כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

האוצר יחזיר 32 מיליון שקלים לניצולי שואה

כ-20,000 ניצולי שואה, שסכומי כסף נמשכו במהלך השנים מחשבונות הבנק שלהם על-ידי האוצר, בשל תקנה דרקונית, יזכו לקבל את הכספים בחזרה • הכספים יוחזרו עוד לפני חג הפסח

ניצול שואה. אילוסטרציה -  למצולם אין קשר לכתבה
ניצול שואה. אילוסטרציה - למצולם אין קשר לכתבה

32 מיליוני שקלים יוחזרו מקופת האוצר לכ-20,000 ניצולי שואה. מדובר במקרים בהם משך האוצר כסף מחשבונותיהם של הניצולים, שחויבו לחתום על הרשאה המאפשרת לאוצר לעשות כן. הכסף יוחזר במקביל לצעדים שמנהיגה מנכ"לית הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, שמטרתם להקל על ניצולי השואה.

מדובר בניצולי שואה שלא קיבלו פיצויים כל חייהם, ורק בעקבות חוקים חדשים שנחקקו בישראל החלו לקבל מהמדינה אלף שקלים בחודש. באוצר טענו כי הניצולים מקבלים כפל קצבאות, האסור על פי חוק, ומשכו מחשבונותיהם רטרואקטיבית כל סכום שקיבלו עד אז מישראל.

גם בעקבות הסערה התקשורתית שהתחוללה אז, לא פסק האוצר ממשיכת הכספים, דבר שגרר אחריו ביקורת חריפה בדו"ח ועדת החקירה הממלכתית לבחינת מצבם של ניצולי השואה, בראשות השופטת בדימוס דליה דורנר.

המנכלי"ת החדשה של ה'רשות לזכויות ניצולי השואה' - הגוף האמון על טיפול בניצולים, שכונה בעבר "הלשכה לשיקום נכים", עופרה רוס, שהחליפה לפני חודשיים את ראש הרשות המיתולוגי, רפי פינטו, הודיעה השבוע כי הלשכה לא תגבה יותר כספים מהניצולים ולא תמשוך סכומים מחשבונותיהם. טופס החתימה על ההרשאה בוטל ובמקומו הונפק טופס חדש למילוי פרטי הבנק, לצורך תשלום כספים בלבד.

בסיכום דיון בוועדה העליונה למחיקת חובות של החשב הכללי באוצר, הוחלט כי על הלשכה "לא להפעיל הליכי גבייה, לא לשלוח מכתבי התראה, ולא לבצע קיזוזים מול הסכומים שניצולי השואה זכאים לקבל מהרשות".

במקביל, הוחלט בלשכה בצעד חסר תקדים להחזיר את הכסף לניצולים שהכספים כבר נלקחו מהם. הכסף יוחזר לחשבונות הניצולים מיד עם קבלת האישור החתום ממשרד המשפטים.

המנכ"לית החליטה שהכסף יוחזר לניצולים עוד לפני חג הפסח. כתוצאה מההחלטה יקבלו 20 אלף ניצולי שואה כ-1,500 שקלים כל אחד, הסכום הכולל עומד על כ-30 מיליון שקלים. הכסף ישולם גם ליורשי מי שהיה זכאי לקבלו ומת מאז.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}