כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגר"י מצגר מתערב בחוק הפיקדון

לקראת חג הפסח פנו מאיגוד לשכות המסחר לרבנות הראשית: בקבוקים הנכללים בחוק הפיקדון מכילים חמץ, ובעלי החנויות המחוייבים לקבל אותם על פי חוק, עוברים על איסורי דאורייתא • מה עשה הרב מצגר?

הגר"י מצגר מתערב בחוק הפיקדון

חוק הפקדון הוא חוק ידוע, המעניק פתרון לכל מענה המיחזור הבעייתי עם בקבוקי השתיה. אך דא עקא, שהשנה עם כניסת המודעות הגדולה יותר לציבור, גדלו הבעיות ההלכתיות בנושא, בעיקר בנושא החזרת בקבוקי חמץ, כגון בקבוקי הבירה לחנויות במהלך הפסח,

הרבנות הראשית בוחנת בימים האחרונים האם ניתן לאסור על רשתות השיווק לקבל מהציבור בקבוקי שתיה ריקים, המחויבים בדמי פיקדון, במהלך הפסח.

הסיפור החל בפנייה של איגוד לשכות המסחר שהביאו בפני הרבנות את בעיית בעלי הצרכניות שאינם רוצים להיכשל באיסורי חמץ - ובקבוקים רבים הנמצאים בחוק הפיקדון מכילים חמץ גמור.

ברבנות בוחנים האם ניתן לחלק את הבקבוקים לשני גורמים: אלו שיש בהם שאריות חמץ, ואלו שרק יתכן שנדבק בהם חמץ, במהלך שהותם על השולחן עם מוצרי חמץ, אך החוק מחייב אותם לקבל את הבקבוקים. (במקרה שלא, יחוייבו בתשלום קנס ע"ס 1080 ₪ לכל אדם).

תקדימית מאחר ואין הרשתות מסרבות לקבל את הבקבוק, משום שלאחר החג יקבלו אותו ויחזירו את דמי פקדונו, ניתן יהיה לפתור את הבעיה, כשם שרשתות רבים לא מקבלות בקבוקי שתיה למחזור בימי שישי בזמן לחץ בחנות.

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, שקיבל את הפנייה ובוחן אותה סובר, כי יש לאסור בוודאות קבלת בקבוקי בירה, וזאת בשל משקה החמץ שהם מכילים. לגבי שאר הבקבוקים שיש רק חשש חמץ צפוי הרב לקבל החלטה במהלך השבוע הקרוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}