כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

תרמתם בכותל? כספכם נתרם לערבים

איש לא חשב לאן זורם הכסף אותו אנו תורמים בכותל המערבי • תחקיר שערך ארי גילהר חושף: הכסף מחולק גם לערבים • רב הכותל מכחיש • הנושא נמצא כעת על שולחן הרבנים הראשיים • פרשת תרומה

תרמתם בכותל? כספכם נתרם לערבים
רויטרס



לאלו יעדים זורמים סכומי הכסף הגדולים המשולשלים מדי יום לקופות הענק הניצבות ברחבת הכותל המערבי? נתונים הנחשפים בזאת, עשויות לגרום לתהיות לא פשוטות.

לפני שנים רבות, החליטה הרבנות הראשית לישראל שהכספים שנכנס לקופות הצדקה במקומות הקדושים ובכללם לכותל המערבי, יועבר למשרד הרווחה, לצורך חלוקתם כ'קמחא דפסחא'.

אלא שאם במשך שנים חשבתם שהכסף מועבר למשפחות יהודיות בערי הפריפריה שיערכו באמצעותו את שולחן הסדר וירכשו מצות, יין ומזון לפי הטף – כעת מתברר שככל הנראה, התמונה שונה בהרבה.

כתב העיתון 'ידיעות ירושלים', ארי גילהר, בדק ומצא שכספי התרומות מועברים למשרד הרווחה, שכמשרד ממשלתי, הוא מעביר את הכספים על פי קריטריונים מסוימים, גם למשפחות ערביות שלהן אזרחות ישראלית.

"מה לעשות, אנחנו חיים במדינת ישראל, שבה יש גם ערבים, גם יהודים, גם חרדים וגם חילונים. משרד הרווחה, כמשרד ממשלתי, לא עושה אפליה בין האוכלוסיות, הללו אלא פועל לפי קריטריונים בהם נכללות גם משפחות ערביות, המקבלות גם הן את כספי הצדקה", אומר גילהר.

גורמים בוועדות הצדקה החרדיות החליטו לבדוק את מסלולי הכספים הנכנסים מהתרומות למקומות הקדושים, ואת המסלול שהם עושים ממשרד הרווחה. הנתונים שהעלו, היו שערורייתיים מבחינתם.

גורם באחת מקופות הצדקה, הסביר לכתב 'ידיעות ירושלים' את מטרת הבדיקה: "אנחנו רוצים לשנות את הייעוד של הכספים הללו, ולהעבירם לנושא עם קשר קצת יותר מובהק למקומות הקדושים. לדוגמא, שהכסף יועבר לפרויקטים עבור בני נוער המגיעים לערוך בר מצווה ברחבת הכותל, ואין להם מי שיממן להם את התפילין לבר מצווה. נעביר להם את הכסף הזה, שנכנס מקופות הצדקה. או לכל מיני נושאים אחרים. אבל ברור שמה שקורה עכשיו, נוגד את המטרה.

על פי דברי אותו גורם, הרבנים הראשיים הוכנסו לעובי הקורה, והם עמלים בימים אלו על גיבוש קריטריונים חדשים ויצירת מטרה אחרת לכספים הנתרמים בכותל המערבי וביתר המקומות הקדושים.

יצויין, כי נוהל חלוקת הכספים למשפחות רווחה מכל סוגי האוכלוסייה, קיים מזה שנים, עוד הרבה לפני שהרב שמואל רבינוביץ נכנס לתפקידו כרב הכותל המערבי והמקומות הקדושים. את ההחלטה על כך קיבלו הרבנים הראשיים לשעבר, ומי שבידו לשנות את ההחלטה, אלו הרבנים הראשיים בהווה, הגרש"מ עמאר והגר"י מצגר.

גורמים המקורבים לנושא מעריכים, כי עם הפרסום על שינוי יעדי הכספים, יקום משרד הרווחה על רגליו האחוריות, וידרוש להמשיך את הנוהל הקיים מזה שנים. עם זאת, בסמכותם של הרבנים הראשיים לישראל להחליט לאלו מטרות ילכו התרומות.

בשיחה שקיימנו עם רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, הכחיש הרב רבינוביץ את הדברים מכל וכל, ואמר: "אני עוקב מקרוב אחרי העניין. אין סיכוי שהכסף הזה הולך למשפחות ערביות".

עם זאת, כתב 'ידיעות ירושלים', ארי גילהר, טוען: "בדקתי את הענין הזה עם לא מעט אנשים, וביניהם חברי ועדת קופות הצדקה שגם הרב רבינוביץ חבר בה. הדברים שלהם היו מאוד ברורים בנושא הזה.

נציין שהגאון ר' שמואל רבינוביץ ומנכ"ל המקומות הקדושים הרב יוסי שווינגר מכחישים את הדברים מכל וכל, וטוענים כי הטענות העולות בכתבה הינן חסרות שחר.



להאזנה : הכל בקול - קו המידע הפופולארי 052-9996600


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}