כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בחסות 'המב-שר': פואד תוקף את האברכים

כשהוא מוקף באישים חרדיים, עמד שר התמ"ת ותקף את אברכי הכוללים שאינם יוצאים לשוק העבודה • "ההשתתפות הנמוכה של החרדים בכוח העבודה פוגעת במשק", אמר פואד בכנס שיווקי שיזם 'המב-שר'

"לכו לעבוד". שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר. צילום: בחדרי חרדים
"לכו לעבוד". שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר. צילום: בחדרי חרדים

'לכבוש את המלכה בבית'. זו התחושה שחלפה במוחם של ראשי חברות במשק ששמעו את נאומו של שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שנישא היום, בכנס שיווקי שיזם היומון של סיעת שלומי אמונים, 'המבשר'. חרדים רבים לא היו בכנס, שיועד לראשי חברות במשק, אבל גם החילונים שבין המשתתפים הבינו, שלתקוף ולבקר בבית המארח, זה לא יאה ולא נימוסי.

המבשר ממליך: המודיע במקום הראשון

דברים לא קלים נאמרו הערב בגנות הנוהג החרדי לפיו אברכים וראשי משפחות יושבים על התורה ועל העבודה ואינם משקיעים את עצמם במלאכה. הדברים נאמרו על ידי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בנימין בן אליעזר, כשהמארחים שיזמו את קורת הגג ואת המיקרופון שדרכו יועברו הדברים, הם לא אחרים ממנהלי יומון המגדיר את עצמו כשמרן, וכ'בטאונה של היהדות הנאמנה'.

דווקא 'בטאונה של היהדות הנאמנה' הפך כנס שיווקי תמים ל'בטאונם' ומביא דברם של מחרפי היהדות הנאמנה, הרואים באברכים פרזיטים, עלוקות, מוצצי הלשד של המדינה, שאינם יצרניים ואינם מביאים תועלת לחברה.

הדברים מוצגים כאן, מתוך ההודעה לעיתונות ששיגרה לשכתו של של התמ"ת.

לאחר מספר מחמאות מתבקשות, עבר פואד לביקורת הנוקבת שלו כלפי החברה החרדית. תחילה אמר, ש"המגזר החרדי הינו אחד המגזרים הגדולים, הרגישים והחשובים הקיימים במדינת ישראל. בניו ובנותיו של מגזר חשוב זה הינם מהאיכותיים שיש במדינתנו, אנשים מסורים, אדוקים וחרוצים, היודעים לשלב בין חיי קודש לחול ובין תורה לעבודה. עלינו לעשות הכול על מנת להשקיע במגזר ייחודי זה וכן כדי לשלב אותו בשוק העבודה, בהתאם לאופיו המיוחד של המגזר, וכן בהתאם למגבלותיו ולייחודיותו".

אחר כך התחיל פואד לתקוף, כשמימינו ומשמאלו יושבים אנשים חרדיים: "אין זה סוד כי שיעורי התעסוקה של הציבור החרדי נמוכים יחסית לאוכלוסייה", אמר שר התמ"ת. "שיעור התעסוקה של הנשים החרדיות עומד על 49% בממוצע ושל גברים חרדים 37% בלבד, וזאת לעומת שיעור השתתפות של כ-75% אצל גברים ו-69% אצל הנשים במגזר היהודי.

"עם זאת, אני שמח לגלות כי ישנה מגמת שינוי ואנו רואים יותר ויותר חרדים הלוקחים חלק בשוק העבודה ובהכשרות מקצועיות. אני משוכנע כי המהלך מטיב הן עם המגזר החרדי והן עם מדינת ישראל.

"השתתפותם הנמוכה של מגזרים אלו מקורה בשלל סיבות, ביניהן חסמי תרבות, הזנחה ממשלתית לאורך שנים, תהליך ניכור והסתגרות, ולצערי, לעיתים נובעת גם מדעות קדומות ודפוסי חשיבה שמרניים מצד המעסיקים".

פואד שיבח את כוח העבודה החרדי, ולאחר מכן שב לבקר: "אני רוצה להדגיש כי ההשתתפות הנמוכה של המגזר החרדי בכוח העבודה פוגעת לא רק במגזר עצמו אלא גם במשק, בפוטנציאל הצמיחה שלו ומעל לכל בנו כמדינה וכחברה. אי-השוויון התעסוקתי ההולך וגובר בין סקטורים שונים מציף סוגיות חברתיות משמעותיות ומסכן את האיזון במרקם החברתי העדין פה בארץ ישראל".

ברור שבכתבות הסיקור של הכנס, ישמיטו סופרי היומון את דברי הביקורת הללו, שאינם מוסיפים כבוד ליהדות החרדית ואף רואים את הציבור הענק של אברכי הכוללים כמי ש"פוגעים בצמיחה של המשק, בגלל חסמי תרבות". אבל הדברים הללו, שנאמרו בנוכחות אישים חרדיים, הן אות קלון למי שאמרם, ואולי גם למי שהעניק להם קורת גג.

את אלפי אברכי הכוללים בארץ, שיקומו מחר ליום נוסף של ישיבה מסורה על התורה ועל העבודה, לא ירגשו משפטי הביקורת הללו. גם אם הם נאמרו בכנס של עיתון שגם אברכי כולל נמנים על מנוייו.

'כל כלי יוצר עלייך, לא ייצלח', הוא הפסוק המתאים לשעה זו. האברכים ולומדי התורה ספגו כבר מהלומות יותר קשות. גם זה יעבור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}