כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

חוק בנק ישראל אושר בכנסת

בשעות הערב המוקדמות אושר בכנסת חוק בנק ישראל אותו קידמו במרץ שר האוצר שטייניץ ונגיד בנק ישראל, שאף נכח במליאה בעת ההצבעה, פרופ' סטנלי פישר.

חוק בנק ישראל אושר בכנסת

בתמיכת 28 חברי כנסת ומתנגד אחד, אישרה הערב (ג) הכנסת את חוק בנק ישראל, כשבאופן חריג נכח נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר במליאת הכנסת בעת ההצבעות.

"זהו רגע מיוחד וחגיגי. אנחנו מעבירים פה הרבה חוקים, אבל חוק בנק ישראל חיכה למעלה מ-10 שנים - מאז שוועדת השופט לוין קבעה את עקרונותיו", אמר שר האוצר, יובל שטייניץ. "ביום הראשון שלי בתפקיד נפגשתי עם הנגיד והוא אמר לי: 'יש לי בקשה אחת ממך - שסוף סוף תקדם את חקיקת חוק בנק ישראל'. הנגיד אמר כי הוא עבר כמה שרי אוצר ופעם אחר פעם, שר אוצר אחרי שר אוצר, התחייבו להעביר את החוק אך עד לתום כהונתם אפילו לא עברה החלטת ממשלה".

שטייניץ הוסיף, "הבטחתי להעביר את החוק בתקופת כהונתי כשר אוצר. היו הרבה מחלקות. יש מתח מובנה בין בנק ישראל לבין משרד אוצר, ולאחר הרבה מאד דיונים, הממשלה אישרה כמעט פה אחד את ההחלטה. הגענו לוועדת השרים לחקיקה ובשעה טובה הגענו לכנסת. היו"ר גפני עשה עבודה מצוינת עם חברי הוועדה".

עוד אמר שר האוצר כי, "הנוסח יותר קצר ויותר בהיר אך זה לא כל כך משנה. מדובר בחוק טוב המגדיר את העצמאות של חוק בנק ישראל ואת חלוקת האחריות בין הבנק לממשלה. אני שמח שבטרם מלאה שנה לשיחה עם פישר - עבר החוק. זהו חוק טוב, הבנק הוא טוב ושיתוף הפעולה טוב. בנק ישראל, ממשלת ישראל והאוצר פעלו יחד - והתוצאה טובה".


יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שהציג את הצעת החוק אמר כי "החוק התקבל בסופו של דבר בהסכמה עם בנק ישראל. הצלחנו להעביר חוק טוב וגם להעביר חוק שהגיע בהסכמה מקיר לקיר של כל חברי הוועדה. אני בטוח ומקווה מאוד שלאחר חקיקת החוק, הנגיד פישר יישאר כאן לקדנציה נוספת".

החוק החדש קובע בין היתר, כי בבנק ישראל תמונה ועדה מוניטרית בת ששה חברים, שתפקידיה יהיו לקבוע את המדיניות להשגת מטרות הבנק ואת המדיניות המוניטארית.

כמו כן, תהיה לבנק מועצה מינהלית שתפקידה לדון בתוכנית העבודה השנתית של הבנק ולאשר את התקציב השנתי לפעילות המינהלית של הבנק. תקציב הבנק יונח על שולחן ועדת הכספים אך היא לא תידרש לאשרו. הממונה על השכר באוצר ימשיך לפקח על שכרם של עובדי בנק ישראל. אולם, במקרה של חילוקי דעות בנושא שכרם של עובדי בנק ישראל - הם יוכרעו על ידי ראש הממשלה.





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}