כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

פרס: מנחם פרוש היה אבן מאבני הכותל

הכנסת כולה בהלם, וישיבת ועדת הכספים של הכנסת נפתחה בדברי הספד לח"כ לשעבר הרב מנחם פרוש זצ"ל, שנפטר אמש • בדברים שנשא פרס בביתו של המנוח, אמר: הוא היה כמו אבן מאבני הכותל

פרס: מנחם פרוש היה אבן מאבני הכותל



למרות שבפטירתו היה הרב מנחם פרוש זקן ושבע ימים הנושק לגילו ה-95 - הבשורה על פטירתו גרמה להלם כבד בכל שדרות הציבור. אולי זו הפתאומיות, אולי העובדה שהאיש היה צלול ופעיל עד לרגע האחרון לחייו, ואולי זו העובדה כי המעורבות הציבורית הייתה נשמת אפו גם כאשר מצבו הגופני הלך ודעך. בכל מקום אשר דבר פטירתו מגיע - הלם גדול ליהודים.

גם בכנסת הורגשה הבוקר התחושה כי הדמות שפיארה במשך שנים את הבית והיתה לחלק מנופו - נעקרה לפתע באישון ליל. דבר פטירתו היה לשיחת היום במסדרונות וח"כים ותיקים שזכו להכירו, החליפו חוויות אישיות שחלקו במחיצתו של זקן עסקני הציבור החרדיים.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני פתח את הדיון בוועדה בדברי הספד לרב מנחם פרוש.
בראשית הדיון שהתקיים בוועדת הכספים, ביקש גפני לפתוח בדברי הספד לרב מנחם פרוש ז"ל אשר נפטר אמש בשיבה טובה בביתו שבירושלים.

גפני אמר כי "הרב מנחם פרוש הטביע את חותמו בנושאים רבים. הוא היה סגן ראש העיר ירושלים וחבר כנסת. הרב פרוש היה דוגמא, סמל ומופת לאיש ציבור. זכיתי לכהן יחד איתו בכנסת הראשונה כשנבחרתי בכנסת ה- 12 וכן בכנסת ה-13.

"הוא היה בכנסת לאחרונה במסגרת אירועי ט"ו בשבט ולמרות גילו המופלג הוא השתתף יותר ממני בכל האירועים השונים בכנסת. הוא שוחח איתי באריכות באותו יום והיה צלול עד הרגע האחרון. היה מלא במרץ ובחיוניות.

"אתמול הוא נפטר בפתאומיות, מיתת נשיקה. אנו מכבדים את זכרו, ואנו תפילה שלא נדע יותר צער ושנשמתו תהא צרורה בצרור החיים"

"לא היה חרוץ ממך", אמר הנשיא

נשיא המדינה, שמעון פרס, הגיע הבוקר לביתו המיותם של הרב מנחם פרוש,ונשא הספד לזכרו.

"אני משתתף באבל המשפחה ובית אגודת ישראל על פטירתו של ח"כ לשעבר הרב מנחם פרוש זכרונו לברכה", אמר פרס. "הרב פרוש היה איש מאמין והתורה היתה בראש מעייניו. הוא היה ירושלמי נלהב, נחוש כאחד מסלעיה. הוא איחד את עמו וחרד לאחדותו. הוא היה אחד האנשים החרוצים ביותר שישראל ידעה. תמיד פעיל, תמיד תומך, תמיד מסייע לאדם ולנזקק. הוא היה נעים שיח היה, מסור ונאמן. ידיד ורע".

הנשיא הוסיף ואמר, כי "הרב פרוש כיהן בפעילות ציבורית במשך שנים רבות, בהן תרם לחיזוק עולם התורה, להחדרת המורשת היהודית בקרב העם, ולקירוב לבבות בין חילונים ודתיים. כמו גם בפעילותו השקטה לסייע לכל נצרך ולתת מענה לכל בקשה שהונחה על שולחנו. ליבו הגדול והרחום של הרב נדם לפתע, אולם פעילותו תישאר חקוקה לנצח".

"פרוש היה שליח שידע את שליחותו", אמר פרס, והוסיף: "רצונו היה לראות את העולם של תורה בפריחתו ובשגשוגו ועל כן הגן עליו בכל כוחו. כל פעילותו נעשתה בנעימות מיוחדת, במאור פנים, בלבביות שנסכה עידוד ובעוצמה גדולה. עד שבנה גשר רחב בין כנסת לבית הכנסת".

"הרב מנחם פרוש עליו השלום היה אדם נדיר. יהודי גדול, ממש כאחת מאבני הכותל בעיר הקודש ירושלים. מנחם ידידי, היית מלא חזון ותקווה לגבי עתידו של העם היהודי. אהבת את העם, פעלת לאחדותו וניסית להוות גשר בין כל חלקיו. קראתי לך בחיוך 'המפא"יניק האחרון'.

"חיית חיים ארוכים אך חשוב מכך - חיים מלאים. לא ראיתי אדם חרוץ ממך. לא בזבזת רגע מחייך לשווא. נתת כל דקה למען הציבור, המדינה והעם היהודי. ניחנת במאור פנים ובאהבת הזולת ותרומתך לעיר ולעמנו היא בעלת תוכן היסטורי. בשם העם ובשם המדינה ברצוני להודות לך על שירותך", סיים פרס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, השתתף אף הוא באבל הכבד ואמר בהודעה שפרסמה לשכתו: "עם ישראל איבד היום יהודי יקר, חכם, חם, אוהב ישראל ושליח ציבור מהטובים שהיו לו. אנו דואבים את הליכתו".



אבא, תנוח בשלום על משכבך! • תמונות פרידה

ירושלים מתאבלת: אלפים אחר מיטתו של הרב מנחם פרוש • שידור מוקלט

פרס: מנחם פרוש היה אבן מאבני הכותל

התמונה האחרונה • בסעודת החברא קדישא

94 שנים, ים של זכרונות • אלבום מתעד

כך נדמו להם 94 שנות עשייה • תיעוד

'המבשר' חזר מהדפוס, והחליף עמוד

ברוך דיין האמת: הרב מנחם פרוש זצ"ל
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}