כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"היו פה כמה וכמה ניסים!" • ראיון מיוחד

יממה לאחר הפיגוע בעיר פונה, מודיעים השלטונות כי הפיגוע כוון כלפי בית חב"ד • פעיל חב"ד, הרב בצלאל קופצ'יק מסביר למה מהפיגוע הוא רגוע יותר • וגם: למה הוא לא מאמין למה שכתוב ב'המודיע'

בית חב"ד במומביי. צילום ארכיון
בית חב"ד במומביי. צילום ארכיון



שר הפנים ההודי אישר הבוקר כי בית חב"ד בעיר פונה, הסמוך למקום הפיגוע בעיר שבמערב המדינה היה אחד היעדים שנאסף עליהם מודיעין ע"י הארגון העומד מאחורי פיגוע הטרור במומביי לפני כשנתיים. לדברי השר, במקום ביקר דוד אדלעי - אמריקני ממוצא פקיסטני, שהואשם לפני חודשיים בשיקגו במעורבות בפיגועים במומביי, בכך שביקר בין היתר בבית חב"ד בעיר, אחד מיעדי הפיגועים.

עכשיו מתברר כי ביקר גם בבית חב"ד בפונה. אין ספק שההתמקדות בבתי חב"ד והמתקפות, באים במכוון בכדי להרתיע. רק שנה חלפה לה מאז הפיגוע הנורא במומביי וכעת נראה שגם העיר פונה נמצאת על הכוונת, בנסי ניסים התבשרנו אתמול על הנס, אמנם 8 הרוגים וכמה עשרות פצועים, אבל ברוך ה' אף יהודי לא נמצא ברשימה.

שוחחנו עם איש חב"ד הפועל בעיר, הרב אלתר בצלאל קופציק,

• איך אתם מרגישים ביום בו אתם מתבשרים כי הפכתם יעד לפיגוע. איך ההרגשה, איך ההערכות, תגבירו את האבטחה? אתם נמצאים בדיאלוג מול ההודים? אתם חוששים, לא חוששים, עוד מעט מגיע פסח, שזה למעשה ה"חג של חב"ד". בטח למטיילים שיש להם את האור והנקודה היהודית אצלכם, איך נערכים לדבר כזה?

"אנחנו לא נמצאים פה בשביל ביזנעס או לטייל, אלא בשליחות וסמוכים בכוחו של אותו זקן. חוץ מאותו ענין של שלוחי מצוה אינם ניזוקים, כמו שבארץ כל יהודי בכל מקום בארץ ישראל הוא מטרה, ואנחנו במיוחד בחודש אדר יודעים שהמן כבר רצה ושפגש את ילדי ישראל ואמר להם פסוק לי פסוקך והם ענו לו "עוצו עצה ותופר" ואנחנו הולכים באמונה ובטחון, תאמין לי שאני ישן טוב, לא ישן פחות רגע אחד ולא אוכל גרם אחד של אוכל מחוסר תאבון, ואנחנו יודעים שיהיה בסדר שיש מנהיג לבירה והעניינים תחת שליטה".

• בכל זאת צריך לעשות את ההשתדלויות המקובלות, הגברתם אבטחה?

"השתדלויות עשינו. הדבר העיקרי זה "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל", בדקנו מזוזות, תפילין בדקנו, וגם משטרת הודו באדיבותה כבר כמה חדשים שמה אצלינו שמירה".

• מה זה שמירה, יש לכם שומרים קבועים?

"זה לא רק עכשיו, זה כבר כמה חדשים שיש שמירה 24 שעות ביממה מסביב לבית חב"ד".

• אתה בתור מי שמתפעל את בית חבד המקומי במקום, דיברו איתך מטעם המשטרה המקומית?

"מאז החגים מפקד משטרת פונה, שזה מקביל למפכ"ל המשטרה - כי אנחנו עיר של 7 מיליון תושבים - באופן אישי ביקר פה ובדק חדר חדר, ועלה לגג לבדוק מהיכן ניתן לתצפת על בית חב"ד וכו'".

• אם לא לך, לבני משפחתך אתה לא חושש? מה מניע אדם כמוך להגיע עד למקום כזה באיזה חור בהודו להקריב את כל המשפחה, חינוך ילדים ולהגיע למקום כזה?

"קודם כל אנחנו כבר פה 10 שנים, אנחנו לא פה בגלל ביזנעס וכו', אלא יש לנו משלח שאמר שלוקח על הכתפיים שלו את השלוחים ואת החינוך של הילדים שלהם. ואתה יכול להתעניין בישיבת חב"ד בארץ שהילדים שלי עד גיל 14 למדו בבית בלי חיידר ובלי חברה שכל ילד יהודי רגיל מקבל אותם, שב"ה הם לא נופלים מאף ילד שהיה במסגרות נורמליות ואולי אף טובים יותר ג"כ, אז מבחינת התוצאה ראינו ב"ה שכל מה שהרבי מבטיח זה מתקיים.

"אני חושב שזה יותר עניין של פסיכולוגיה ותקשורת, תראה אם לא היו כותבים בעיתונים שזה קשור לבית חבד, אז מה חדש בזה? שהיה פצצה בהודו באיזשהו מקום??".

• אבל בכל זאת שר הפנים ההודי "אתם הייתם היעד"?

"אתה מכיר את הבדיחה שאחד הלך לקנות עתון המודיע ושאל כמה זה עולה, אמרו לו 5 ₪, אז הוא אומר להם מה פתאום 5, כתוב 3, אמרו לו מה כל דבר שכתוב בעתון אתה מאמין?.. אז הוא אמר. אני לא מתפעל מזה.

"גם אם זה נכון אנחנו יהודים מאמינים בני מאמינים, ובכלל לא משנה מה היה אתמול התכנית שלהם, בפועל היו פה כמה וכמה ניסים ששמעתי כבר סיפורים במשך היום מיהודים שהיו אמורים להיות שמה ואחד מהם בא להניח היום תפילין וסיפר לי שנכנס לבית חב"ד 3 דקות אחרי הפיצוץ עם עוד כמה חבר'ה, שבדרך הטבע הם היו צריכים להיות שם בשעת הפיצוץ והתעכבו פה ושם. ואחד שהיה קבוע בשעה הזאת אוכל, ואתמול הלך לשם, ובצומת אמר לעצמו בטח אני לא אמצא שם אף אחד שאני מכיר אני הולך.. אז הניסים הם כך או כך, נס שלא נהרגו יהודים".

• ר"ח אדר, שבועיים לפורים, וקצת יותר מחודש לפסח, איך אתה מתארגן לקראת החגים האלו. אני מאמין שגם אתה יודע שהמטיילים קצת יחששו אחרי מה שקרה?

"הפלא הגדול שמזמן הפיצוץ אתמול ועד עכשיו שזה יותר מ-24 שעות לא היה רגע אחד שבית חב"ד היה ריק, אחרי הפיצוץ באו לפה אנשים מבחוץ, אפשר להגיד במושגים של טבע שרוצים להיות ביחד. אבל לכאורה לפי כל הסיפורים המקום הזה הוא הכי מסוכן, ישבו פה עד 4 לפנות בוקר, גם עם בני משפחה שרצו לבדוק עם בני המשפחה פה ולהיפך, אבל ראית שאנשים יושבים פה מתוך תחושה שהמקום הזה ומה שחופף עליו הוא כמו ענן שמגן מכל הענינים.

"בכל יום ראשון בבוקר יש לנו מגיעים יהודים ישראלים שעובדים פה ומטבע הדברים הילדים שלהם לא לומדים בבית ספר יהודי, אז ביום ראשון הם לומדים פה קצת יידישקייט, באים ומתפללים ולומדים הלכה וכו', חשבנו שלא יבואו, והם כן באו".

• כמה יהודים יש היום בפונה?

"יהודים מקומיים הודים יש כ200 נפש, יהודים שגרים פה לצורכי עבודה יש כ10 משפחות, וחוץ מזה יש את באי האשראם ומטיילים למיניהם שזה מאוד נזיל ותלוי במזג האויר ועוד כמה גורמים, בליל שבת ישבו בשולחן שבת בין 30 ל40 איש".



לראיון המלא במשדר הלילה של הכל בקול חייגו: "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}