כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגרי"ש והגראי"ל: מצווה לסייע לאליאור חן!

מכתב עליו חתום גם הגרי"ש אלישיב - קורא לסייע ל"האי גברא יקירא, הר"ר אליאור חן, המוכר כאיש הגון וישר" • בית הגרי"ש, לאחר הפרסום: "החתימה מזויפת"! • המכתב בפרסום ראשון

'האי גברא יקירא'., מכתב הרבנים לטובת אליאור חן
'האי גברא יקירא'., מכתב הרבנים לטובת אליאור חן



טלטלה עצומה: לאחר שהוא היה מוחרם, מנודה ומוקע אל עמוד הקלון, מסתמנים בקיעים בהתנערות החרדית הרשמית מאליאור חן, ה'רב' המואשם בשורה של מקרי התעללות קשים בילדים.

מכתב דרמטי וחסר תקדים, עליו חתומים גדולי הרבנים, ובהם הגרי"ש אלישיב, והגראי"ל שטיינמן קורא לתמוך כלכלית באליאור חן ובמשפחתו, שהגיעו עד לפת לחם.

על המכתב חתומים רבני ביתר עילית, עיר מגוריו של חן, ואליו מצטרפים הגרי"ש והגראי"ל.

וזה לשון המכתב, שהגיע לידי 'בחדרי חרדים':

"יום שלישי לסדר ושפטתם בין איש ובין רעהו, ח"י שבט התש"ע.

"לאחינו בני ישראל די בכל אתר ואתר ה' עליכם,

"שלום וברכה וכל טוב סלה.

"קוראים אנו בזאת לכל מי שרוח טהרה בקרבו, לרחם ולעורר רחמי שמים ולהטות שכם להעוסקים במסירות בהקמת קרן לפדיון שבויים עבור האי גברא יקירא, הר"ר אליאור חן ני"ו, מתושבי עירנו, אשר כל ימיו עסק בתורה ויראה והרבצת תורה, ואשר נימוק בבית האסורים כבר שנתיים ונתהפך עליו הגלגל בעינויים קשים ומרים.

"ולא עוד, אלא שמשפחתו רעבים לפת לחם ממש.

"והיות שאנחנו מכירים אותו כאיש ישר והגון, מחויבים אנו להוכיח צדקתו, ואשר גדולי ישראל אשר שמעו את זעקת ליבו הטהור, נזעקו לעזור ולסייע בכל מילי, אשר יוכלו להוכיח צדקתו כדי לפדותו מצרת נפשו.

"אך כאשר ההוצאות לזה, כגון השכרת עורך דין ועוד עולים הון עתק, ואין אנו יכולים לעמוד מנגד בשומענו בהתחננם על נפשו ועל נפשות בני ביתו, פונים אנו אל אחינו בני ישראל שהם רחמנים בני רחמנים, שיקחו חלק במצוות פדיון שבויים, ביד רחבה וברוח נדיבה.

"וכבר אמרו חז"ל: אם אתה מרחם על שלי, אני מרחם על שלך. ובעל הרחמים יחוס וירחם על המרחמים, ויסיר מהם כל מיני נסיונות של צער וייסורים, וטישפיע לכם שפע טוב.

על החתום:

אשר לעמיל כהן,

מאיר שמחה אויערבאך

יעקב בלאמו"ר הגר"י מערלוי סופר

מנחם קוריץ

אברהם שטרן

גם אני מצטרף, א.י.ל. שטיינמן

גם אני מצטרף להנ"ל, יוסף שלום אלישיב

בנוסף, חתמו על המכתב גם הגרמי"ל לפקוביץ, הגר"ח קניבסקי והגר"ש אויערבאך.





.

החרדים מחליפים דיסקט

הניסיונות לטהר את שמו של חן, לא נולדו היום. אלא שאם עד היום נעשו הניסיונות בשוליים - הרי שהיום, עם פרסום המכתב הדרמטי, מקבלת התמיכה בו משמעות רחבה, בדמות חתימתם של גדולי הדור על קריאה לסייע לו. בין השורות אף ניתן לראות רמזים האומרים כי הרבנים משוכנעים כי מדובר בעלילות דברים, וכי האיש הוא הגון וישר.

פרשיית אליאור חן, פרצה בסערה כפרשיה שזעזעה את הציבור החרדי כולו בארץ ובחו"ל. עדויות מסמרי שער פורסמו בכלי התקשורת, וקשרו את מי שהציג את עצמו כ'רב' וכמקובל, למעשי התעללות מזוויעים בילדים, כביכול בשם עשיית 'תיקון' לנשמתם.

ההוקעה היתה מוחלטת. התגובות הנזעמות גרמו לכך שהציבור החרדי כולו התנער מהאיש.

התמונות היו מזעזעות. כמעט ולא ניתן היה לעכל אותם. ילד שוכב במצב צמח, הילד השני כולו עם כוויות בכל חלקי גופו, האמא שנישאה בשנית לאליאור חן - כל אלה חברו יחדיו לכדי כתב אישום ציבורי חמור. מעשי הזוועה שהתגלו מיום ליום, הביאו לכך שהקונצנזוס החרדי גינה את אליאור חן ואת חבורתו התימהונית וההזויה.

עד ש'קבוצת התמיכה' באליאור חן יצאה לדרכה לפני מספר חודשים, והחלו ליצור בקיעים בחומות ההתנערות החרדית מהאיש וממעשיו המזעזעים לכאורה.

קמפיין תקשורתי שיצא לרחובות לפני מספר חודשים, כלל פלייארים, חוברות ומודעות רחוב, התומכים באליאור חן.

מי שעומד בראש קבוצת התמיכה בחן, הוא הרב שמואל יונגר, רב בס. פאולו שבברזיל, שלמעשה קיבל שיחת טלפון מהרב יוחנן וואזנר ממונטריאול, במהלכה ביקש הרב וואזנר להסתיר את אליאור חן.

במשך חודשים ארוכים הצליח הרב יונגר להסתיר את חן בס. פאולו ודאג לו למקום מבטחים. הוא גם שכר עבורו עורך דין, בסכום של 50 אלף דולר, והגן עליו בכל כוחו. הרב יונגר טען כי בדק וראה שמדובר באברך עובד השם שלא יכול להזיק לזבוב. "בעל השגות", כלשונו.

כעת מתרחבת התמיכה בחן, ואל התמיכה בו מצטרפים לא פחות מהגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגרמי"ל לפקוביץ, הגר"ח קניבסקי הגר"ש אויערבאך. ורבני ביתר עילית.

לאן יוליך המכתב המפתיע? האם הציבור החרדי עומד 'להפוך דיסקט' בכל הקשור ליחס כלפי האיש? לפי איך שהדברים נראים בעקבות המכתב, וככל שזה מפתיע, מוזר ובלתי צפוי - התשובה היא ככל הנראה חיובית.

שלב ההכחשות

אלא שמי שחשב שהמכתב הוא סוף פסוק לפרשייה המוזרה שעוד תעורר הדים רבים, ולאו דווקא בכיוון החיובי כלפי הציבור החרדי, טועה טעות מרה.

בשיחה שקיים כתב 'בחדרי חרדים' עם נאמני ביתו של הגרי"ש אלישיב, אמרו הללו בתדהמה: "המכתב לא היה ולא נברא. השעה כעת היא מאוחרת, ואנחנו לא יכולים לבצע בדיקה יסודית, אך ככל הידוע לנו הגרי"ש מעולם לא חתם על מכתב מעין זה.

"ישנן שתי אפשרויות", המשיך נאמן הבית, "או שזייפו את חתימתו, או שהוציאו את המכתב בדרכי מרמה, מבלי שהרב'ה הספיק לבדוק אל הנוגעים בדבר. עד מחר נדע בצורה ברורה, ונפרסם בצורה רשמית את עמדת הרב".






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 87 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}