כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

שוטר שהתנהג באלימות חוייב לשלם פיצוי: יותר מ-25,000 ש"ח

האלימות לא משתלמת: שוטר נוסף חויב לשלם מכיסו יותר מ-25,000 ₪ כפיצויי נזיקין, לאחר שהורשע באלימות כלפי מפגין כתום. הפסיקה הגיעה לאחר ארבע שנים בבית המשפט

שוטר שהתנהג באלימות חוייב לשלם פיצוי:  יותר מ-25,000 ש"ח
דוד קורן

האלימות לא משתלמת: שוטר נוסף חויב לשלם מכיסו יותר מ-25,000 ₪ כפיצויי נזיקין, לאחר שהורשע באלימות כלפי מפגין כתום.

חודשיים לפני עקירת ישובי גוש קטיף, בעת הפגנה ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן, תקף באלימות השוטר ערן נעים, אז שוטר ממחוז תל אביב, את עקיבא ויתקין. האירוע זכה אז לכינוי "הלינץ' ברחוב ז'בוטינסקי", כיוון שהשוטר לא הסתפק בכך שהמפגין נתפס על ידי ארבעה שוטרי יס"מ, ושכב על הרצפה, אלא גם נעץ אז את אצבעותיו בתוך נחיריו של המפגין ומשך בכל הכוח את ראשו לאחור.

נעים לא הכחיש את המעשה, שתועד במלואו בעדשת המצלמה של צלם ערוץ 7 טוביה לרנר, אלא טען - וטוען גם היום - שמדובר ב"הפעלת כוח נורמטיבית של שוטר". ואולם השופט חנן אפרתי, בעקבות עדויותיהם של שני קציני משטרה בכירים, קבע שמדובר ב"טכניקה שאיננה נלמדת ואיננה מומלצת". נעים הורשע, נשלח ל-6 חודשי עבודות שירות, ופוטר מן המשטרה.

לאחר שהערעור שהגיש השוטר נדחה על-ידי בית המשפט המחוזי, הגיש המפגין שנפגע, עקיבא ויתקין, בעזרת ארגון זכויות האדם ביש"ע, תביעת נזיקין נגד ערן נעים, ונגד אלירן אברהם - שוטר נוסף שהכה אותו לאחר מכן בתחנת המשטרה.

בכתב ההגנה שהוגש מטעם המדינה, התנערה הפרקליטות לחלוטין משני השוטרים האלימים, ואף צרפה "הודעה לצדדים שלישיים", בה הודיעה לשוטרים-לשעבר כי בכוונתה לדרוש שסכום הנזק ישולם כולו מכיסם הפרטי.

בין היתר, טענה אז הפרקליטות כי "היא מוקיעה כל התנהגות שיש בה נקיטת אלימות ... כי היא אחראית על מעשי שוטרי משטרת ישראל רק כאשר הם נעשים כדין ובסמכות, על פי הוראותיה ולמען מטרותיה... מעשים פליליים אלה הינם מעשים פרטיים, אשר מנוגדים לתכלית תפקידו של שוטר בפרט, ותכלית פעולת המשטרה בכלל...ובניגוד גמור לעמדת הנתבעת ככל שהדבר נוגע לשמירה על זכויות אדם".

השוטר האלים נעים נמנע לאורך תקופה ארוכה מכל התייחסות לכתב התביעה שהוגש נגדו, ולא הגיש כלל כתב הגנה.

רק בינואר 2009, ולאחר שבית המשפט קצב לו מועד אחרון, שלח ערן נעים פניה נרגשת לבית המשפט, ובה ציין כי הוא נתון בחובות כבדים, ואין באפשרותו לממן עורך דין שיגן עליו. נעים ביקש מבית המשפט רשות לוותר לחלוטין על הגשת כתב הגנה, ולהגיע לבית המשפט ביום הדיון כדי להגן על עצמו ללא עורך דין. לבקשה נרגשת זו צרף ערן נעים דו"חות רפואיים, המתארים אותו כאדם "דכאוני עם מחשבות אובדניות", אשר "לפני מספר ימים נעצר על הימורים בלתי חוקיים ... וגם רצה להתאבד..." - תיאורים אשר הביכו את המפגין עקיבא ויתקין, שלפתע חש שאולי השוטר שהתעלל בו - דווקא ראוי לרחמים.

ואולם, אז התברר שמדובר במצג-שווא, ושבו-זמנית להעמדת פני מסכן כלפי בית המשפט, היה ערן נעים עסוק בקריירה החדשה שלו כ...שחקן בסרט, בו מגלם נעים דווקא את "השוטר הטוב".

ויתקין היה מזועזע, וטען בראיון בתקשורת כי "הבחירה של ערן נעים לגלם דמות של שוטר בסרט, דומה לבחירה בגנב לשחק בסרט על גניבה".

באמצעות עו"ד חיים כהן, המייצג אותו מטעם ארגון זכויות האדם ביש"ע, פנה ויתקין לבית המשפט וביקש פסק דין בהעדר הגנה, ולפני ארבעה חודשים הטיל בימ"ש השלום בתל אביב על נעים לשלם מכיסו הפרטי יותר מ-25,000 ₪ למפגין בו התעלל.

נעים ביקש את ביטול פסק הדין, וטען כי יש לו חובות רבים. לפני ימים אחדים דחה בית המשפט סופית את בקשתו, תוך שהוא מציין כי "בעת התקיפה היה המבקש (- ערן נעים) ממוקם מאחורי התובע והחדיר את אצבעותיו לעומק נחיריו של האחרון, משך באמצעות אצבעותיו את ראשו של המשיב לאחור בחוזקה וללא רחמים. באותם רגעים חש המשיב (- עקיבא ויתקין) שהמבקש חובל באפו ושדם פורץ וניגר מאפו על פניו וכאבים עזים משתלטים עליהם" וכי "המבקש (-ערן נעים) לא חלק על עובדות אלה".

בית המשפט הדגיש כי נעים איננו מתחרט כלל על האלימות בה נקט, וחייב אותו בתשלום 1000 ₪ נוספים בגין הוצאות משפט.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}