כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בית בבית שמש: איפה קונים?

שאלות רבות הגיעו למערכת - לאחר תוצאות המכרזים ברמת בית שמש: איפה כדאי לקנות? • בחדרי חרדים עושה סדר וממליץ: לפני שאתם רצים לעמותות, גשו למשרדים המשווקים את 'אדמות גולובנציץ'

רמת בית שמש א'. מבט מלמעלה: הניו יורקר
רמת בית שמש א'. מבט מלמעלה: הניו יורקר

ימים ספורים לאחר פתיחת מעטפות מכרז מנהל מקרקעי ישראל בבית שמש, ולאחר שהתברר כי אין כאן בשורה גדולה לציבור החרדי, המשווע לפתרונות דיור במחירים מוזלים, קיבלה מערכת 'בחדרי חרדים' פניות רבות, המבקשות לעשות סדר בכאוס שהשתרר בשוק הנדל"ן בבית שמש.

שיווק קרקעות המנהל יצא לדרכו, כשבד בבד יצאו לשיווק גם הקרקעות על 'אדמות גולובנציץ'. הציבור המבולבל אינו יודע להבחין בין שתי הקרקעות, ולא מבין היכן כדאי להניח את כספו, אם בכלל.

כנראה יש למישהו אינטרס לא קטן בבלבול הציבור. המצב לפיו ישנו שיווק מאסיבי של דירות בבית שמש, משרת בעיקר את העמותות, שזכו בקרקעות המנהל, ויוצאים בימים אלו לשיווק. מה החסרונות והיתרונות בפרויקטים השונים?

על כך בכתבה שלפניכם.

- הפרוייקט המשווק על אדמות גולובנציץ הוא היחיד בבית שמש שהינו קרקע פרטית. כל שאר הקרקעות הנמצאות בשיווק בימים אלו, נמצאות על קרקעות המנהל. קרקעות המנהל חשופות לבג"צים, תביעות נגד המדינה, ואין ספור עיכובים, שאת חלקם הספקתם לראות בחודשים האחרונים.

קרקעות גולובנציץ – ממקומות על קרקע פרטית. מה שאומר, שמיד כשתוקם קבוצת הרכישה, ניתן להתחיל לבנות. ללא שום עיכוב.

- זמן האכלוס: בקרקעות גולובנציץ, מיד לאחר שתתארגן קבוצת הרכישה, יעלו הטרקטורים על הקרקע, והבניה צפויה להסתיים תוך כשנתיים. בקרקעות המנהל, עם ניקח את הצפי לעיכובים, הבניה תסתיים בעוד כארבע שנים לפחות.

האישור שניתן מהרשות הארכיאולוגית לאדמות גולובנציץ. צילום בלעדי: בחדרי חרדיםצילום: האישור שניתן מהרשות הארכיאולוגית לאדמות גולובנציץ. צילום בלעדי: בחדרי חרדים
האישור שניתן מהרשות הארכיאולוגית לאדמות גולובנציץ. צילום בלעדי: בחדרי חרדים

מלבד זה, אתר 'בחדרי חרדים' חשף את הבעייתיות שיכולה להיווצר בקרקעות המנהל, הממוקמות על מקום שיש ספקות בנוגע לקבורת קדמונים במקום. האוכלוסיה המתגוררת בסמיכות, עליה נמנים בעיקר אנשי ירושלים, הרגילים במלחמות עקובות מדם נגד חפירות הפוגעות בקברים, עלולה לעכב את הבניה בשנים רבות.

לעומתם, אדמות גולבנציץ נבחנו כבר לפני 15 שנה על-ידי מומחים מהרשות הארכיאולוגית, שהנפיקה אישור כי במקום אין אפילו בדל חשש להימצאות קברי קדמונים.

הקרקעות שיצאו לציבור ב'נגלה' הראשונה, יושבים על 250 דונם בסמיכות למרכז הקיים, ומהווים המשך אינטגראלי לשכונה הקיימת. כל השירותים, מבני הדת, בתי ספר, מרכולים, כבר נמצאים במקום, ואין צורך בהקמה מחודשת של כל השירותים, דבר שעשוי לערוך שנים ארוכות, ולעורר מחלוקות רבות על זהות מקבלי השטחים הציבוריים.

נקודה נוספת, ואולי החשובה ביותר היא סוגיית המחיר.

בימים האחרונים פורסמו "מחירים למשתכן", העומדים על כ-550,000 ₪ ליחידת דיור. אין ספק כי המחיר הוא אטרקטיבי, למרות המגרעות שצוינו לעיל. אלא שהמחיר למשתכן, הם דירות שהמדינה מוציאה למכרז לקשיי יכולת. לא כל הרוצה – יבוא ויטול. על 700 יחידות הדיור שנמכרות בשיטת מחיר למשתכן, תיערך הגרלה, בה ישתתפו אלפים, והסיכוי לזכות בדירה, גם אם הינך מעוט יכולת כמעט אפסי.

שנית, מדובר בכמה מאות דירות, וודאי לא במשהו שיכול להביא בשורה לעשרות אלפי הזוגות מחוסרי הדיור.

שלישית, המחירים שפורסמו הם ללא מע"מ. כלומר על הסכום שפורסם יש להוסיף 16%, שזה כעוד 70,000 ₪. עדיין זול. אבל פחות. הרבה פחות.

לעומת הקרקעות של גולובנציץ, המשווקות בצורה של קבוצת רכישה הזוכה להטבות מיסוי, ביניהם פטור ממע"מ, ועוד הטבות כאלה ואחרות, מה שמצמצם את פער המחירים כמעט לאפס.

לסיכום, על כל אחד לעשות את שיקוליו, טרם יילך לרכוש דירה. אך הנתונים אותם ריכזנו עם מספר מומחי נדל"ן, מראים בוודאות כי אם חשקה נפשכם בבית שמש, מוטב לכם ללכת להציץ במשרדי השיווק של קרקעות גולובנציץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}