כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ציבין ניצח את הק.ג.ב: היהלומן הדתי שוחרר

לפני כ-8 חודשים נעצר ברוסיה היהלומן הדתי רפאל אביב על-ידי הבולשת הרוסית, בעוון מסחר לא חוקי ביהלומים • קשר שטווה עו"ד ציבין עם בכיר מהקרמלין - ממקורבי פוטין, הוביל לשחרורו

עו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין

ניצחון משפטי חסר תקדים לעורך הדין החב"די מרדכי ציבין, שהצליח בתום מאמץ ממושך והפעלת קשרים חובקי עולם, להביא לשחרורו של היהלומן רפאל אביב, יהודי דתי, ממעצר ברוסיה.

רפאל אביב נעצר על ידי רשויות הביטחון, ה-FSB (בעבר, ה-ק.ג.ב) הרוסי, בחשד להחלפת אבנים ושמירה לא חוקית של אבנים ברוסיה, פעולה האסורה על פי החוק הרוסי, הרואה בחומרה רבה מעשים מעין אלו.

הרציונל העומד מאחורי החוק, טמון בין היתר בקפיצת המחיר המשמעותית בין יהלומי גלם ליהלומים מלוטשים, הפרש מחירים שהרשויות ברוסיה מעוניינות שישאר בתחומי המדינה.

אביב שנעצר לפני שמונה חודשים עקב הלשנה, עמד בפני סכנת מאסר ממושך באם יורשע. מקרים דומים שהתרחשו בעבר הסתיימו בעונשי מאסר ארוכים, לתקופות של עד עשר שנים בתנאים קשים.

"עשר שנות מאסר בכלא הרוסי, אינן דבר של מה בכך", אומר גורם המקורב לחקירה, "בעבר היו מקרים של אסירים שהחלו את תקופת המאסר כשהם בריאים, ונפטרו במהלכה מקושי המאסר".

עורך הדין ציבין, שבעברו רזומה עשיר של טיפול בישראלים שנעצרו או נכלאו בחו"ל, שייצג יחד עם עו"ד גיל ויאקובסקי את אביב, ואשר ידע מתוקף הנסיבות מה מונח על כף המאזניים, הטיל את כל כובד משקלו המשפטי והאישי בסוגיה, כשעיקר טענתו הייתה כי ההלשנה שהכניסה את אביב לכלא, התבססה על זיוף מסמכים, שהתבצע על ידי אנשים שנחשדו בעבר בעבירות דומות ואף נחקרו בחשדות אלו תחת אזהרה על ידי מחלק ההונאה של משטרת ישראל.

אולם מה שהועיל בסופו של דבר, היה הקשר האישי הידידותי שהשכיל ציבין לקשור עם אחד החברים הבכירים בקרמלין חבר בעל השפעה רבה בגורמים המחליטים. קשר שכבר סייע בעבר רבות לפתרון בעיות משפטיות והומניטאריות של ישראלים ויהודים ברוסיה וברחבי אירופה, וגם הפעם הוכיח את עצמו כשלצד הפעילות המשפטית העניפה וברוכת הכישרון שהקיע ציבין, סייע הבכיר בהפעלת לחץ על הגורמים הרלוונטיים והביא לשחרורו של אביב בתום שמונת חודשי מעצר בלבד.

מי שייעץ לעו"ד ציבין בפן הרוחני של הסוגיה היה החיד"ו וייס מאנטוורפן, שאף ייעץ לו לצטט לבכיר הרוסי את דברי המהרי"ק ביחס לפדיון שבויים: "דכל רגע שמאחרים לפדותם, היכן שאפשר להקדים, הרי הוא כאילו שופך דמים" - ולהסביר לו בכך את הדחיפות שבשחרורו של אביב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}