כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

גלובוס בכוננות ספיגה: חשש מצונאמי מצ'ילה ועד אוסטרליה

מהודו ועד כוש, מצ'ילה ועד רוסיה, מניו זילנד ועד רוסיה חוששים עשרות מיליונים מגלי צונאמי שישטפו את חופיהם בעקבות רעש האדמה שפקד אמש את צ'ילה וגבה 300 קורבנות

גלי צונמי מכים. צילום: ויקיפדיה
גלי צונמי מכים. צילום: ויקיפדיה

מהודו ועד כוש, מצ'ילה ועד ארה"ב, מרוסיה הגדולה לחופי יפן, עשרות מיליוני בני אדם בכוננות צונאמי מאז רעידת האדמה שהכתה אמש (שבת) במדינת צ'ילה.

ביפן ובהוואי, שם כבר הגיע לילו של יום ראשון הכה כבר הצונאמי, אך לא דווח על נפגעים ונראה כי הגלים היו נמוכים יחסית.

גלי הצונאמי שהגיעו עד לחופיה המזרחיים של רוסיה נמדדו בגובה של 80 ס"מ ואילו גלי צונאמי שפגעו בחופי יפאן הגיעו לגובה של 30 ס"מ. גם באוסטרליה ובניו וזילנד דיווחו הלילה על גלים לא משמעותיים שפגעו בחופים. עד כה לא דווח על נפגעים באף אחת ממדינות אלו, אך הרשויות ביפאן ורוסיה פינו את מבעוד מועד התושבים המתגוררים באזורים המועדים.

מומחים מזהירים למרות הסרת החשש המיידי מגלי הצונאמי, התפרצות צונאמי נוספת עלולה להתרחש בזמן הקרוב בעוצמה רבה.

בעקבות רעידת האדמה בצ'ילה נוצר באוקיינוס השקט גל צונאמי רחב מימדים שעשה את דרכו באוקיינוס השקט ואיים על הוואי, החוף המערבי של ארה"ב ומאות איים וחופים מדרום כדור הארץ ועד קודקודו. בסך הכל, 53 מדינות ברחבי האוקיינוס השקט קיבלו ממרכז התרעות הצונאמי אזהרה לאפשרות שגלי ענק יכו בחופיהן בטווח של עד 24 שעות לאחר הרעש. כשלא כמו אירועי צונאמי בשנים האחרונות, לרשויות החירום לאורך האוקיינוס השקט היו אתמול שעות להתכונן ולפנות תושבים.

בעקבות רעידת האדמה במדינה הכריזה נשיאת צ'ילה, מישל באשלה על מצב אסון במרכז צ'ילה. עדי ראיה לאסון מספרים כי בנייני דירות שנבנו רק לאחרונה במדינה קרסו והתמוטטו. להבות אש עצומות עיכלו בית כלא ומיליוני בני אדם נמלטו לרחובות החשוכים כתוצאה מניתוק רשת החשמל. הגשרים שהתמוטטו ריסקו את המכוניות והמשאיות שהיו תחתם וגרמו לקושי עצום במאמצים להגיע לאזורים שנפגעו.

לפחות 300 בני אדם נהרגו ברעש כשההערכות הן שהמספר יוסיף ויעלה. נשיאת צ'ילה סיפה גם גם כי 1.5 מיליון בני אדם נפגעו מרעידת האדמה, כש גורמים רשמיים במשרדה אמרו כי 500,000 בתים ניזוקו.

נכון לשעה זו טרם פנתה הממשלה בצי'לה בבקשת עזרה למדינות אחרות. במידה שתעשה זאת, הודיע נשיא ארה"ב ברק אובמה כי ארצות הברית "תהיה שם". בכל העולם מנהיגים חזרו על דבריו.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}