כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגר"א רובין: "נרחיב הכשרות לערים נוספות"

פרשת 'שטראוס' לא הוזכרה במפורש בכנס של בד"ץ הרב רובין - אולם היא ריחפה באוויר • השיא היה בנאומו של הגר"א רובין עצמו, שאמר: "קיבלנו הרבה פניות לאחרונה. נמשיך ונתרחב" • וידאו ותמונות

"קיבלנו פניות מפתיעות". הגר"א רובין בנאומו. צילום: א.שטיינגולד, בחדרי חרדים
"קיבלנו פניות מפתיעות". הגר"א רובין בנאומו. צילום: א.שטיינגולד, בחדרי חרדים



עבור כשלוש מאות הרבנים והמשגיחים שהתכנסו באולם הכינוסים שבבית ההארחה בקיבוץ חפץ חיים, לא היה חידוש מרעיש בכינוס הכשרות שארגנה מערכת הכשרות של בד"ץ הרב רובין, בראשות הגר"א רובין.

אבל עבור גורמים רבים בציבור החרדי, האירוע היה מסקרן עד מאוד. מאז פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' דבר קיומו של כנס המשגיחים השנתי, בו יביע הגר"א רובין,ראש מערכת הכשרות הפופולארית, את עמדתו בנושאים העומדים על הפרק, הבינו הכול כי יהיה מעניין לשמוע את שיש לו לומר.

הסיבה לעניין הרב שעורר כנס המשגיחים השנתי והשגרתי לכאורה, היא הסערה החאחרונה שכשרות הרב רובין עמדה במרכזה. למרות השבועות שחלפו, הסערות הנוספות שהתחוללו מאז והזיכרון הציבורי הקצר - נדמה כי סערה אחת מסרבת לרדת מסדר היום הציבורי: סערת שטראוס, שמאז שפרצה היא רק הולכת ומסתעפת.

אתר 'בחדרי חרדים' סיקר בהרחבה את הפרשה, בה נפתחה קואליציה בין חלקים שונים בציבור החרדי להחרמת מוצריה של חברת 'שטראוס', בשל מעבר מכשרות הגרמי"ל לנדא לכשרות הגר"א רובין, בצעד מתוקשר שהיה למורת רוחו הגלויה של הראשון.

הסנונית הראשונה למחאה הציבורית, הגיעה בדמות מכתבו של הגר"י ירוסלבסקי, מזכיר בי"ד רבני חב"ד, שהכריז כי יש להחרים את מוצרי 'שטראוס', בעקבות הפגיעה החמורה בכשרותו של הרב לנדא. מיד לאחר הודעתו של הרב ירוסלבסקי הוסרו המוצרים מצרכניות חב"ד, ומרשת הצרכניות 'בר כל', העומדת תחת בעלות ליטאית.

בימים האחרונים, החלה הפרשה להתעורר שוב, בעקבות עלוני הסברה מיוחדים שחולקו בריכוזים החרדיים, ובהם הובאה דרשתו המלאה של הגרמי"ל לנדא, רבה של בני ברק, בה פירט את השתלשלות העניינים ודיבר בחריפות כנגד מערכת הכשרות שירשה את מקומו במתן הכשרות למחלבות שטראוס.

בעקבות כך, חשף אתר 'בחדרי חרדים' לא מכבר, כי את עמדתו יציג הגר"א רובין, שעד אז בחר לשתוק ולא להגיב בנושא, בכנס המשגיחים השנתי שהוא מקיים בבית ההארחה שבקיבוץ חפץ חיים. עוד פרסם בזמנו 'בחדרי חרדים', כי התגובה תהיה מתונה, מכובדת ושקטה, והיא תובע בעיקר בין השורות והמילים, מבלי לכלול אמירות מפורשות העלולות לפגוע בברי-הפלוגתא של כשרות הרב רובין.

ואכן, היום יצא הכנס הזה לדרכו, וסביבו נוצרה, כאמור, התעניינות ציבורית יוצאת-דופן.

בכנס נכחו גם רבנים מגופי כשרות אחרים, כמו הרב דב לנדא ועוד. מנחה יום העיון הקריא את מכתביהם של גדולי ישראל, הגראי"ל שטיינמן, הגר"ש וואזנר והגרמי"ל לפקוביץ, למשגיחים ומשתתפי הכנס. הגרמ"ש קליין נשא שיעור מיוחד, תחת הכותרת 'נאמנות בכשרות', תוך שהוא מדגיש בדבריו כי נשלח לכינוס באופן אישי על-ידי הגר''ש ואזנר, התומך בגר"א רובין כמי שלאורך ארבעים שנה לא משה ידו של האחרון מידו של הראשון.

הגאון רבי מנחם מנדל מנדלסון, רב המושב קוממיות, סיפר בנאומו כי אביו סיפר לו על הדרכה שנתן לרב צעיר, כשהמסר שלו היה שגם אם צריך פעם להקל מקילים, אך להיזהר לא להפוך את הבדיעבד ללכתחילה, ושלמשגיח אין את הלוקסוס הזה של לתת אמון בבעלי מפעלים. הוא צריך להיות עם האצבע על הדופק בכל עת ולא לסמוך על אף אחד. הוא הפליא בסיפורי סיעתא דשמיא ועל סוד ההצלחה של המשגיחים, שמקורן בהקפדה ללא פשרות.

משגיחים ומומחי כשרות שיתפו את הציבור בניסיונם, בנושאים כמו חומרי גלם וביקורת מפעלי מזון בעולם.



כעת הגיע שיאו של הערב. ראש מערך הכשרות שעמדה בעין הסערה הגדולה, נקרא לשאת את דברו. האוזניים כולן נעשו כאפרכסת והכל חיכו למוצא פיו.

הגר''א רובין עלה אל הפודיום, והחל לומר את דבריו. לאכזבת רבים, הוא בחר, כצפוי, שלא להתייחס באופן ישיר לפרשת שטראוס. תחת זאת, הוא בחר לפרט ולהודות לכל הצוות המסור שעושה את עבודתו ימים ולילות להצלחת מערכת הכשרות.

ואז הטיל הגר"א רובין פצצה. הוא סיפר, כי מערכת הכשרות לא רק שאינה מצטמקת, אלא אף מתרחבת. "קיבלנו פניות רבות לקבלת כשרות מהודרת, בערים נוספות, ובראשן ירושלים. זו הצלחה גדולה, שתוך תקופה לא ארוכה קיבלו עשרות מפעלי מזון את הכשרות המהודרת שלנו, לאחר שעמדו בקריטריונים לא קלים שהצבנו", אמר הרב רובין.

"נתרגם את ההצלחה לערים חרדיות נוספות", הבטיח הרב רובין באופן שאינו משתמע לפנים נוספות.

נראה היה כי ציבור המאזינים הפנים היטב את המסר העולה מבין הדברים...

וידאו ממשאו של הגר"א רובין בכנס, תמונות וצילומים א.שטיינגולד



<=l>






































dir=rtl>







תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}