כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הקנאים צעקו: שודדים, תסתלקו ממירון!

מזה 3 ימים סוערות הרוחות במירון, בשל חפירות הנעשות מאחורי הציון • קנאים מירושלים טוענים כי הבחינו בעצמות אדם • כתב בחדרי חרדים בצפון היה במקום ומתאר כיצד ניצל הגר"ש עמאר ממהומה

החפירות במירון. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
החפירות במירון. צילום ארכיון: בחדרי חרדים

הרוחות במירון מסרבות להירגע. מזה שלושה ימים נערכים במקום עימותים בין הפועלים העוסקים בשיפוץ המדרגות מאחורי מתחם הציון, לבין קבוצת קנאים מירושלים, הטוענים כי הבחינו בעצמות אדם ובקברים עתיקים המצויים במקום.

מאז נודע על החפירות, התייצבו במקום משמרות של מפגינים, בכדי להפריע למלאכתם של הפועלים ולפקח על העבודות. המפגינים מגיעים מירושלים, ועומדים במקום לאורך שעות היום והערב, כשמפעם לפעם נרשמות הפרעות סדר.

היום סערה הזירה במיוחד, לאחר שהמפגינים ניסו למנוע את העבודה בכוח, ונשכבו מתחת לדחפור. הפועלים ניסו לפנות את המפריעים, ובמקום התחוללה מהומה.

היום חילקו המפגינים כרוז ובו דברי נאצה קשים נגד הגורמים האחראים על העבודות במקום. תחת הכותרת 'גזלנים', כונו האחראים לחפירות כשודדי קברים. "ולקרן ספרא ייאמר: לא מדובשכם ולא מעוקצכם. אל תתרמו, ואל תפרסו את חסותכם על תעשיית שדידת קברי הקדמונים המחפירה הנעשית במירון", נכתב בפשקוויל שפוזר בכל פינה במתחם הציון, וכיסה את אתר השיפוצים כולו.

העימותים נמשכו לאורך כל היום, עם הפוגות ארוכות שבמהלכם הסתפקו המפגינים בנוכחות דוממת בתוך אתר הבנייה ובקריאת פרקי תהילים. מדי פעם נגשו מקומיים אל המפגינים וניסו להתגרות בהם ולשלהב את רוחם. ניסו - והצליחו.

אמש (יום ד') ביקר במקום הראשון לציון הגר"ש עמאר. הוא הגיע בכדי למסור שיעור בפני אברכי הכולל הלומדים במתחם ה'הקדש הספרדי', הסמוך למוקד המהומות. לאחר תפילה קצרה על ה'ציון' בחלקו האשכנזי, נפנה הראשון לציון לעבר ההקדש הספרדי, כשבדרל הוא חולף בסמוך למוקד המהומות.

היכל בית הכנסת בו נמסר שיעורו של הגר"ש עמאר, נסגר לכניסת זרים, על כל צרה שלא תבוא.

בדרך שמע הרב הראשי לישראל על המהומות, והביע את רצונו כי ייעשה מאמץ מקסימלי שהשקט ישרור במקום ולא ייערכו עימותים במקום כה קדוש.

לכל אורך השיעור הסגור, נשמעו פנימה קולות וצעקות, מהמהומות שהתנהלו בחוץ. אלא שהרב עמאר נזהר שלא להפסיק בשל כך את שיעורו, שנמשך כרגיל בשלווה ונושאים הלכתיים רבים נידונו בו.

"זה היה מזל גדול שהמפגינים לא ראו את הראשון לציון", התבטא לאחר מכן עובד בהקדש הספרדי. "לא קשה לדמיין מה היה קורה אם הם היו מבחינים בו". ואכן, בדרכו למסירת השיעור חלף הרב הראשי על פני המפגינים, מאחוריהם, במהירות. הם לא הבחינו בו, וככל הנראה נחסכו מחזות מיותרים.

כאמור, למהומות שהתנהלו מאחורי הציון, היו גם הפוגות ארוכות, בהם הסתפקו המפגינים בקריאת תהילים. במהלך העמידה הארוכה, ניגש חייל חרדי, חובש כיפה שחורה, אל המפגינים, וניסה לברר אצלם, ביידיש, בשל מה הסער הגדול. אלא שהוא נהדף על ידם, בקריאות 'שמוציגער יונג' (צעיר מלוכלך), בשל המדים הציוניים שלבש על גופו.

לא ברור כיצד יסתיימו המהומות הללו. כרגע נמשכות העבודות במקום, כשמנגד נמשכת המחאה הירושלמית-קנאית. הפרעות סדר ומעצרים הם מעשים שבכל יום, כשגורמים המנסים להרגיע את הרוחות אינם נוחלים הצלחה יתרה, וזאת בלשון המעטה.

רק כאשר אחרון הפועלים עזב את השטח, נפנו המפגינים לאכול משהו ולהתקשר הביתה, כשהם ממשיכים להציץ אל אתר הבנייה, ולוודא שאף אחד לא ינסה לבצע מחטף.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}