כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הברית נפרמת, הזוגיות מתנפצת • הטלטלה השנייה

הצרות נופלות על הממשלה בצרורות: בעוד נתניהו מכין את התגובה לסערה הציבורית הבאה, שנחשפה הערב לראשונה ב'בחדרי חרדים' - עומדת הממשלה בפני זעזוע נוסף, סביב 'ברית הזוגיות' • החרדים: יתחולל משבר רציני • ישראל ביתנו: מבחינתנו, זה 'ייהרג ואל יעבור'

הברית נפרמת, הזוגיות מתנפצת • הטלטלה השנייה
יצחק לב ארי מהיר חימה



הצרות נופלות על נתניהו וממשלתו - בצרורות. בתחילת הערב פרסם אתר 'בחדרי חרדים', בפרסום ראשון ובלעדי, את הידיעה - שכבר הספיקה לחולל רעש גדול בשעות הבודדות שחלפו מאז - על התחקירים המקיפים המתנהלים במערכות גופי תקשורת גדולים, סביב מסלול כספים לא מדווח שנעשה, כך לפי החשד, לפני מספר שנים, מכיוונם של שני ארגונים חרדיים ידועים - ארגון 'לב מלכה' וארגון חב"די באוסטרליה - הישר אל חשבונו של ראש הממשלה.

ארגון חרדי יפיל את ביבי? • פרסום ראשון

גם אם הדברים התרחשו לפני שנים - מבחינת התקשורת מדובר בדג שמן, ובעוד אופציה להפיג את עונת המלפופנים הפוליטית בסערה מקיר לקיר, שתעמיד באור חשוך את נקיון כפיו של ראש הממשלה. קדימה תחגוג, האופוזיציה תצהל, וציפי לבני תנצל כל במה בכדי לנגח את ראש הממשלה ולבצע בו משפט שדה מתוקשר היטב.

ובעוד שבשלכת ראש הממשלה מנסים לארגן את הייצוג המשפטי ולבחור צוות פרקליטים מן השורה הראשונה - הקואליציה הרחבה שלו ממשיכה אף היא להתנדנד כמו נדנדת-ילדים המשמיעה חריקות רמות.

ועל כך בדיווח דלדלהן:

ברגע האחרון, החליטו במפלגות החרדיות לפתוח את המאבק מחדש - ולהתנגד.

כפי שנחשף לראשונה באתר 'בחדרי חרדים' ביום חמישי האחרון - סערת 'ברית הזוגיות' עומדת להסעיר שוב את המדינה, וזאת בשל הצבעה בנושא האמורה להתקיים ביום שלישי, בוועדת חוקה, חוק ומשפט, העומדת בראשותו של ח"כ דוד רותם ממפלגת 'ישראל ביתנו'.

אחרי שהנושא הסעיר את הציבוריות החרדית, עלה על שולחנם של גדולי ישראל וכמעט שהפיל את המו"מ הקואליציוני - חוק ברית הזוגיות יעלה ביום שלישי בשבוע הבא לדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט.

אלא שבעוד שבעבר - כל איזכור של הנושא היה מעורר קולות מחאה רמים בנציגות החרדית ומאמרים רוויי זעם בעיתונות החרדית, הרי שדווקא הסיבוב הנוכחי והמכריע, האמור להכשיר סופית את החוק המאפשר נישואין שלא במסגרת ההלכה, לקראת הכנסתו לספר החוקים של מדינת ישראל - עבר בשקט מפתיע ובקול דממה דקה מצד המפלגות החרדיות.

העיתונאי אריה ארליך, ששוחח בעניין עם ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו, יו"ר ודעת חוקה חוק ומשפט, מספר כי שמע מח"כ רותם כי הדבר נעשה "בתיאום מלא עם החרדים". זוהי איפוא, אליבא דרותם, הסיבה לשקט התעשייתי.

ואכן, בשיחת השלמה שנעשתה ביום רביעי עם ח"כ גפני, שמע ארליך ממזכיר סיעת דגל התורה כי למרות ההתנגדות החרדית, אין בדעתן של המפלגות החרדיות לזעזע את המדינה, וזאת לאור סיכומים שהושגו, לפיהם יצומצם החוק לגויים בלבד.

הערב, מתברר שהמפלגות החרדיות שינו את עורן. יהדות התורה וש"ס, הודיעו כי הן מתנגדות לסיכומים שהושגו בזמנו, בתיווכו של הרב הראשי הספדרי הגר"ש עמאר, בנוגע לחוקי ברית הזוגיות והגיור.

יתרה מזו אמר היום גורם ביהדות התורה: "נראה שהולך להיות משבר רציני. לא נתמוך בשום אופן - ואף ניאבק".

גורמים ב'יהדות התורה' אמרו אמש, שאין סיכוי שיתמכו בנוסח הנוכחי של החוק. "ש"ס שינתה את עמדה בעקבות הפנייה שהגיעה מכיווננו. "ש"ס וישראל ביתנו קיימו בשבועות האחרונים שיחות בנושא ברית הזוגיות והגיור, סיכמו על 'דיל', ונישלו את יהדות התורה מכל העניין", אמר הגורם. "סוכם על דברים שמנוגדים להסכם הקואליציוני, יש המון בעיות".

בישראל ביתנו הבהירו: "מבחינתנו זה נושא שייהרג ובל יעבור, במיוחד לאחר שליברמן נתן את מילתו כי החוקים הולכים להתקדם. מילה זו מילה, ונושא הגיור וברית הזוגיות הם נושאים קריטיים לישראל ביתנו".

ייהרג ואל יעבור

כזכור, אחד הנושאים שהיו סלעי המחלוקת במו"מ הקואליציוני לקראת הצטרפותן של המפלגות החרדיות לממשלה היה נושא ברית הזוגיות.

מפלגת ישראל ביתנו מורכבת ברובה הגדול ממצביעים רוסיים, שחלקם הגדול הם מנועי חיתון בארץ בשל היותם גויים, בעוד שהחוק בארץ מאפשר להתחתן רק כדת משה וישראל על ידי רב מסדר קידושין, וכך היה נהוג מלפנים ועד היום, לשביעות רצונם של גדולי ישראל ושל הציבור החרדי.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לנסיונות לכרסם בסטטוס קוו הזה, ולאפשר גם לאלה שרוצים להתחתן בנישואים אלטרנטיביים, שיוכלו לעשות זאת. אם עד היום מי שלא רצה להתחתן דרך הרבנות היה צריך לנסוע לחו"ל ולקפריסין, הרי שיש מי שהרים את הדגל שמנסה לבטל את החוק הזה.

מי שמוביל את זה, וזה רשום במצע המפלגתי שלו, זו מפלגת ישראל ביתנו, המקדמת את חוק ברית הזוגיות.

החוק הזה אמור היה להיות לכלל האוכלוסייה, כלומר, גם יהודים שמסיבות שונות ומשונות החליטו שהם רוצים להתחתן בצורה לא הלכתית ויהודית, יוכלו לעשות זאת.

ערב כינונה של הממשלה הנוכחית, אחד המכשולים הגדולים בדרך להצטרפותם של המפלגות החרדיות לקואליציה היה ברית הזוגיות. היה ברור שיש כאן סיטואציה בלתי אפשרית, כי ישראל ביתנו כללה את הנושא הזה במצע המפלגתי שלה, ואילו בסיעות החרדיות מדובר בציפור הנפש. אף אחד לא ידע לאן יובילו הדברים.

בסופו של דבר נמצאה הנוסחה הגואלת, ולפיה הכל ייעשה בתיאום עם המפלגות החרדיות. בין ישראל ביתנו לחרדים, בתיווך נציגי הליכוד, סוכם שישראל ביתנו תעביר את החוק במתכונת מצומצמת, בצורה שרק גויים לכל דבר יוכלו להתחתן בינם לבין עצמם באמצעות ברית הזוגיות.

כעת מתברר, כי הסיכומים כולם עומדים לצלול אל תהום הנשייה. וכשישראל ביתנו מדברת במונחים של ייהרג ואל יעבור - משמע שהמאבק הבא עומד לזעזע את אמות הסעיפים של הקואליציה שבראשותה עומד ראש ממשלה שיהיה שקוע בחודשים הקרובים בהגנה על שמו הטוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}