כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

תביעה יצוגית: השמיטו מהסידורים תפילות

שני אחים הגישו לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה לתביעה ייצוגית יוצאת-דופן • תובעים כ-70 מיליון ש"ח מ-5 בתי הוצאה לאור: מסורה ארטסקרול, משכל, מילר, אשכול, ושי למורא

סידור. צילום אילוסטרציה
סידור. צילום אילוסטרציה

שני אחים, שמואל (שמוליק) ומשה וילינגר, הגישו היום (ד) לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה לתביעה ייצוגית יוצאת דופן על סך כ-70 מיליון ש"ח נגד 5 בתי הוצאה לאור. האחים טוענים: בתי ההוצאה לאור הפיצו למכירה ספרי תפילה (סידור ומחזור), מהם הושמטו תפילות רבות.

באמצעות עו"ד רם גורודיסקי טוענים התובעים, כי הנתבעות הצהירו והתחייבו על גבי הספרים, כי הם כוללים את כל התפילות של כל השנה, לימי חול, שבתות וחגים, וכי הסידור מביא את הטקסטים במקום הראוי להם, ללא צורך לדפדף ממקום למקום.

אולם בפועל, נטען בבקשה, מדובר במצגי שווא, שכן ספרי התפילה אינם כוללים את כל התפילות, כמוצהר, התפילות אינן ערוכות לפי סדרן או שאינן במקומן. דבר זה נטען, מאלץ את המתפלל לדלג מעמוד לעמוד, הלוך וחזור, על פני עשרות עמודים "כאילו היו הסידור או המחזור סוג של סיפור הרפתקאות עם הפניות עמודים או תרגיל בהתמצאות".

הוצאות הנתבעות הן: מסורה ארטסקרול, משכל הוצאה לאור והפצה בע"מ (אצל ידיעות אחרונות),
מילר הוצאת ספרים, הוצאה לאור "אשכול", והוצאה לאור "שי למורא".

עו"ד גורודיסקי טוען בבקשה, כי הצורך בדפדוף ודילוגים כדי למצוא את תפילה נכונה, מסיחים את דעתו של המתפלל ופוגעים בריכוז שלו. חסרונות אלה, נטען, מתעצמים אצל המתפלל במניין (להבדיל מהמתפלל ביחידות) - אז הוא נדרש לעקוב אחר "שליח ציבור" ולהתאים את עצמו לקצב התפילה של הכלל. במקרים מסוימים, הדפדופים עלולים לגרום לכך שהמתפלל לא יספיק כלל להתפלל קטעים מסוימים מתוך התפילה.

התובעים טוענים כי מדובר בהטעייה של ציבור המתפללים וכי השמטת התפילות מהוות פגם המפחית באופן משמעותי מערכם של הספרים. לדבריהם, לו ידעו כי ההצהרות הכלולות במחזורים ובסידורים אינן אמת, הם לא היו מוכנים לשלם עבורם את המחיר ששילמו, או שהיו נכונים לשלם מחיר מופחת בהרבה – רבע מחיר.

אי לכך, טוענים התובעים כי הנזק שנגרם לקבוצת המתפללים שרכשו ספרי תפילה ב-7 השנים האחרונות עומד על סך של 71,662,500 ₪ לפי הערכות שמרניות של שווי מלא של הסידורים, או על סכום של 17,915,625 ₪ בהתאם להערכת נזק בשיעור מוערך של 25% משווי הספרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}