כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

האם תשקע השמש? קבוצות הרכישה בסכנה!

סערה בקרב חברי קבוצות רכישה ברחבי הארץ: המפקח על הבנקים הורה להתייחס לאשראי לקבוצות רכישה כאל הלוואה ולא כמשכנתא • ההנחיה צפויה לייקר באחוזים רבים את מחירי הדירות

סיור הקבלנים בבית שמש. צילום: מבט, בחדרי חרדים
סיור הקבלנים בבית שמש. צילום: מבט, בחדרי חרדים

אז זהו, מכרזי בית שמש נסגרו, מתחמי גלובנציץ, יוצאים לשיווק, ודומה כי דרכם של הנרשמים לעמותות ושל הרוכשים במסגרת קבוצות הרכישה, אל המנוחה והנחלה הנכספים בבית משלהם, סלולה.

אז זהו שלא. אתמול חשף העיתון 'מעריב' את החלטתו של המפקח על הבנקים רוני חזקיהו, להנחות את הבנקים ואת חברות האשראי שלא להתייחס להלוואות לקבוצות הרכישה כאל משכנתאות, אלא כאל הלוואות, דבר המפחית את כדאיות הבנקים למתן ההלוואות, בשל הקצאת הון של 100 אחוזים שיהיה על הבנק להקצות כנגד ההלוואות.

כנגד כל הלוואה שמעניק הבנק, עליו להקצות מנכסיו הון ברמה שנקבעת על פי סיכוני האשראי. מונח שבז'רגון המקצועי נקרא 'הלימת הון'. כנגד הלוואות המוגדרות כמשכנתא, על הבנק להקצות הון בשיעור של 35% מערך ההלוואה. (כלומר: על כל שקל שמלווה הבנק, עליו להקצות 35 אגורות מהונו, לביטוח הסיכון של אי החזרת ההלוואה), אך במידה וההלוואה מוגדרת כהלוואה רגילה, על הקצאת ההון לעמוד על 100 אחוזים (על כל שקל שמלווה הבנק, נרשם במאזן שקל נוסף המבטח את הסיכון שבהלוואה)

הקצאות ההון הגבוהה יותר שתידרש מן הבנקים, מורידה את כדאיות הבנק למתן הלוואות לקבוצות רכישה, מה שיעלה בתורו את הריבית שידרוש הבנק עבור ההלוואה מה שעלול לייקר את עלות הדירות עבור הנרשמים לקבוצות הרכישה, כולל בבית שמש, באחוזים רבים.

לפי דרישת חזקיהו, האשראי שיינתן בעתיד לקבוצות רכישה הבונות 10 יחידות דיור ומעלה, יסווג כחובות של תאגיד הפועל בתחום הנדל"ן. עבור אשראי זה תעמוד ההקצאה ההונית לצורך חישוב הלימות ההון על 100%.

בחוזר הנושא את הכותרת 'קבוצות רכישה', מסביר חזקיהו את המניעים להחלטה וכותב: "סיכונים יוצרים חשש לפגיעה מהותית באיכות האשראי ובמוניטין הבנק".‬ בשל החשש שתשלומיהם של חלק מחברי הקבוצה ייעצרו או יתעכבו בשל קשיים פיננסיים, סכסוכים ומחלוקות בתוך הקבוצה.כמו כן קיים חשש שהפרויקט יתייקר מעבר למתוכנן בשל חוסר הניסיון של המארגנים. כל אלה, בתוספת חוסר הוודאות לגבי מעמד המס של העיסקה, מהווים סיכון למוניטין הבנק, שיהיה דרמטי במיוחד במקרה של כשל בפרויקט".

עם זאת מציין חזקיהו, כי עם תום הבניה ולאחר שיוברר כי אין ממש בסיכונים יוכל הבנק להפוך את ההלוואה למשכנתא, "בהיעדר נסיבות חריגות יסווג האשראי לחברי קבוצת רכישה בתום הבנייה ולאחר מסירת המפתחות לרוכשים כאשראי לדיור" כותב חזקיהו.

החלטתו של המפקח מעוררת סערה בקרב חברי קבוצות הרכישה בכל הארץ המפסידים העיקריים מההחלטה, הצפויה לגרום לייקור משמעותי במחירי הדירות, ולהקשחת תנאי הבנקים במתן ההלוואות.

גם בקרב הנרשמים לקבוצות הרכישה באמצעות העמותות שזכו במכרזי בית שמש, ובקרב הנרשמים לקבוצת הרכישה במתחמי גלובנציץ', נרשמת דריכות לאור ההתפתחות החדשה, בשל העובדה שעדיין אין ליווי בנקאי לאף אחת מן הקבוצות. ליווי שיקבע רק לאחר הגיבוש הסופי של רשימת הרוכשים.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}