כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

פרויליך תוקף: "חבל שמירון לא מסגד"

לאחר ימים סוערים של עימותים במירון, מציג נציג 'העדה' את עמדתו • בראיון תקיף הוא אומר: "אני מקנא באברכים שמוסרים את נפשם" • "לשיפוץ מסגד היו דורשים מוסלמי. ובמירון?" • בלי כפפות

הרב אברהם פרויליך. צילום: בחדרי חרדים
הרב אברהם פרויליך. צילום: בחדרי חרדים



מדורת הענק שהוצתה במירון בשבועיים האחרונים, מסרבת לדעוך. הפגנות ועצורים, מהומות ועימותים, היו מנת חלקו של האתר הקדוש בימים האחרונים. מאז החלו החפירות מאחורי מבנה הציון, לא ידע המקום יום אחד של שקט.

אחרי שבוע של סירוב מתמשך ולאחר משא ומתן ארוך, נעתר הרב אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה במירון, לפתוח את פיו ולדבר על כל אירועי מירון וגרורותיהם.

• שלום וברכה לנציג העדה החרדית בוועדת החמישה, הרב אברהם פרויליך

"שלום וברכה".

• אנחנו רואים לאחרונה לחץ במירון. הפועלים חופרים, הקנאים מפגינים, והמשטרה עוצרת שני בחורים: אחד אברך נציג העדה החרדית במקום, ועוד בחור שעדיין עצור. איפוא וועדת החמישה בעניין ?

"השאלות שלך מאוד מעניינות. אני ארשה לעצמי לעשות קצת סדר. אני חושב שבוודאי תשמחו לדעת מה קורה שם.

"אתה מדבר על נושאים שהם כבר תוצאות ופירות. הכול נכון וטוב ויפה אבל יש כאן בסיס ומצע רחב מאוד והציבור צריך לדעת אותו: האתר הקדוש מירון זה לא עוד סתם בנין עתיק בארץ ישראל. זה הבנין מס' 1 בארץ ישראל כפשוטו. דהיינו, הבניין הקדוש, הקבר הקדוש, המקום שאחרי הכותל המערבי. זה מס' 2 בארץ ישראל, בכמות האנשים שמגיעים לבקר במקום הזה. כל האתר כולו בחזקת בית קברות. הדבר הזה כבר נכתב בעשרות פסקי הלכה.

"יש בידי פסק הלכה מלפני קרוב ל-100 שנה, כשרצו לסדר שם דרכים סלולות לעגלות שמגיעות מהגליל. אז הרבנים כתבו שהכל בחזקת בית קברות ואסור לנגוע בקרקע. הביא לי את זה יהודי שיש בידו את הפסק הזה. עכשיו כל נגיעה שם במקום, חייבת להיעשות בפיקוח חמור ביותר.

"יתירה מזו: אסור בכלל לנגוע בשום דבר שם. אבל מה, הישוב היהודי ב"ה גדל, ואנחנו לא יכולים להסתפק בכל מה שהיה טוב עד לפני כמה עשרות שנים, לכמות של, בערך, אני לא אגזים אם אומר, 5 אחוז מכמות האנשים שמגיעים היום. היום מגיעים פי 20. אם פעם הגיעו למקום עשרה אנשים ביום, היום, ביום רגיל מגיעים אלפי אנשים. זה יותר מפי 20, ולכן צריכים לשפץ את המקום, אבל הכול בזהירות מכסימלית. א', כי יש קברים במקום, ב', כי הבניין עצמו לפי המסורת נבנה ע"י רבי אברהם גאלנטא, לפני בערך 300-350 שנה.

"הבסיס שלו כנראה היה מאוד סמוך לזמן האר"י, שזה כבר 450 שנה. בכל אופן, רבי אברהם גאלנטא היה מגדולי המקובלים בארץ ישראל. הוא היה גם עשיר גדול, והוא בנה את הבניין שלפי המסורת הוא נבנה לפי צורת החצר של בית המקדש: בהתחלה יש את החצר שנכנסים, אחרי זה יש אולם שזה נהיה יותר צר אם תשימו לב, ואחרי זה נכנסים להיכל הרשב"י ורבי אלעזר זי"ע.

"בכל הדברים האלה אסור לנגוע. אסור להזיז שם שום דבר. מותר כן לסייד, לצבוע ולטייח, כי אחרי הכל זה נשאר מערת קבורה זה לא מלון הילטון ולא סלון. זה לא מקום לנברשות נוצצים, זה לא המקום לפאר. זה לא בית הכנסת שבו נאמר זה קלי ואנווהו.

"עד לפני 50 שנה לא היה במקום ספר תורה קבוע בכלל. מזה נובע המנהג שבל"ג בעומר, שאז היו מגיעים כמות נכבדה של אנשים, שאגב, כמות נכבדה של אז זה מה שמגיע היום ביום רגיל למירון - אז היו יוצאים בתהלוכה עם ספר תורה, מכיוון צפת למירון. כל המושג בל"ג בעומר שמביאים את ספר התורה של בית הכנסת אבו מצפת, זה פשוט כי רק פעם בשנה היום מביאים ספר תורה למירון להתפלל שם, כי היו הרבה אנשים. היום יש המון ארונות קודש ועשרות ספרי תורה ועשרות מנינים בכל יום. המקום הזה הוא קדוש. ולכן צריכים מאוד מאוד להיזהר.

"לצערנו הרב, יש אנשים שרחוקים מהמושגים הקדושים של המקום. הם חושבים שמדובר במקום היסטורי בלבד, ומקום היסטורי צריכים פחות או יותר לשמר את מה שהיה. אבל הם לא מבינים את הרגישות הגבוהה מאוד למקום הקדוש הזה. ולכן, כאשר אנחנו מצהירים שיש להחליף מדרגות במקום מסויים תחת הפיקוח של המשגיח שלנו, ומתחת למדרגות מתגלות עצמות שיש חשש לעצמות אדם, מיד עוצרים את העבודה.

"וכאן מגיע הממונה על העבודה, אני לא מזכיר שמות, ולא מבין מדוע עוצרים את העבודה. נוצר ויכוח קטן, ומביאים איזה שהוא בן אדם עם זקן ופאות שהופך להיות ברגע למשגיח חדש במקום. והוא, אחרי בדיקה קטנה, אומר שאפשר להמשיך. פונה אליו המשגיח הקבוע, ואומר לו שהוא המשגיח והממונה פה.

"לא היה קורה כזה דבר בשום מקום בעולם, אם לא היה מדובר בנושא הלכתי ויהודי כל כך חשוב כמו זה שלפנינו. מה הפירוש מגיע איזה אדם מעיר סמוכה שמזעיקים אותו מהר, שיבוא וימצא את ההיתר להמשיך את העבודה?"

• ואז מתחילות ההפגנות...

"אז כמובן שהגיעו מירושלים יהודים יקרים שמוכנים למסור את הנפש ונשכבו על החפירה. הם ממש לא הרשו להמשיך לחפור. הם יהודים של מסירות נפש, יהודים שבאו לעולם הזה כדי לעבוד את הקב"ה, גם עם כל עוגמת הנפש.

"אנחנו צריכים פשוט לתת את מירב הכבוד ליהודים האלה, שבגופם עוצרים את העבודה ואינם נותנים להפקרות להשתולל. המשטרה עצרה חלק מהם, וכך זה מתגלגל לצערנו הרב מספר שבועות".

דרישה לגיטימית

• מה אתם דורשים?

"מה שהיהדות החרדית עכשיו דורשת, זה לא ח"ו הפסקת העבודה. אנחנו אומרים: מה שצריכים לשפץ, צריכים לשפץ. ומה שצריך לתקן, אכן צריך לתקן. ואם צריך להוסיף כל מיני מתקנים או להבדיל חדרי תפילה ולימוד, הסכמנו.

"לך למה שנקרא מרפסת הכהנים: הסכמנו למה שצריך לעשות. הסכמנו במירב הזהירות. עכשיו אנחנו דורשים שני דברים: שלוועדה המקצועית של האדריכלים והמהנדסים והקבלנים, היות והיהדות החרדית איבדה את האימון במהנדס הנוכחי והאדריכל הנוכחי - אנחנו דורשים שיכנס פנימה מהנדס בנין שיידע את כל הרגשיות בדבר. שיכנס לצוות ויהיה האחראי מטעם היהדות החרדית לכל מה שקורה שם.

"אני חושב שאין בקשה יותר לגיטימית מבקשה זו. קחו דוגמא, להבדיל אלפי הבדלות, אם באיזה מסגד מוסלמי יחליטו היהודים שהם רוצים לשפץ אותו, ויביאו מהנדס ואדריכל משלהם. הערבים יגידו להם, כל הכבוד, אבל לצוות הזה יתלווה גם מהנדס ערבי מוסלמי משלנו, מכיוון שעליו אנחנו סומכים. מי בכלל יוכל להתווכח איתם וזה אכן דבר הגיוני ואלמנטארי.

"לנו אין שום אימון במהנדס והאדריכל שאחראים על הבניה במקום הזה. אנחנו דורשים מהנדס בניין שנאמן לנו, שיכנס אל תוך הצוות. כמו כן, אנחנו דורשים אדריכל שמומחה לשמור על מקומות עתיקים.

"מה שנעשה שם, זו קטסטרופה. במסגרת השיפוצים פשוט הורסים שם דברים, ללא קשר דווקא לדברים ההלכתיים והקברים. הורסים דברים שמאות שנים עומדים במקום אחד וכך בנו את זה לפני מאות שנים שהיום אנחנו לא מבינים מדוע הם בנו את זה כך או כך.

"מצאנו שם אדריכל חרדי שלמד באקדמיה לאמנות בפריז את מלאכת שימור מבנים היסטוריים ועתיקים וזה מה שאנחנו דורשים, שהוא יכנס אל תוך הוועדה המקצועית. ואם אלו יכנסו, אני חושב שהוא בא לציון גואל ולרשתות החרדיות יהיה מעט מאוד לספר ולדווח על הנעשה במירון".



להאזנה לראיון המלא חייגו קו המידע הפופולרי-הכול בקול- 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}