כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

'אחוזי הבהלה' של 'המב-שר'...

כמה מקוראי 'המודיע' באמת ביטלו את המנוי ועברו ל'המבשר'? • למה נשאל הגרי"ש אלישיב האם מותר למכור 'כליה' לצרכי חתונה? • ומי מונה לרבם של צאצאי האנוסים בספרד? • טורו היומי של יצחק נחשוני

'אחוזי הבהלה' של 'המב-שר'...



העיתון נאכל למינויו...

עיתון 'המבשר' הבטיח לקוראיו כי ירחיב בנושא תוצאות הסקר שערך לקראת כנס 'המצויינים והמובילים' במלאת שנה להופעתו, בגיליון ערב שבת הקרוב.

אמש, בדיוק כאשר ח"כ מאיר פרוש מציין בקהל רב את שמחת הגעת בנו למצוות, בשעה טובה ובמזל טוב, הגיע המחקר המלא של "חשיפה לעיתונות במגזר החרדי" שערך מכון 'גיאוקרטוגרפיה', לפי הזמת 'המבשר' - לידינו, ועל פי הנתונים שמופיעים בו, אנחנו יכולים לומר בוודאות כי הוא לעולם לא יפורסם במלואו על- ידי מי שהזמין אותו.

איזה אחוז מתוך הציבור החרדי מודע לקיומם של עיתונים חרדים בכלל? זו שאלת טריוויה ולא טריוויאלית לסקרים, אבל היא מופיעה, משום מה, בכל זאת בפתח מה שמוקפד להיקרא 'מחקר' ולא סקר.

התוצאות מוכיחות כי אצל 76% מהמגזר החרדי קיימת מודעות לקיומו של 'המודיע' , 73% יודעים על 'יתד נאמן', 53% מהציבור החרדי שמעו על השבועון 'משפחה' ו-34% , פחות ממחצית מאלה שמכירים את 'המודיע ו'יתד', שמעו אי-פעם על 'המבשר'.

האמת, זו תעודת עניות גם לנו ובזמן האחרון, כמו בקטע הזה, אנחנו עושים כל מאמץ ומשתדלים לתקנה...

בקרב הציבור המגדיר עצמו כ'חסידי' מצבו של 'המבשר', על פי ה'מחקר' שהוא שילם בעבורו, טוב יותר. הפער בין ה'מודיע' לבינו עדיין עומד על כ-30% , 87 ל'המודיע' לעומת 58 ל'המבשר', אבל מצטמצם, כמובן, מול 'יתד נאמן' ומשפחה. ובכל זאת, לשניהם עדיין פער חיובי של בין 5-10% מולו, גם במודעות החסידית.

לא נורא. כל עוד שהנר דולק אפשר עוד לתקן.

הנתון החשוב ביותר, של מספר הקוראים הכללי במגזר החרדי כולו, לא נבדק כלל על פי התוצאות שבידינו, אלא רק בקרב ה'חסידים'. הנר אולי דולק, אבל ב'המבשר' הלכו לחפש את הקוראים רק מתחת לפנס. מספרם של קוראי 'יתד נאמן' בציבור החסידי, צונח, כמובן, אל מתחת לקו ה-24% של קוראי המבשר "מדי פעם", אבל אפילו 'משפחה' חזק יותר ממנו בצבור העיקרי שלו, שלא לדבר על 'המודיע', שיותר ממכפיל אותו. על פי הנתונים הללו מצבו של עיתון 'בקהילה' עגום מאוד בקרב ה'חסידים' ורק 10% ממנו קורא אותו מדי פעם.

אבל לא הם הרי הזמינו את המחקר.

התוצאה המעניינת ביותר מתקבלת בתשובה לשאלה המסקרנת: האם קוראי 'המבשר' אכן עברו לעיתון הזה, אחרי שביטלו מנוי על עיתון אחר או שהופעתו של העיתון, רק הטילה הוצאה נוספת על צבור קוראי העיתונות היומית החרדית, שאינו נמנה אפילו על המעמד מבינוני, ומלבד המחלוקת, הפיצול והנצחת תסמונת ה'אמבה', הוא מיותר לחלוטין.

הנתונים מדהימים: 72%(!) מכלל קוראי ה'מבשר' כלל לא היו מנויים על עיתונים חרדים אחרים בעבר, וממילא גם לא היו יכולים לבטל מינוי שאין להם.

רק 8% מקוראי 'המבשר' היו מנויים על ה'מודיע', ו-6% היו מנויים על 'יתד נאמן'.

אז מה אתם רוצים שהם יכתבו ביום ששי הקרוב? שכל הדיווחים על ביטול גורף של מינויים על עיתונים אחרים, ובעיקר 'המודיע', מאז הופעת 'המבשר' היו בועות שקר, כמו דיווחיו של מוזסון על ירידה במספר הגולשים לאתרים חרדיים?

הצחקתם אותנו.





גרף מתוך הסקר המצביע על 8% בלבד מקוראי 'המבשר' שקראו קודם את 'המודיע'


מביאים כליה על עצמם

הכתבה הזו מופיעה היום בהרחבה במוסף 'כל מקום', המצורף ל'המודיע' מדי יום ד', אבל לא בכל מקום. ב'יתד נאמן' לא, למרות שהיא עוסקת בציבור הליטאי.

עולם הפוך ראינו.

נ. שוורץ מספר בה - את מה שכבר דווח בעבר באתר 'בחדרי חרדים' - על קבוצת אברכים מכולל 'פוניבז' בבני-ברק, שהתארגנה להביא אל תוך הציבור הליטאי את היוזמה המבורכת, שכבר קיימת בקהילות חסידיות רבות, של צמצום הוצאות הנישואין והגבלתן.

"בימים אלו כשנושא הדיור והוצאות החתונות של המחותנים זועק מכל בית, מתארגן גם הציבור הליטאי בארץ, לשנות מוסכמות ולצמצם בהוצאות הנישואין. הרב יהודה קוק, ראש כולל חשוב בבני ברק, פתח במסע נחשוני, לומר לא לשוק של הסידור המלא" - כותב 'המודיע".

היוזם, הרב קוק, מצביע בשיחה לעיתון על המטרה העיקרית של היוזמה שהיא להביא לידיעת המחותנים, ראשי הישיבות והבחורים עצמם, שמהיום לא יהיה מצב שבו מי שרוצה לזכות בחתן בן תורה ותלמיד חכם יצטרך לקחת על עצמו מחויבות כספית שיקרוס תחתיה.

בימים אלה אוסף ארגון 'שהשמחה במעונם' שהוקם לצורך זה, עשרת אלפים חתימות של ראשי משפחות ליטאיות, המתחייבות לשנות את ההרגלים שקיימים במימון נשואי ילדים, במטרה למנוע אסונות שהעול הכספי גורר עמו, ומטיל אותם על המחותנים לפעמים אף קודם לחתונה עצמה, או אפילו, חלילה, במהלכה.

על פי התקנות החדשות, אין להבטיח ולהוציא לצרכי חתונה של בת יותר מ-45,000 דולר ולבן יותר מ-25,000. מחירי הדירות למשתכן בבית שמש, המתפרסמים היום כהצלחה רבה בעיתונות החרדית, ועומדים על 550 עד 580 אלף שקל, אינם עומדים בקריטריונים החדשים, ובארגון שוקדים על קידום פרויקטים במקומות זולים, שבהם מחיר הדירה לזוג צעיר לא יעלה על...100,000 דולר, בערך שקלי שסטנלי פישר ישיג עבורם. לא אגורה אחת יותר. ראשי הארגון רומזים כי מדובר בפרויקט חדש באזור הצפון.

בכתבה עצמה מופיע סיפור מצמרר הקשור בהתחייבויות שמקבלים על עצמם אברכים כדי לחתן את ילדיהם. לפני זמן לא רב הונחה לפני הגרי"ש אלישיב שאלה הלכתית קשה במיוחד – שגם יא כבר דווחה בעבר ב'בחדרי חרדים': האם מותר למכור כליה כדי לחתן בת לבחור בן תורה?

השאלה התבססה על מעשה שהיה. חתן, שחמיו התחייב לו לדירה, ולא יכל לעמוד בהתחייבות, תבע את חמיו לדין תורה. המחותן טען בבית הדין שאין לו כסף לשלם את הדירה. החתן מצדו, תבע שימכור את דירתו... התברר שדירת המחותן כבר ממושכנת והוא אינו יכול למכרה.

אז קם החתן והעלה דרישה חדשה ומפתיעה לפני בית הדין: "יש לו שתי כליות? - שימכור אחת מהן!"...

הרב יהודה קוק ל'המודיע': "אם לא נשים לזה סוף כעת אזי בתרחיש הבא החתן יתבע את חמיו ויבקש ממנו דירה, וכשיציע לו למכור את דירתו, וזה יאמר כי מכר אותה עבור חתן קודם, יתבע ממנו למכור את כלייתו, אז יתברר כבר מכר אחת עבור חתן אחר"...

שורה ארוכה של גדולי תורה תומכים ביוזמה החדשה לציבור הליטאי, ובהם הגרי"ש אלישיב, הגראי"ל שטיינמן, הגרמ"י ליפקוביץ, הגרי"ג אדלשטיין, הגר"י שיינר, וראשי ישיבות חברון, הנגב, גרודנא, בית מאיר, כנסת יצחק-חדרה, קרית מלך, קמיניץ ועוד.

אז איך זה שהיא מתפרסמת היום ב'המודיע' ולא במה שנחשב למקום הטבעי שלה - 'יתד נאמן'?

לך תדע את השיקולים הצרים שלהם: אולי משום שהיוזמה יצאה מאברכי פוניבז' וגם ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין הוא בין מוביליה... אולי משום ששמו של העומד בראשה הוא 'הרב קוק', ואולי סתם משום שהיא עוד עלולה להביא לצמצום בשטחי הפרסום בעיתון, ולאסור על בחורי ישיבות להתפתות לרכישת מוצרי יוקרה ומותרות לקראת חתונה...

מסתבר ש'תרומת כליה' לצרכי חתונה אינו הדבר המצמרר ביותר. 'ניתוח המח' של 'יתד', גם אם הוא וירטואלי, עלול לגלות שיקולים לא פחות חמורים ממנה....

אנוס על פי הדיבור

הסיפור המרגש של היום, ויש לעתים גם דבר כזה בעיתונות היומית, הוא של דליה מזורי מ'מעריב'.

20 שנה לאחר שניקולאו אגווילו, בן למשפחת אנוסים שחי כקתולי בקהילת צ'ואטס בספרד, הגשים את שאיפתו לעלות לישראל ולשוב לחיק היהדות, בנה בית וילד 12 צאצאי אנוסים, הוא חוזר כ...הרב ניסן בן אברהם, לשמש כרבם של קהילות האנוסים, המבקשים לחדש את שורשיהם בעיקר בספרד וגם במדינות נוספות באירופה.

המלים נעתקו לכתבת 'מעריב' כשבאה לספר, בידיעה הבלעדית שנפלה לידיה, את סיפור חייו המופלאים של הרב ניסן בן אברהם, כנראה מתוך התפעלות. היא חוסכת בהם עד ל'פספוס' עיתונאי של ממש. אבל סיפורו כבר סופר בהזדמנויות אחרות, אלא שאיש לו העלה על הדעת את הסוף המושלם והמפתיע שצפוי לו - תפקיד רב צאצאי האנוסים במסגרת ארגון 'שבי ישראל' שבראשו עומד מיכאל פרוינד. 'שבי ישראל' הוא ארגון המחזק את הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות לבין קבוצות ממוצא יהודי הפזורות בעיקר בספרד, פורטוגל, דרום אמריקה ו...סין ואף יהודים שהסתירו דתם בימי השואה הנוראה בפולין.

בערב שנערך לרגל צאת ספרו של פרופסור בן ציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, על דון יצחק אברבנאל, סיפר הרב ניסן בן אברהם תושב שילה, כי גילה את יהדותו הנסתרת כבר בגיל 10 ומאז החליט לשוב למקורותיו.

בן אברהם, הנראה כבן תורה אמיתי, עם כיפה גדולה, זקן מגודל וציציות מתבדרות, סיפר באותו מעמד בהומור שכשהגיע לפתוח תיק גיור ברבנות, שאלו אותו מדוע הוא רוצה להצטרף לעם מוכה ונרדף כמו העם היהודי?

"השבתי" - אמר - "שמוכה ונרדף כיהודי כבר הייתי וגם אבותיי היו. כעת הגיע הזמן ש...אקבל תעודה על כך".

עד לפני כמה עשרות שנים עדיין היה נפוץ בספרד כינוי הגנאי שיוחד לבני משפחות האנוסים: "שואטו", המקביל ל"יהודון". בן אברהם הלך פעם בילדותו עם אמו ברחוב, וכשראה את אחד מילדי האנוסים קרא לעברו בבוז: "שואטו". אמו מיהרה להשתיק אותו וגילתה לו בפעם הראשונה, תוך כדי הנזיפה: "גם אתה עצמך שואטו".

כך גילה את עובדת היותו מצאצאי האנוסים בגיל מוקדם מספיק כדי לחקור בעבר משפחתו. אלא שגם כשגדל וניסה להתחקות אחר מקורותיו איש לא יכל לעזור לו. בלית ברירה החליט שעד שיגלה את אבדתו, יתחיל לעשות צעדים מעשיים לשוב למקורותיו. "הצעד הראשון שעשיתי היה לשכנע את אימא להכניס לסיר שבו בישלה את החזיר והארנבת גם 'פולקה' של עוף בשבילי" - הוא מספר. אחר-כך כבר דאגה לו סבתו גם... לכיפה סרוגה.

הוא עלה לארץ, למד יהדות ותורה, עבר גיור, הקים משפחה בשילה, וכתב ספר על תקופת גרוש ספרד, מנקודת מבטו של ילד יהודי העובר פרעות, המרת דת ובורח, וגם ספר על אנוסי מיורקה.

הרב ניסן בן אברהם מעריך כי במיורקה בלבד נותרו כרבבה מצאצאי האנוסים רובם אינם נאחזים, עדין, בשורשיהם, אך כולם מגלים עניין מיוחד בישראל. "מדובר באלפי אנשים שריבונו של עולם שמר עליהם עד שההתבוללות פגעה בהם קשות והם הולכים ונטמעים. אנחנו מצווים להצילם ולהחזירם לחקינו גם מתוקף הצו 'זכור ימות עולם, בינו שנות דור ודור'".

על פי הידיעה המתפרסמת היום 'במעריב' יוצא הרב ניסן בו אברהם למלא משימה זו וסוגר מעגל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}