כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מפנחס ועד הברזילאי: הכל אמת • ראיון

בתגובה לתחקיר נגד הגר"ד בצרי בערוץ 10, מגיב בנו: "הם לא רוצים להאמין בחיים לאחר המוות" • על דברי אשתו של פנחס: "היא התחרטה וביקשה סליחה. היא שיקרה בלחץ המשפחה" • הרעשנות: "קידוש ה'"

טקס הוצאת הדיבוק מצעיר הברזילאי
טקס הוצאת הדיבוק מצעיר הברזילאי



רעל ארסי, שמקורו בבורות מביכה, זרם מתוכניתו של אמנון לוי, 'שומר מסך', ששודרה השבוע בערוץ 10. במסווה של 'תחקיר' מקצועי, השמיצה התכנית את אחד מחשובי המקובלים בארץ - רבי דוד בצרי.

סערת ה'דיבוק' • התחקיר המלא • לצפיה

בתחקיר המגמתי הוצג הרב בצרי כמאחז עיניים, המשלם כספים לאנשים על מנת שאלו יתחפשו ל'דיבוקים' וישתפו פעולה עם 'ההצגה', כשהמטרה היא לגרוף כספים ולסחוט את כספי ציבור המאמינים.

לתוכנית עצמה קדמו פרומואים רבים ובומבסטיים, שהודיעו על כך כי בקרוב יוצגו המקובלים החרדיים במערומיהם. המסך ייקרע, אחת ולתמיד, מאחורי מה שהוגדר כ"תעשיית הכשפים החרדית", כשדמותו של הרב בצרי כיכבה כל העת.

כל-כך גדולה הייתה הבורות המביכה, עד שצוות התוכנית אף לא ידע לפענח את הפסוקים הנאמרים בצילומים. פסוקים שכל דרדק יודע אותם, סולפו ועוותו, בשל חוסר היכרות מינמלית עם המערכת אותה באו התחקירנים לתחקר. כך יצא, שהפסוק 'ויהי נועם ה' אלוקינו... ומעשה ידינו כוננהו', ל'ומעשה ידינו גוננה עלינו, ומעשה ידינו גוננהו'...

בהמשך הופיעו כתוביות על המלאכים 'גבריאל, אוריאל ונתנאל', והרב בצרי הוצג כאומר: 'אין לך רשות לפגוע בה דם ועיקר'... בכך הוכיחו התחקירנים את מקצועיותם יוצאת הדופן.

העיתונאי לענייני חרדים, אבישי בן-חיים, הוכיח את עצמו שוב כהגון וישר, המכיר באמת את הציבור החרדי. הוא רואיין לתוכנית, וגונן על הרב בצרי, באומרו כי 'אין מצב' שהרב בצרי נוכל, חלילה. מקסימום, סייג בן-חיים, הוליכו אותו שולל. אבל מי שאומר דברים כה חמורים, פשוט אינו מכיר את ראש ישיבת המקובלים 'השלום'.

אלא שמגיש התוכנית לא ייתן לאנשים כמו בן-חיים לקלקל את החגיגה. אבישי בן חיים הוגדר על ידי מגיש התוכנית כ'תמים', ובתגובה לדבריו רואיין עיתונאי בשם בר-מוחה, ששפך ארס ושטנה על הרב בצרי.

אותו בר-מוחה טען כי ראיין את האישה שבקרבה שכן ה'דיבוק' הידוע, פנחס בן סופיה, וסיפור הוצאת ה'דיבוק' מתוכה על-ידי הרב בצרי, הסעיר בשעתו את המדינה. האישה צולמה כמה שנים מאוחר יותר, כשהיא טוענת שהטקס היה הצגה, וכי הובטח לה תשלום בתמורה לכך. "את הקולות הוצאתי מהפה שלי", טענה האישה.

השמצות פרועות. המקובל רבי דוד בצרי ובנו, הרב יצחק בצריצילום: השמצות פרועות. המקובל רבי דוד בצרי ובנו, הרב יצחק בצרי
השמצות פרועות. המקובל רבי דוד בצרי ובנו, הרב יצחק בצרי


חיים לאחר המוות

שוחחנו עם הרב יצחק בצרי, בנו של המקובל רבי דוד בצרי.

• תחושות מאוד לא נוחות עלו מתוך התחקיר הזה, שנראה כמגמתי מאוד, ומציג את אביך כרודף בצע, או אדם המאחז את עיני הציבור לצורך רווחים כאלה ואחרים. שמענו גם את אותם עיתונאים, ויש לציין שהיו גם אנשים משלנו, שהכתימו את שמו של אביך, ואף את בעלת ה'דיבוק' המפורסמת, שאומרת: "אני בכלל הוצאתי את הקולות מפי. הפעילו עלי לחץ, עשו עלי כסף, ובסוף, כשלא קיבלתי את התמלוגים, הלכתי וסיפרתי הכל".

הרב יצחק בצרי: "אני לא רוצה להתייחס אישית לפרטי הסיפור, כל אחד ואחד יכול ללכת ולברר את זה. יש מכתבים שנשלחו מגדולי המקובלים בארץ לאבי. הרב יצחק זילברמן, שלח מכתב לראש ישיבת שער השמים, ואמר שהדברים נבדקו אצל כל חכמי הקבלה והדיבוק היה דיבוק.

"האישה, מסיבות שלה, חזרה בה ואמרה שזה לא נכון, בגלל שהיה לחץ משפחתי. אבל אחר כך היא ביקשה את סליחתו של הרב ביד אליהו, בכנס שנערך במקום, בפני 10000 נשים.

"ההקלטה שהעיתונאים לקחו, זה רק מהפעם הראשונה, כשהיא שיקרה. אחר כך, כשהיא חזרה בה, לא השמיעו את זה שביקשה את סליחתו של הרב. וגם עכשיו לא ביקשו את תגובתה, והתגובה שלה היתה שהיא באמת מתחרטת והיא רוצה לבקש את סליחתו של הרב.

"צריך לדעת דבר אחד: התקשורת החילונית לא מוכנה שיתפרסם הדבר הזה שיש דיבוקים, כי זה מביא לידי מסקנה שישנה 'השארת הנפש'. מי ששמע את זה וראה את זה, יודע שכל הבעיה שלהם היתה שהם רצו להוכיח שאין חיים לאחר המוות, וחבל שנחשוב ככה, כי אם נחשוב כך אז כל החיים שלנו לא שווים בכלל. לכן הם נלחמים בזה בכל תוקף, בכדי להראות שאין חיים לאחר המוות.

"אבל אני חושב שזה הביא תועלת. הרבה אנשים ששמעו על זה נכנסו עוד פעם לעניין, ועוד פעם התחילו לברר האם יש חיים לאחר המוות. הם שואלים ומתעניינים, וזה מביא התעוררות גדולה של תשובה. אדרבה, אני מסתכל על זה בפן החיובי, שברוך השם, גם שם בתוכנית היה יהודי שהוא עיתונאי והוא לא מהציבור החרדי, שאמר: 'אני אומר לכם שזה אמיתי וזה יציב ונכון וקיים'".

הרב בצרי בניסיונות הוצאת הדיבוק, באמצעות האינטרנט. צילום: פיני רוזן, בחדרי חרדיםצילום: הרב בצרי בניסיונות הוצאת הדיבוק, באמצעות האינטרנט. צילום: פיני רוזן, בחדרי חרדים
הרב בצרי בניסיונות הוצאת הדיבוק, באמצעות האינטרנט. צילום: פיני רוזן, בחדרי חרדים


גם את ברית המילה תקפו. אז מה?

• נראה היה שהמטרה של התוכנית הייתה להוציא את אביך כרודף בצע, כאדם שעשה את זה בשביל כסף. זה הדבר המכעיס ביותר?

"כן, זה ממש מפורש לא נכון. מי שמכיר את מו"ר אבי, האיש הפשוט והצנוע, להאשים אותו בשחיתות וצביעות?!".

• אביך אדם מסוגף שנמצא עם התלמידים שלו, וכמעט אינו יוצא החוצה, למעט בהזדמנויות מועטות. אבל אתה יותר מופיע בכלי תקשורת. לא קורה שאומרים לך: לקחתם אדם חולה בנפשו ועשיתם אותו דיבוק, בכדי לעשות עליו כסף?

"אף אחד לא אומר דבר כזה. אנשים יודעים שמדובר באנשים רציניים. מו"ר אבי הוא חכם וגדול בקבלה, וגאון עצום בכל מכמני הקבלה. כמעט כל ראשי ישיבות המקובלים שיש היום בארץ הם תלמידיו. ככה שזה לא איש שיכולים לסדר אותו וכו'. אנשים אוהבים להגיד שבגלל שהוא איש צדיק, אז אולי גם מטעים אותו. זו טעות חמורה מאוד. הוא איש קדוש וצדיק, שב"ה יש לו מאות תלמידים בקבלה, והעמיד ראשי ישיבות שלומדים קבלה היום. אז באמת הוא ראה את הדברים ויודע את הדברים".

• למרות הכל, יש לא מעט ביקורת על אופן ההתנהלות. להביא תקשורת ואנשים וליזום כזה דבר המוני...

"זה ממש לא נכון מה שאתה אומר. הרב יהודה פתאיה כתב בספרו שחייבים להוציא דיבוק בפרסום גדול, וזה מה שמו"ר אבי הבין. אני בכוונה לא התערבתי בנושא הזה, כי רציתי שזה יישאר טהור. אני לא חושב שמו"ר אבי, שיודע את כתבי האר"י ז"ל והספרים האלו בהם כותב רבי יהודה פתאיה שהוא אסף את כל בני העיר כדי להוציא את הדיבוק. ככה תמיד נהגו המקובלים, ואף אחד לא חשב שצריך לעשות את זה בצורה אחרת.

"ברור שחכמי הקבלה ומי שיודע להוציא דיבוקים יודע שאחד הכללים להוצאת דיבוק הוא, שצריך לעשות את זה לקידוש השם, כדי לעורר את עם ישראל לתשובה ולעבודת השם, וזה מה שעשינו".

• מה התגובות שאתם מקבלים ברחוב בעקבות התחקיר הטלוויזיוני?

"אם אפשר לדבר נגד ברית מילה, אז מה יש בכלל לדבר. אנשים לא מגיבים לנו כלום. אנשים פשוט רואים שמדברים פה נגד היהדות ונגד התורה והמצוות. לא דיברו שם רק נגד הדיבוק. גם על עצם ברית מילה ועל עיקרי היהדות".



להאזנה: "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}