כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ה'דגל' יירד, המועצה תתכנס שוב • חשיפה

גורמים משני עברי המתרס מעבירים מסרים, בניסיון לסיים את המשבר בין ש"ס לדגל התורה • גורם מתון בש"ס מנסה לכוון למהלך בו תתכנס המועצה ותבחן שוב את ההחלטה • חילוקי דעות בש"ס סביב ההצעה

האם היא תתכנס שוב? מועצת חכמי התורה. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
האם היא תתכנס שוב? מועצת חכמי התורה. צילום ארכיון: בחדרי חרדים

הדם הרע שזרם בכמויות ענק בין שתי המפלגות החרדיות המתגוששות, ש"ס ו'דגל התורה', הגיעו, אליבא דכולי עלמא, לנקודת אל חזור. לא צריך להיות ש"סניק משולהב בכדי להבין כי הפגיעה בגר"ע יוסף היא בלתי ניתנת למחילה, ולא צריך להיות אברך המשלם על המנוי ל'יתד נאמן' מכספי מעשרות, בכדי להבין שההתגוששות הזאת בראש חוצות, אינה מוסיפה כבוד ליהדות החרדית, ויפה שעה אחת קודם של 'סולחה' ופיוס.

העטים שהושחזו, החרבות שצוחצחו וחילופי הדברים הקשים שהוטחו מצד לצד בראש חוצות וגבלו בביזיון של גדולי תורה - הובילו את הגורמים המתונים בשני הצדדים לעצור לחשיבה מחודשת, ולנסות להנמיך את גובה הלהבות.

המהלך הבא, מתרקם בימים האחרונים בחשאיות מוחלטת. לא כולם תמימי דעים לגביו, והוא נידון בשקט-בשקט, תוך זהירות מוחלטת לבל יגיעו השיחות לידי פיצוץ. כמו שיחות שלום עם מדינת אויב, גם כאן היתה בתחילה חשדנות גדולה.

לא קל לדבר לנציג ש"סי, 'משתאכנז' ככל שיהיה, להסתחבק עם מי שפער את פיו נגד הגר"ע יוסף, נשיא התנועה הקדושה. מנגד, גם בדגל התורה לא ששים להביט בפניו של מי שהצטרף, רחמנא לשיזבן, להסתדרות הציונית, עשה יד אחת עם הרפורמים, וגרם ל"זעזוע, הלם ותדהמה בכל רחבי היהדות החרדית בארץ ובתפוצות".

אבל היום, באירוע שנערך בקיבוץ חפץ חיים, ניתן היה לראות את הסנונית הראשונה שהניבו 'שיחות השלום' בין הסיעות: גפני, העומד בראש החץ של המאבק, שהיה זה שהכריז על צאתו לדרך כשעמד מעל במת הכנסת והשתלח בהנהגת ש"ס מול הנציגים הדרוזים, הערבים וחברי מר"צ - לחץ את ידו לאלי ישי, מי שמוצא את עצמו מקבל חיצים ובליסטראות חסרי רחמים מצידם של ראשי הסיעה הליטאית שחשפה מולו שורת שיניים חדות.

ישי, השומר בדרך כלל על ממלכתיות ונזהר מפני עימותים, הבין שהפעם לא ניתן להבליג, ושלח את יו"ר הסיעה, יעקב מרגי, להשיב מלחמה שערה. גם בטאון התנועה, 'יום ליום', קיבל הוראה מגבוה ללחום את מלחמת מרן בגיבורים, ומני אז הפך משה גפני ל'יקיר' העיתון, שעשה הכל בכדי להפשיט את עורו ולהציגו כאחרון הנבלים.

היום, ניכר היה שהעסק מפשיר. (כתבה ובה תיעוד וידאו של לחיצת היד בין משה גפני לאלי ישי, תוכלו למצוא בסיקור הנרחב באתר 'בחדרי חרדים' על ועידת 'איחוד הצלה')

בכתבה שפרסם הבוקר העיתונאי יוסי אליטוב ב'משפחה', הוא דיווח על מהלך של פיוס שמתבשל, ולפיו משה גפני יתנצל, ויאמר כי לא ידע שהגר"ע יוסף עומד מאחורי ההחלטה.

'בחדרי חרדים' חושף את החלק האחר בהסכם, הנמצא עתה בשלבי בישול מתקדמים: אותם גורמים בש"ס המובילים את מהלך ההתפייסות, מציעים כי דגל התורה תנמיך את לשונות האש ותשמור מעתה על דממת אלחוט.

בינתיים, השטח יירגע, ובעוד כחודש ימים, כביכול ללא כל קשר, תתכנס מועצת חכמי התורה לחשיבה מחודשת בנושא, כשהחשיבה המחודשת תוביל לידי החלטת הסתייגות מכל הרעיון.

על פי דיווחים שנשמעים הערב מפי גורמים בש"ס, את המהלך מוביל בעיקר השר אריאל אטיאס, שמתחילת העימות שומר על קו מתון וקורא לחבריו לנצור את האש.

ההצעה גורמת לחילוקי דעות חריפים מאוד בש"ס, כשהעמדה האחרת שוללת את המהלך בכל התוקף, ומתנגדת בנחרצות לכל סוג של התקפלות. "מרן החליט כך, ואנחנו לא ניסוג. נמשיך לספוג חיצים, ובלבד שלא ניכנע לטרור", אומרים הגורמים המתנגדים למהלך.

איזו מן העמדות תתקבל בסופו של דבר, והאם אכן יימצאו בסוף המטפים שיכבו את האש? מוקדם עדיין מלקבוע.

מה שברור הוא, שרצון טוב לסיים את הפרשה, יש בשני הצדדים. השאלה היא האם בכל מחיר, או עד גבול מסוים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}