כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

איך אומרים עמותה ב ...ארמית?

2500 דוברי ארמית חיים בישראל • וכעת, העמותה: 3 עולים מכורדיסטן, הקימו עמותה לשימור השפה שרובנו מכירים רק מהגמרא • "לשמור על הארמית זה לשמור על הזהות שלנו", אומרים המקימים

עיראק.
עיראק.

למילה עמותה אולי אין עדיין תרגום לארמית, אך עמותה חדשה תנסה לשמר את מה שנשאר משפתם העתיקה של האמוראים.

העיתון 'מעריב 'מדווח היום על "עמותת נוטרי הארמית המדוברת ומורשתם‭,"‬ שהוקמה על ידי שלושה ידידים, שלושתם עולים וותיקים מכורדיסטן, בה דיברו היהודים בארמית עד לעלותם ארצה.

"אני בן לקהילה שעלתה לארץ מכורדיסטן האיראנית לפני כ‭50-‬ שנה‭,"‬ מספר אחד ממקימי העמותה ומשורר בשפה הארמית. "שם היינו מדברים בינינו בשפה הארמית המדוברת, שזו השפה שבה דיברו אבותינו שהוגלו לאשור כבר לפני ‭2,750‬ שנה.

"זו הייתה גם בעבר שפת כתב למלכים, שהיו שולחים איגרות בארמית. מאז שהבאנו אותה לארץ, השפה העמוקה הזו עזובה והילדים אפילו לא מכירים אותה. מבחינתנו, לשמור על הארמית זה גם לשמור על המסורת והזהות שלנו‭."‬

להערכת מקימי העמותה, מתגוררים כיום, 2500 דוברי ארמית בישראל, המתגוררים ברובם במושבים של עולים ותיקים מכורדיסטאן שם רווחה הארמית כשפת היהודים. "כמו שיהודי מזרח אירופה דיברו יידיש, אנחנו דיברנו בארמית. מכיוון שרכס הרי כורדיסטן הוא עצום ושוכן על פני כמה וכמה מדינות, כך גם יש ניבים שונים של ארמית" מספרים המייסדים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}