כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

כמה זה 15% מהציבור החסידי?

למה הופיע ח"כ משה גפני בכנס ה'מצויינים והמובילים' של 'המבשר'? • והאם יוכלו השוטרים בירושלים להמשיך להשליך את השטריימלים של מפגיני השבת כבעבר? • טורו היומי של יצחק נחשוני

הציבור החסידי. קוראים
הציבור החסידי. קוראים



'פריימריס' ב'יהדות התורה'

כדרכנו בין לילה ליום, פתחנו גם היום את דלת הכניסה לביתנו בשעה מוקדמת, ונרתענו לאחור: גוש שחור קידם את פנינו.

צעקנו לעברו "מחול לך, מחול לך" ועוד פעם, אבל הוא נשאר במקומו. התקרבנו, תפסנו אומץ, ואספנו אותו ב'חמלה' מתוך הצינה שהדביקה אותו לרצפה, ורק אז גילינו שזו חוברת מעוצבת, הנושאת את השם 'מובילים', שצורפה הבוקר לעיתון 'המבשר', לרגל הכנס השנתי למצויינות ומובילות שערך העיתון אתמול במתחם בית הדפוס של עיתון 'הארץ'.

החוברת, עם המעטפת השחורה, מתיימרת להציג את 100 החברות המשפיעות ביותר על המגזר החרדי בישראל, אבל יותר מזה היא מנסה להשפיע באמצעות 'רשימה שחורה' על אלפי חברות שגם במלאת שנה להופעת 'המבשר' אינן מפרסמות בו.
נניח שבנק פאג"י אכן משפיע על התנהלות הכלכלית של 25% מהמגזר החרדי ובנק הדואר רק על 4% כפי שמופיע בחוברת, וזה רחוק מלשקף את המציאות, האם לנקניקיות של 'זוגלובק' יש אכן השפעה גורלית ומכרעת על התנהגותם של 53% מהציבור החרדי, הרבה יותר מההשפעה של 'טבעול'?

לא היינו מאמינים אם לא היינו קוראים.

אם הנתון הזה נכון, אפשר להבין למה התוצאות נעטפו בשחור. הייתם מעלים בדעתכם לפני שנה, כש'המבשר' עדיין לא ערך עבורנו 'מחקרי שוק' מרתקים, ש-49% מתוכנו מכורים ל'חומוס' של 'מיקי'? פלא שהתינוקות שלנו מכורים באותו אחוז ממש לחיתולי 'האגיס' ולא לפמפרס או לטיטולים? זה הרי עובר, לא עלינו, ב'גנים'...

בתחום התקשורת מובילה סלקום עם 43% כחברה העיקרית, הכוונה היא כנראה לטלפון הכשר שבכיס ימין, ואורנג' משתווה אליה כחברה שניה בכיס שמאל - זה כנראה הטלפון שאינו כשר, או להיפך.

למרות שהתוצאות הכלליות של הסקר, נראות כאילו הועתקו בדייקנות מאלו שהוצגו בכנס השיווק הגדול והמוצלח שערך 'בחדרי חרדים', הושמטו ממנו הנתונים המאלפים על חדירת המחשבים וחיבורי האינטרנט לציבור החרדי.

את החוברת השחורה כתבו, כנראה, באמצעות מכונת ה'לינוטייפ' הישנה, שבה הכינו בעבר עיתונים באותיות מעפרת יצוקה, הניצבת בכניסה לבניין בית הדפוס של 'הארץ' שבו התקיים הכנס.

גם זהותו של מנחה הכנס, קובי אריאלי, שהנחה גם את כנס השיווק של 'בחדרי חרדים', טושטשה בידיעה המורחבת המופיעה היום ב'המבשר', ושמו הופיע כ"י. אריאלי" האלמוני, שאינו מוכר מהמרקע ומהעיתונות החילונית, ושסביר להניח שכמי שנבחר להנחות את הכנס הגדול שערך עיתונו של א. מוזסון הוא מעולם לא גלש באינטרנט...

אז אם הציבור החרדי, כלומר אנחנו, נתון כך להשפעות חיוביות, למה להביא אלינו את הנתונים האלה עטופים בשחור? אולי, בין השאר, בגלל מה שלא נכלל בחוברת עצמה, אבל מצא את דרכו לכתבה שהתפרסמה עליה ב'גלובס':

"67% מהחרדים קונים משקפים בחנות מקומית, לעומת 4% בלבד ברשת 'אופטיקה הלפרין' המזוהה מאוד עם האישיות החרדית, הרב רפאל הלפרין, ועם מחירים ששוברים את הרצפה" - כותב ספיר פרץ בעיתון העסקים של ישראל.

הרב הלפרין הוא, כידוע, דודה של רעית ח"כ הרב מאיר פרוש, המחזיקה במניות 'המבשר'. פלא שנתון זה - שלרב הלפרין אין כל השפעה על החרדים - נגנז מהחוברת ושהופיעה מול עיני רוכשי מסגרות המשקפיים בחברות אחרות, כרואת שחורות?...

נתוני הסקר המופיעים בחוברת ה'מובילים', הם רק חלק משפעת הסקרים שהוצגו במהלך הכנס שנערך אתמול במלאת שנה ל'המבשר'. המרכזי שבהם, שחלקים ממנו מופיעים בידיעה המתפרסמת היום בעיתון, מצביע על כך שלמרות התקוות הגדולות שהפיח, 'המבשר' דישדש בתוך שנה רק למקום הרביעי והנחות ברשימת העיתונים החרדיים, אחרי 'המודיע', אחרי 'יתד נאמן' ואחרי 'משפחה'.

'המודיע' נהג עם 'המבשר' בחסד היום, כשלא קלקל לו את האופוריה ולא הופיע עם כותרת ענק, האומרת שעל פי הסקר שהזמין 'המבשר' הוא, 'המודיע', ראוי לכתר ה'מצויינות והמובילות'. הוא ממשיך להחזיק במקום הראשון בין העיתונים החרדים ואפילו חיזק את מעמדו.

'דגל התורה' הפגינה את שביעות רצונה מתוצאות הסקר, בעצם הופעתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני בכנס, שיכולה להתפרש כמי שבא לכבוש את מי שדמיינה שתהיה ל'מלכת התקשורת' החרדית בתוך זמן קצר, עמה בבית.

'יתד נאמן' אמנם אינו מסקר את הופעתו של גפני. עד כדי כך אין בו עדיין אומץ, אבל העובדה שדווקא היום הוא מצא לנכון לפרסם שניתוח נתוני העיתונות החרדית בסקר tgi על התקשורת בישראל, הוכנסו להקפאה עמוקה, יש בה כדי לרמוז שגם התוצאות הלא מחמיאות של הסקר שהזמין 'המבשר' ושהציבו אותו רק במקום הרביעי, נגועות ואינן משקפות את האמת.

משמעותן של תוצאות הסקר על התקשורת, כפי שמפרסם היום 'בהמבשר', הן שהעיתון עשה הרבה רעש וצילצולים, אבל הגיע למספר זעום ביותר של קוראים. "במענה לשאלה אלו עיתונים המיועדים למגזר החרדי אתה מכיר או שמעת עליהם? ענו 34% מכלל הציבור החרדי כי הם מכירים וקוראים את עיתון המבשר" - כותב העיתון.

לא שכל יתרת 66 האחוזים אינם רואים, חלילה, ואינם שומעים, אבל על ה'מבשר הם לא שמעו.

'המבשר' מעדיף לנתח את התוצאה כך:"כל אדם שלישי מרחוב החרדי מכיר ושומע על עיתון המבשר"...

וכמה קוראים אותו מדי יום? כאן צריך לשבח את העיתון על פרסום הנתון, למרות הבושה שבו: (רק) "15% מהמגזר החסידי סיפרו כי הם מקפידים לקרוא את העיתון דבר יום ביומו".

לעמיתו של דבר הסקר אינו משקף מספיק את תמונת המצב של התקשורת החרדית. הוא נותן אולי תמונה כללית, אבל גם מעוותת. אם תרצו, הוא משקף הרבה יותר את יחסי הכוחות בתוך 'יהדות התורה' בדיוק שנה אחרי הבחירות.

הסיעה המרכזית של גור שומרת ומחזקת את כוחה. 'דגל התורה' - קוראי 'יתד' במקום השני, הבלתי מזוהים הנמנים על קוראי 'משפחה' במקום השלישי, ופרוש, עם כל השרירים שהפעיל ו'המבשר' שהוציא, במקום הרביעי הרחק מאחור.

אז מי צריך 'פריימריס'?

השטרימעל של מוזס. צילום ארכיוןצילום: השטרימעל של מוזס. צילום ארכיון
השטרימעל של מוזס. צילום ארכיון


...ולא ראש לשועלים

מי אומר שחוקי מדינת ישראל אינם מתחשבים בחוקי התורה? בשבוע שבו אנחנו קוראים מתוך פרשת 'משפטים', שוב יזכירו לנו, בודאי, העיתונים החרדים בסוף השבוע, ובצדק, שבתי המשפט שלנו עדיין אינם מסתמכים ומתנהלים על פי 'המשפט העברי', אבל השנה לא יוכלו להתעלם מכך שחוקי הממשלה כבר לוקחים בחשבון אפילו את מאמרי חז"ל שבפרקי אבות.

ועדת השרים לחקיקה התכנסה אתמול ואישרה את הצעת החוק של ח"כ רונית תירוש מ'קדימה' להרחיב את הצעת החוק שלה, שאסרה עד עתה רק סחר בפרוות כלבים וחתולים (פויה. איכסה!) לכל סוגי בעלי החיים.

למרות שההחלטה הזו עלולה לפגוע באורח קשה ב...עובדים הזרים, בעיקר מהפיליפינים, ושר הפנים אלי ישי המבקש לצמצם את מספרם בישראל, עוד יואשם כי כיוון לכך, היא דווקא התחשבה ב'מיעוט' החרדי שיש בו חובשי 'שטריימל' בשבת, ולמרבה הפלא לא עורר שום הדבר שום תגובת אנטי.

ברכותינו.

כנראה שאין עוד מנוס מלהסכים שחוק במדינה יהודית, שבממשלתה חברים חובשי 'שטריימל'כים' ו'ספודיקים' וסתם שומרי תורה ומצוות, אינו יכול עוד להיות תלוש מן המקורות שלנו לגמרי. בהתאם לכך, הוכפף 'חוק הפרוות' למאמר חז"ל הקובע: "הוי זנב לאריות ולא ראש לשועלים".

ייבוא ראשי וגופי השועלים לישראל לצורך יצור פרוות נאסר, אבל ה'זנבות' ימשיכו להגיע לכאן כבעבר וישמשו לתעשית השטריימל'כים.

מיד יקומו כל בעלי רגש הנחיתות שבתוכנו, בעיקר כאלה שאינם נמנים על החסידים, ויטענו שהממשלה זרקה לעברנו 'זנב' של 'שועל', כאילו היה זנב דג מלוח, רק כדי לסתום את טענות החרדים כי הם נחשבים לזנבות החברה בישראל בשורה של נושאים אחרים. לא נכון! ההישג הזה הושג בעיקר מתוך רצון טוב להיענות להשתדלותו העיקשת של יו"ר סיעת יהדות התורה בכנסת, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, שפעל בעניין זה ללא ליאות.

'חוק השטריימלך' שאושר אתמול בוועדת השרים לענייני חקיקה, אחרי ששורה של חוקים אחרים שיש בהם עניין למפלגות הדתיות והחרדיות, כמו הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים, הכנסת השינויים בחוק גיוס נשים ועוד, נדחו למרות ההבטחות שעוגנו בעניינם בהסכם הקואליציוני, מעורר היום, למרבה הפלא, יותר עניין בתקשורת הכללית מאשר בתקשורת החרדית. אולי כדי לא להעיר את השועלים מרבצם ולא להפחידם לפני הציד.

מי שדווקא מרחיב בו הוא 'ידיעות אחרונות' שגייס לשם הפרשנות בנושא את הכתבת הותיקה והיסודית שלו לענייני צרכנות שושנה חן, בלא לציין 'גילוי נאות' שבעלה, שהוא מהיושבים ראשונה בחצר מודז'יץ, חובש בעצמו 'ספודיק'.

"השטיימל" – גילינו ב'ידיעות אחרונות' – "אינו חובה הלכתית" ונרגענו. ועוד גילינו שהענף הירושלמי והמכובד של חסידי חב"ד, חובש השטריימל, אינו מוכר לעיתון זה הכותב "שטריימלך הוא כובע פרווה שלובשים חסידים, למעט חסידי חב"ד".

"מוצאו של השטריימל" – נכתב ב'ידיעות אחרונות' כאילו היתה 'ויקיפדיה' – "במזרח אירופה לפני מאות שנים. יש הטוענים שנוצר כהתחכמות של היהודים על איסור הצאר לחבוש כיפה שנעטפה בפרווה, ואילו יש הטוענים כי חבישתו היתה בתחילה גזירה של בזיון ליהודים שהפכו אותו לסממן של כבוד".

ב'ידיעות אחרונות' אהבו, בוודאי, יותר, את ההסבר השני, אבל לא יודעים שכל הבגדים שעלינו, ולא רק ה'שטריימל' של החרדים, הם סממן של בזיון לאנושות, מאז גורש האדם הראשון מגן עדן...

כך או כך, כמו כל חוק גם ב'חוק השטריימל' כבר מזוהות פרצות ומגבלות שלא חשבו עליהם קודם, הגם שלא נראה שהם יונחו להכרעת הבג"צ.

מה יעשו למשל בני האדמו"רים עם שולי השרוולים והצווארון, האם יוכלו לצפות אותם בשאריות הזנבות או שמא יאלצו להסתפק מעתה בפרווה סינטטית?

ויותר חמור: אם זנבות השועלים הותרו רק לחרדים החובשים אותם לראשם, האם בהפגנות הירושלמיות יוכלו השוטרים להמשיך ולחטוף את ה'שטריימלכים' מראשם של המפגינים, או שהם יאלצו מעתה להתנזר ממנהג זה, אחרת יואשמו על ידי המפח"ש בשימוש בדבר האסור להם על פי חוק...?

לשטריימל יש מעתה קצוות נוספים להתעסק עמם על מה שהיה להם עד אתמול.

הבן התגייס, והקהל דורש פיטורים. תמונת אילוסטרציהצילום: הבן התגייס, והקהל דורש פיטורים. תמונת אילוסטרציה
הבן התגייס, והקהל דורש פיטורים. תמונת אילוסטרציה


לנו זה לא יקרה...

ידיעה גדולה בעמודו הראשי של 'מעריב' הבוקר: מאות קוראים של ה"ניו יורק טיימס" דרשו להדיח את שליח העיתון בירושלים, אית'ן ברונר, משום ש...בנו התגייס לצה"ל. חלק מבכירי העיתון, הנחשב לחשוב בעולם, הצטרפו לקריאה, אבל העורך הראשי מתעקש: ברונר יישאר בתפקידו.

בגוף הידיעה מספר צח יוקד, כתב 'מעריב' בארה"ב, כי גם הפעם עוררו את הנושא ארגוני שמאל שאינם מסתפקים כבר ב'השתנקרות' בלבד, אלא מופעלים כ'סוכנים' של ממש האוספים סודות צבאיים. במסגרת 'תפקידם' גילו שבנו של הכתב הותיק בשטחים, שעל יושרו המקצועי וסיקורו ההוגן לא יצאו עוררין במשך 27 שנות עבודתו על ציר ישראל והפלשתינים, התגייס לשירות של שנה וחצי בצה"ל. האבא, הכתב בירושלים, נמצא חשוד בשיתוף פעולה עם הישראלים ונפסל על ידי העוקבים מלהמשיך בתפקידו...

למרות הלחץ מצד ארגוני השמאל וקבוצות מעקב אחר פעילות התקשורת במזרח התיכון, מקבל הכתב, לעת עתה, גיבוי מהעורך הראשי של העיתון, ביל קלר, אם כי בהסתייגות. העורך אומר בתגובתו שיהיה מוכן לשקול את עמדתו מחדש במידה ו...החייל הצעיר יתקדם בסולם הדרגות.

אין סיכוי.

עברנו מ'מעריב' ל'הארץ' ומיד הסקנו את המסקנה שלנו זה לא יקרה. התקשורת שלנו חסינה אפילו מפני האשמות קשות של חוסר נאמנות מהסוג הנדיר הזה.

מדינה שאחד מבתי הספר הותיקים שבה, הנחשב ל"יוקרתי" ביותר, "גימנסיה הרצליה" בתל אביב, חוסם את שעריו לכניסת קציני צה"ל במדים, כאילו היו רבנים ראשי תנועות התשובה, וכאילו מדובר באוניברסיטת 'אל קודס 'באבו דיס', אין שום סיכוי שילדי התקשורתנים שלומדים בו יעוללו לאביהם את מה שעולל בנו הבלתי אחראי של כתב הניו יורק טיימס, אית'ן ברונר. הם לא יערערו את ה'אובייקטיביות' של אביהם שהושגה בעמל של שנים.

קשה לנו רק להבין למה הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי מיהר להצהיר אתמול שהוא מתבייש באותה 'גימסיה הרצליה' שגם הוא למד בה. על פי מידת האחריות שמגלים מנהל 'גימנסיה הרצליה' והתלמידים ה'נשכבים על הגדר' ו'מסתערים' כדי למנוע מאיתנו סערה כמו זו שמתחוללת ב"ניו יורק טיימס" הוא אמור להיות גאה בהם...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}