כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"גפני? מי הוא בכלל?" • ראיון סוער

ח"כ הרב אמסלם בראיון ראשון על המתיחות בין 'דגל' לש"ס: "אני יוזם הפרדה מוחלטת" • "גפני? לא דואג לדברים שחשובים לנו" • "אני משקף את דעתם של רוב הבוחרים" • "יתד? מי מסתכל שם בכלל"

"גפני? מי הוא בכלל?"  • ראיון סוער
ארכיון בחדרי חרדים



'הודנה'. כך מכנים אנשי דגל התורה את המצב החדש בינם לבין אנשי סיעת ש"ס.

אחרי שיו"ר ועדת הכספים, משה גפני, הצליח להבעיר את המדורה ואת היהדות החרדית כולה, בעקבות נאום הג'ובים' המפורסם, וההתקפה האדירה כנגד ש"ס, בשל הצטרפותה להסתדרות הציונית העולמית, מגיעה כעת לחיצת היד.

בשבוע שעבר, בוועידה השנתית של ארגון איחוד הצלה בקיבוץ חפץ חיים, ניסה גפני להושיט יד לעבר השר אלי ישי, במין מסר של פיוס. המסר לא נולד על קרקע יבשה. שעות קודם לכן תידרך גפני את העיתונאים, ואמר כי יצא נגד החלטת סיעת ש"ס, מכיוון שלא ידע שזו החלטה של מועצת החכמים. מי שיודע לקרוא בין השורות, מבין כי הצדדים עסוקים במאמצים לרדת מהעץ.

ה'דגל' יירד, המועצה תתכנס שוב • חשיפה

נדמה ש'יתד נאמן' חצה במאבק הזה את כל הגבולות. המילים הבוטות שכוונו כלפי סיעת ש"ס והעומדים בראשה, הינן חסרות תקדים. מי שיצא להגן על ראשי ש"ס, היה הגר"מ מאזוז, שדיבר בחריפות כנגד העיתון, וכנגד משה גפני, שזוכה לתמיכה מעל דפיו.

גם בוועידה השנתית של 'איחוד הצלה', יצא סגן שר האוצר, ח"כ איציק כהן, מהוועידה בעת שח"כ גפני נכנס פנימה אל האולם, זאת בכדי שלא לשבת איתו בכפיפה אחת.

כפי שפרסמנו באתר 'בחדרי חרדים' גם בסיעת ש"ס הדעות חלוקות. ישנם המהרהרים בקול, אולי כדאי לרדת מהמהלך של ההצטרפות להסתדרות, בכדי לצנן את הרוחות, ולהחזיר את השלום בין הסיעות החרדיות.

לצורך הבנת הלך הרוחות, בתוך סיעת ש"ס, ביקשנו לשוחח עם הרב חיים אמסלם.

• לך יש דעה אחרת משאר המנהיגים בש"ס. דעה מיליטנטית, דעה עצמאית. כשאתה רואה את התמונה, איך אתה רואה את נסיונות הפשרה של משה גפני?

"תראה, אני רוצה להאמין שח"כ גפני מתכוון לכל מילה, ואכן יונמכו הלהבות. סך הכל בפעילות הפרלמנטארית בכנסת חייבים לשתף פעולה לטובת הציבור החרדי הדתי והמסורתי מכל גווני הקשת. אם לא נשתף פעולה, אז לא נתקדם בשום דבר. אבל גפני, ויתר חבריו מ'דגל התורה', והחברים הנוספים, צריכים להבין דבר אחד: אנחנו לא עובדים אצלם, אנחנו לא מחוייבים אליהם, ואנחנו לא כפופים אליהם. 'יתד נאמן' בשבילנו לא קובע כלום. לא מעלה ולא מוריד".

• אתה אומר שזה לא מעלה ולא מוריד. מי שקרא את יום ליום בשבוע האחרון, היה יכול לחשוב ש'הניו יורק טיימס' יצא נגד ש"ס. לא יצאתם מפרופרציה?

"תשמע, אני לא נציג של יצחק קקון. אני חיים. ואני לא מתרגש מעיתון יתד נאמן. אני מעולם לא התרגשתי מהם, ואינני מתרגש מהם. מה שאמר מורי ורבי הגאון ראש הישיבה שליט"א (הגר"מ מאזוז) הם דברי טעם, דברים הגיונים.

"מי שהתרגש כל הזמן, ומכל חצי כותרת ביתד הוא התרגש, זה בעיה שלו. מלכתחילה לא היה צריך להתרגש מהם, לא היה צריך לספור אותם ואז הם פשוט היו מבינים. קול קורא במדבר ובסך הכל היה מתברר כי הנשק שלהם הוא רק ערימה של נייר ותו לא".

• נסיון הפיום לא נראה אירוני, כשהוא מגיע יומיים לאחר מתקפה חריפה בעיתון?

"תשמע, אני לא יודע. אני לא חושב שח"כ משה גפני הוא הרוח החיה באופנים, והוא מבין את כל מה שקורא בעיתון יתד נאמן. נכון שיש לגפני משקל, אבל לא תמיד יד ימין יודעת מה יד שמאל עושה. הם מנסים לשמר קרב מאסף לאידיאולוגיה שלהם והפטרונות שלהם על ש"ס, אבל לפי דעתי לאט-לאט הם יבינו שאין מה לעשות. זהו, נגמר. הימים ההם חלפו, ואינם. ש"ס החליטה החלטה אסטרטגית לגבי הנושא של ההסתדרות הציונית, ומשהתקבלה ההחלטה במוסדות העליונים, אין מה לעשות".

• אולי אתה היחיד שחושב כך. אתה רואה שההנהגה, ישי ואטיאס, לא מדברים מילה בעניין?

"מי שחושב שהוא כפוף לפטרונות מסוימת, אז הוא חי בבעיה. זה לא הציבור שלנו, ולא הציבור שבחר בנו. בחרו בנו כדי שנהיה עצמאיים, להפעיל את השיקול דעת שלנו. אנחנו לא מחויבים לאידיאולוגיות של אחרים, וכפי שהסביר ראש הישיבה, הספרדים באו מרקע אחר, מתובנות אחרות, מהשקפה אחרת.

"מה כפיפות הקומה הזאת? ומה ההתרגשות הגדולה הזאת? אני מאמין שגם יתר חבריי לאט לאט יבינו שעד עכשיו זאת לא הייתה הדרך הנכונה, ועתה צריכים ללכת בדרך של זקיפות קומה, גאווה עצמית במורשת שלנו, בדרך שלנו - ויש לנו מה למכור".

• חברים ממפלגתך יוזמים מהלך של נסיגה מהצטרפות התנועה להסתדרות. מה אתה אומר להם?

"תראה אם זה יקרה אוי ווי. מפני שזה יראה שאין לנו עמוד שדרה ואני הראשון שילחם נגד החזרה הזאת".

• אתה לא יודע שהמהלך מתגבש?

"שום דבר לא מתגבש. ראש הישיבה דיבר דברים ברורים, משפחת אבוחצירא עומדת גם כן מאחורי המהלך הזה".

• ראש הישיבה ומשפחת אבוחצירא, שלמעשה אתה שליחם בכנסת, זו סיעה אחת בתוך ש"ס. בש"ס יש מהלך כזה.

"תשמע, אלי ישי קיבל את ההחלטה בהתייעצות ובהכוונה של מרן רבי עובדיה. עכשיו אני לא רוצה להאמין שכל מיני איומי דמה מכאן ומשם ישפיעו על מהלך כזה, כי לדעתי יכול להיות לכך משמעויות לא בריאות בשבילנו בתנועה".

• הסערה תמשיך להתפתח?

"לא נראה לי שישתנה שום דבר. מועצת חכמים ישבה על המדוכה, קיבלה החלטה ואת הליווי של מרן רבי עובדיה. אין שום סיבה שזה ישתנה. כל הדברים הם בגדר הפרחת שמועות. לא צריך להתרגש יותר מדי. אנחנו נמשיך בשלנו. ואם פירושו של דבר הליכה לדרך עצמאית, המהלך מבורך".

• מה כוונתך דרך עצמאית?

"אם אתה ואנחנו, לא נצטרך לפזול כל רגע לעיתון יתד נאמן בכדי לבדוק מה כתבו עלינו או מה יגידו פלוני ואלמוני, זה מהלך מיוחד".

• משה גפני אמר, שאם היה יודע שמועצת החכמים עומדת מאחורי ההחלטה הוא לא היה מדבר, אתה מאמין לו?

"אני מכיר אותו מהכנסת הוא חותר למען מטרות מסוימות שעל פי רוב הם אינן אותן מטרות שלנו. מה אנחנו תלמידיו? מי הוא בכלל? כן ידע, לא ידע? מה זה אכפת לנו? מי זה שככה יצא נגדינו? אני יכול לומר לך מי הוא ומה הוא, בריש גלי מה אנחנו חייבים לו משהו? ממתי ש"ס חייבת ליתד ולדגל? נגמרו הימים ההם. חלפו ואינם".

• רבים בש"ס חושבים אחרת ממך.

"אני לא מגדיר את עצמי כסיעת עצמאית בתוך ש"ס. אני קול שמשקף לדעתי את רוב המוחות של ציבור הבוחרים שלנו".

• הרוב כנראה לא מעיז לדבר..

"מי שלא מעיז - לא מעיז. אבל אני צריך לשתוק? התקבלה החלטה בגיבוי מועצת חכמים. בגיבוי מרן, שהובילו ראשי התנועה, אז יושבים כאלה ואחרים ומרימים קול "נבלה נעשתה בישראל". אז גמרנו? אז אנחנו נתקפל ונחזור לבונקר, מה קרה כאן?".

• רבך התבטא בראיון בסוף השבוע בצורה חריפה על הליטאים, שהמצב שלהם קשה מכיוון שהם לא יודעים מה זה כבוד התורה. הוא דיבר על כך שבישיבות שלהם פרצה מחלוקת, בעקבות היחס המזלזל ללומדי התורה. דברים כדורבנות.

"טוב, אני מחשיב את מורי ורבי. כל דבריו כלהבות אש. והוא לא נגוע ח"ו לא בשנאת חינם או בקיצוניות, אלא בראיה מאוד מפוקחת ומכובדת על מה שקורה בבני ברק, והוא יודע מה שהוא מדבר".



להאזנה לראיון המלא חייגו – 0529996600- הכול בקול קו המידע הפופלרי


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 50 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}