למרות שלא עמדו בתנאים הנחוצים לקבלתה. הסכום שהועבר להם ב-2009 מוערך ב-825 אלף שקל.

מאז 2003 אחראי משרד החינוך על חלוקת גמלה חודשית לאברכים - בחורי ישיבות צעירים, ובעלי משפחות - מעוטי יכולת, זאת על מנת לאפשר להם לקיים אורח חיים של "תורתו אומנותו".

משרד החינוך תומך גם בישיבות עצמן. נכון ל-2010, מקבלים כ-11,200 תלמידי ישיבות כאלה מלגה חודשית בסך 1,040 שקל - כ-12.5 אלף שקל בשנה, וכ-140 מיליון שקל לשנה עבור כל האברכים.

משרד החינוך בודק מדי שנה, באמצעות חברת חקירות, מדגם של אברכים, כדי לגלות האם הם אכן עומדים בקריטריונים לקבלת המלגה. בשנים קודמות, נשללו מלגות מעשרות אברכים שלא עמדו בקריטריונים.

בבדיקה שנערכה ב-2009, נמצא ש-66 אברכים מתוך 190 שנבדקו, לא היו זכאים להבטחת ההכנסה, ובעצם שיקרו למשרד החינוך על זכאותם. על פי הקרטריונים שהפיץ המשרד, על האברך לעמוד בתנאים מסוימים ובהם: להיות בעל משפחה ואב ל-3 ילדים לפחות, ללמוד בכולל הנתמך על-ידי המשרד במשך יום שלם או שני חצאי יום, לא להחזיק בנכסים נוספים מלבד דירת מגורים, ולא לקבל דמי אבטלה או הבטחת הכנסה מביטוח לאומי.

עד כאן הנתונים שהוצגו בכלי התקשורת החילוניים.

אלא, שכרגיל, האמת קצת שונה.

מבדיקה שערכנו מול משרד החינוך עולה, כי הנתונים שהוצגו היום, עושים עוול לציבור האברכים.
המדגם אותו הציגו בהנאה רבה כלי התקשורת, בוצע רק בקרב אברכים 'חשודים'. וכך, מתוך למעלה מרבבת מקבלי הבטחת הכנסה, נמצאו עשרות בודדות של אברכים, החשודים כמי שאינם מדווחים אמת.

מתוך החשודים הללו, מצאה הדגימה שליש שלא דיווחו אמת, כשלחלקם יש "תירוץ טוב" מדוע הדיווח שלהם לא תאם את האמת. וכך, מהבלון התקשורתי לפיו שליש מהאברכים משקרים, נשארו פירורים קטנים של אחוז שולי, המתרחש בכל מערכת שאחראית על למעלה מרבבת אנשים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}