כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"כולם חולמים שהעסקה תצא לפועל" • ראיון

סופיאן אבו זיידה, השר לענייני אסירים ברשות הפלשתינית, בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', בצל הידיעות על הצעה ישראלית חדשה לשחרור שליט • התקווה, הביקורים והתקופה בה שהה במאסר • מיוחד

פלאש 90
פלאש 90



פרשיית שליט, חוזרת לכותרות. המתווך הגרמני העושה בימים אלו את דרכו למשרדי החמאס בעזה, מקווה לשמוע תשובה חיובית. לפני כחודש הועברה ההצעה הישראלי. האחרונה, לדברי ראש הממשלה. הגונה, לדברי המתווך הגרמני.

האם החמאס יקבל את ההצעה? קשה לדעת. רגע לפני שמתקבלת הכרעה סופית, דיברנו עם סופאן אבו זיידה השר לעניני אסירים ברשות הפלסטינית.

• איך מסתכלים ברחוב הפלשתיני על המו"מ לשחרורו של גלעד שליט?

"כל הרחוב הפלסטיני שמח שהמו"מ חודש. מאד מקווים שזה נכון, מכיוון שיש הרבה דיס אינפורמציה בשנים האחרונות. בחדשים האחרונים, אנשים חשבו שאוטוטו העסקה מתגבשת והתברר אחר כך שהפערים גדולים. אני בטוח שהרבה אנשים ישמחו גם בצד הישראלי וגם בצד הפלסטיני. נשים שמחכים לאנשים שלהם כבר 20 ו30 שנה. הלוואי שזה יסתיים כמה שיותר מהר".

• זה לא יחליש את מנגנוני הרשות, הרי את המו"מ מנהל החמאס של מחבב בלשון המעטה את הפתח?

"הרחוב הפלסטיני לא מסתכל על אסירים כעל סוגיה ארגונית, אלא יותר בעיה כללית, שנוגעת לכל העם הפלסטיני. זה מעל הויכוח הפוליטי. זה נכון שהחמאס ירוויח מזה מבחינה פוליטית ובאופן ישיר, אבל זה השפעה זמנית. היו כבר הרבה פעמים חילופי שבויים גם ע"י הפתח, זה השפיע. אבל יש הרבה ארועים אח"כ שהרוב לצערי עצובים, ואנשים תמיד מסתכלים קדימה".

• להערכתך, החמאס ידרוש גם שחרור שבויים מהפתח או רק חבר'ה מהארגון שלו?

"אני חושב שכן, במיוחד האסירים הותיקים שישבו כבר הרבה שנים בכלא. חמאס, אם הוא רוצה לזכות בנקודות בדעת הקהל הפלסטינית הוא לא יכול לשחרר רק אנשי חמאס, אז באופן ודאי הוא ידאג גם לשחרור אסירים מארגונים אחרים, ורוב האסירים כיום בפרט הותיקים הם אנשי פתח".

• בתור שר לענייני אסירים, אסירים מדברים אתך מהכלא הישראלי, מה הלך הרוח שם?

"אני הייתי אסיר כשהיה מו"מ על שחרור, גם ב'83 וגם ב'85, ואני יכול לדמיין לעצמי איך אנשים דרוכים ומחכים במתח. מנתחים, שומעים ומחפשים כל מידע קטן שמתפרסם בסוגיה של המו"מ. באופן טבעי ואנושי כל אחד מקווה שהוא יהיה חלק מהעסקה, אפילו אנשים שמבחינת הגיון לא יהיו חלק מהעסקה אבל הם בכל זאת חושבים, מקוים וחולמים שהם יהיו חלק מהעסקה, אם אנחנו מדברים על כ9000 עצורים בטחוניים בבתי הכלא בישראל, אני יכול להגיד לך שכולם חושבים ומקוים שהם יהיו חלק מהעסקה הזו".

• מה אתה אומר על היוזמה להפסיק לאסירים הביטחוניים את הביקורים?

"זה לא עוזר ולא תורם. התנאים שנמצא בהן גלעד שליט שונה מהתנאים שנמצאים האסירים הביטחוניים באופן טבעי. אני מאמין שהחמאס אם לא היה מפחד שישראל תשתמש בזה, ותגיע לגלעד שליט ותשחרר אותו בכוח, היה רושם נקודות מבחינתו והיה מאפשר לצלב האדום וגם לגורמים אחרים לבקר אותו".

• יש עם מי לנהל מו"מ בחמאס, רק בשבוע שעבר הם ניסו לחטוף חייל נוסף?

"מנהלים מו"מ ואני חושב שאפשר להגיע להסכם. באופן טבעי יש חילוקי דעות ויש אנשים שחושבים שצריך להמשיך לעמוד על הדרישות שלנו עד שישראל תסכים לקבלם כולם, ויש אנשים שחושבים שזה בלתי אפשרי במו"מ ואנשים מוותרים לפעמים ולא מקבלים כל מה שרוצים. אבל האינטרס של החמאס הוא להגיע להסכם".

• בציבור הכללי בישראל יש פחד שהאסירים שישתחררו יחזרו לפעולות איבה, להערכתך?

"קודם כל, אם לישראל יש בעיה רק עם אלו שמשתחררים אז המצב שלה טוב, אבל יש אנשים שמעורבים בפעילות נגד ישראל ולא היו אף פעם בכלא ואף פעם אף אחד לא ידע עליהם, זה קשור במאבק בין ישראל והפלסטינים וזה לא קשור עם היה אסיר משוחרר או לא משוחרר".



לראיון המלא במשדר הלילה של הכל בקול חייגו: "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}