כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

יוונים נקבצו עליי: מודל 2010

מאות יהודים עשו 'שבת מחאה' בבית הכנסת העתיק בעיר חניה, באי כרתים שביוון, בתגובה לשתי התקפות אנטישמיות שספג בית הכנסת בחודש שעבר - בהן נשרף שוב, לאחר שנשרף בעבר על-ידי הנאצים

בית כנסת שרוף. אילוסטרציה
בית כנסת שרוף. אילוסטרציה

מאות מיהודי יוון הגיעו למחוז חניה שבאי כרתים, להפגנת תמיכה והזדהות עם חברי הקהילה היהודית במקום. זאת לאחר שתי התקפות אנטישמיות וברוטאליות שנערכו כנגד בית הכנסת המקומי.

בית הכנסת שבעיר חניה, אחד מן העתיקים שבבתי הכנסת ביוון, ספג בחודש שעבר שתי התקפות על רקע אנטישמי, בהן נשרף המבנה חלקית ונזקק לשיפוץ. מלבד הנזק שנגרם למבנה, נשרפו בהצתה למעלה מ-2500 ספרי קודש שהיו בבית הכנסת.

בסוף השבוע הגיעו מאות יהודים, מכל רחבי המדינה, להביע את תמיכתם ואהדתם, ולהפגין שאט נפש נגד האנטישמיות המרימה את ראשה המכוער באי השליו.

המשטרה היוונית עצרה בעקבות ההצתה שני בריטים, אמריקני ויווני בחשד למעשה. החשוד העיקרי, בריטי בן 32, עודנו במעצר.

קודם למלחמת העולם השניה חיו בעיר קרוב ל-300 יהודים, שנשלחו כולם להשמדה על-ידי הנאצים, ששרפו באותה הזדמנות גם את מבני הקהילה ובתי הכנסת בעיר.

סיפורה המזעזע של הקהילה נודע בספרי ההיסטוריה בשל העובדה שהאוניה בה נשלחו היהודים להשמדה באושוויץ, לא הספיקה להגיע ליעדה, וטובעה על-ידי משחתת של חיל הים הבריטי, כשכל היהודים שהפליגו בה טבעו במצולות.

בית הכנסת היחיד שנותר על עומדו לאחר המלחמה נשאר עזוב ומוזנח במשך שנים רבות, עד ששופץ ב-1999 על ידי ניקוס סטאברולקיס.

בבית הכנסת התקיימה פעילות קבועה במהלך כל השנה, אם כי לא נמצאו באי מספיק יהודים שחפצו להשתתף במניין על בסיס קבוע. בית הכנסת נודע בין המטיילים, גם בשל המקווה המיוחד שמקור מימיו נביעה מקומית, השוכן בחצרו האחורית של בית הכנסת, סמוך לקברי ארבעת הרבנים האחרונים של הקהילה.

במהלך השנים התאגדה סביב בית הכנסת קהילה קטנה של אנשים התורמים לבית הכנסת מזמנם ומכספם, קהילה שהוכתה בתדהמה עם ההתקפות הברבריות בחודש שעבר, שהשאירו את בית הכנסת, כשהוא שוב שרוף וחרב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}