כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הגר"ע יוסף נגד 'שחוק' בשבירת הכוס בחופה

'ישראל היום': הגר"ע יוסף יוצא בחריפות נגד הפיכת אחד המנהגים המקובלים ביותר - שבירת הכוס בחופה - למנהג של "שחוק וקלות ראש", וכי "היה מוטב לבטל אותו" - ומציע כיצד לתקן ולהחזיר עטרה ליושנה

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

כתב עיתון 'ישראל היום' יהודה שלזינגר מפרסם הבוקר כי הגר"ע יוסף יוצא בחריפות כנגד הפיכת אחד המנהגים המסורתיים והמקובלים ביותר בעם ישראל - שבירת הכוס בחופה, שנועדה להבעת צער ולזכר חורבן בית המקדש - למנהג של "שחוק וקלות ראש", וכי "היה מוטב לבטל אותו".

במוסף התורני 'ענג שבת', המצורף לביטאונה של ש"ס 'יום ליום', מובאת בהרחבה התייחסותו של הרב למנהג שבירת הכוס בגמר החופה. לפי העיתון, הרב סבור כי "רבים מעם הארץ שבעת ששוברים את הכוס ממלאים פיהם שחוק בקריאות 'מזל-טוב', והפכו כוונת המנהג היפה הזה, שנועד לשם עגמת נפש על חורבן בית קודשינו, למנהג תפל של שחוק וקלות ראש".

במוקד הביקורת נמצאים החתנים. לדברי הרב, הרצון של החתן לשבור את הכוס בחוזקה מזיק גם הוא, שכן "המנהג נהפך למין התהדרות גבורה, שהחתן דורך בכח על הכוס ומשברו לרסיסים וכל הקרואים (מוזמנים) ממלאים פיהם שחוק ואומרים 'סימן טוב' והוא ההיפך מכוונת התקנה".

ולכן, מוסיף הרב, "מוטב היה לבטל המנהג לגמרי מלשנות דמותו בצורה כזאת שנפש היפה סולדת ממנו", אך בהמשך דבריו מבהיר: "לא נראה נכון לעשות כן".

הרב משבח את "מנהג קהילות הספרדים שבעת ששוברים את הכוס רק עונים אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני", ומציע פתרון לתופעה: "אפשר לתקן הדבר ולהחזיר עטרה ליושנה בכל אתר ואתר, על ידי שהרב המסדר קידושין ייתן הוראה לחתן לפני שברו הכוס שיאמר א•חריו: 'אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני', ואז לאט-לאט יכינו הקהל הרקע לשבירת הכוס, ולא יעשו מזה חוכא ואיטלולא והכל על מקומו יבא בשלום".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}