כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מעטה הסודיות נסדק? הוותיקן יעלה אלפי מסמכים מימי השואה לרשת

עיתון הוותיקן הודיע: יפורסמו 8000 מסמכים חסויים אודות פעילות הכנסיה בימי השואה - "פרסום שישרת את האמת ההסטורית" • מה שכחו לכלול במסמכים? את (חוסר) פעילותו של האפיפיור בימי האימה

יהודים בשואה
יהודים בשואה

לאחר עשרות שנות התעלמות ושתיקה וחוסר בהירות סביב התנהלות הוותיקן בימי האימה של מלחמת העולם השניה, ובפרט התנהגותו של האפיפיור דאז פיוס ה-12, הודיע הוותיקאן כי בכוונתו להעלות לאתר האינטרנט שלו, לראשונה, כמה מסמכים ממלחמת העולם השניה שהיו בארכיונו.

המסמכים יפורסמו לאחר שתדעך המחלוקת על פעילותו ושתיקתו של האפיפיור פיוס ה-12 בתקופת השואה.

לדברי גורמים בוותיקן, מטרת התוכנית שדווחה לראשונה בעיתון הוותיקאן, "אובסרבטורה רומאנו", לשרת את האמת ההיסטורית. כ-8,000 מסמכים יעלו לרשת, אך לא יהיו ביניהם מסמכים המתייחסים ישירות למנהיג הכנסייה השנוי במחלוקת. לפי העיתון, מי שעומד מאחורי היוזמה לפרסם את המסמכים הוא גארי קרופ, אמריקני המנהל את הקרן "לסלול את הדרך", המבקשת לחזק את היחסים בין הקהילה היהודית לקתולית.

"הבחנו בכך שכהונתו של פיוס כאפיפיור בזמן המלחמה שנויה במחלוקת", אמר קרופ, שהשתתף בסריקת המסמכים.

פיוס ה-12 כיהן כאפיפיור בשנים 1958-1939, ובמשך שנים, עוד לפני מינויו לאפיפיור, היה ידוע כאוהד גרמנים מושבע וכסולד מיהודים - דבר שהשפיע על התנהגותו ושתיקתו המבישה בזמן חקיקת חוקי הגזע באיטליה של מוסוליני, ומאוחר יותר בזמן השמדת היהודים. גם פניה ישירה של הרב יצחק הרצוג בזעקת הצלה ליהודים באירופה, נענו בשתיקה רועמת.

כאמור במסמכי הכנסייה, אין ולו מסמך אחד המתייחס ישירות לפיוס ה-12, מה שמעקר אולי מתוכן את חשיבות המהלך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}