כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

3 שנים אחרי, הצדק יצא: הקצין נשלח למאסר

גלעד מזרחי, מפקד יחידת האופנועים ביס"מ ירושלים, נשלח לשנת מאסר והושת עליו קנס של 10 אלף ש"ח, בעקבות אלימות בריונית שהפעיל כלפי חרדי במהלך הפגנה בבר אילן נגד מצעד התועבה לפני 3 שנים

נתן את הדין. הקצין גלעד מזרחי בפעולה
נתן את הדין. הקצין גלעד מזרחי בפעולה

באורח נדיר ויוצא דופן, נשלח קצין יס"מ לכלא, בגין אלימות שהפעיל כלפי מפגינים חרדיים במהלך הפגנה סוערת בירושלים.

קרוב ל-3 שנים אחרי, יצא הצדק לאור, והשוטר המכה נשלח לשנת מאסר: גלעד מזרחי, קצין אופנוענים ביס"מ מחוז ירושלים, נשלח לכלא בשל התנהגות פרועה מול חרדי במהלך ההפגנות נגד מצעד התועבה שהתרחשו בקיץ תשס"ז.

הקצין גלעד מזרחי, ששימש אז כמפקד מחלקה ביס"מ, הורשע בתקיפה הגורמת לחבלה של ממש ובשיבוש הליכי משפט.

במהלך אחת ההפגנות הסוערות לבלימת המצעד בירושלים, שנערכה ברחוב בר אילן, הבחין מזרחי בצעיר חרדי המתעד את אלימות השוטרים המופעלת נגד המפגינים.

התנהגותו הבריונית של הקצין, באה לידי ביטוי חריף בכתב האישום שהוביל להרשעתו של המפקד, "ביום 17/06/07 בשעה 23:30 או בסמוך לכך, על גג הבנין ברחוב בר-אילן 25 בירושלים זוהו חשודים המיידים אבנים לעבר אנשי משטרה, שטיפלו אותה שעה באירועי הפרות סדר על רקע התקיימותו המתוכננת של מצעד הגאווה. בהמשך לכך, קיבלו הנאשם וצוותו, הוראה לעלות לגג ולאתר את מיידי האבנים.

באותה שעה, צפו במתרחש מן הגג כעשרה אנשים, וביניהם אריה הרשקופ שאף צילם את האירועים במצלמת וידאו. כאשר הגיעו השוטרים לגג, פנה הנאשם אל המתלונן ושאלו למעשיו. המתלונן הסביר לו כי הוא מצלם את האירועים.

"הנאשם הורה לו למסור לידיו את מצלמת הוידאו שלו, והמתלונן שאלו מכוח איזו סמכות הוא דורש זאת ממנו. בתגובה, חטף הנאשם את המצלמה מידיו של המתלונן , השכיב אותו על הרצפה, והחל לבעוט בו ולהכותו באגרופיו בכל חלקי גופו.

"במהלך האירוע ספג המתלונן, בין היתר, אגרוף בפניו, שכתוצאה ממנו עפו משקפיו אל הקרקע ונשברו. כתוצאה ממעשי הנאשם נגרמו למתלונן דימום וכאבים באף, וכן סבל מרגישות במישוש במותן, בבית החזה ובצלעות" .

בנוסף, הועמד מזרחי לדין על אישום נוסף: "בעקבות האירוע המתואר באישום הראשון כתב הנאשם ביום 17/06/07 ד"וח פעולה אל מפקד היס"מ. במסגרת הדו"ח ביקש הנאשם לכסות על מעשיו, ולכן רשם דו"ח שקרי כדלקמן: 'במהלך סריקה הבחנתי במצלמת וידאו המונחת על הרצפה, הרמתי אותה...".

"ביום 20/09/2007 נחקר הנאשם במחלקה לחקירות שוטרים בעקבות האירוע נושא האישום הראשון. כאשר נתבקש לתאר את נסיבות תפיסת המצלמה חזר הנאשם על גרסתו כי מצאה במהלך סריקת הגג". בגין מעשיו אלו הואשם מזרחי בעבירה של שיבוש מהלכי משפט".

בתשובתו לכתב האישום הכחיש מזרחי את כל מה שיוחס לו בכתב האישום, ודבק בגרסתו, לפיה המצלמה נמצאה על ידו כשהיא מונחת על רצפת הגג.

את הטיפול בתלונה ניהל הארגון לזכויות האדם ביש"ע. אורית סטרוק, העומדת בראש הארגון, שהביעה סיפוק מכך שהשופט בא על עונשו, סיפרה היום: "היינו מזועזעים מהעדויות הקשות שהתקבלו באמצעות מוקד הקו-החם. האלימות כנגד הציבור החרדי התאפיינה, למרבה הבושה והזעזוע, במאפיינים אנטישמיים ממש: משיכה בפאות ובזקנים, פגיעה מכוונת בצניעות, ובזכויות דתיות".

בגזר הדין שניתן היום (ה'), כתב השופט יצחק מילנוב, כי הוא התחשב בגילו הצעיר של השוטר, במצבו המשפחתי ועברו הנקי. מנגד, כתב השופט, כי "הנאשם הכה אזרח על לא עוול בכפו, רק משום שהוא שאל אותו שאלה לגיטימית לחלוטין והיא 'באיזה סמכות מותר לו להחרים לי את המצלמה'. אז הנאשם חטף את המצלמה מידי האזרח והפליא בו את מכותיו באגרופים ובבעיטות בעודו שוכב על הרצפה, כשהנאשם צועק לעברו של האזרח - 'פעם אחרונה שאתה מתנגד לשוטר".

בנוסף ציין השופט, כי "בנסיבות העניין לא היה צורך ולא הייתה כל הצדקה לשימוש בכוח כנגד האזרח, והשפלתו לא נגזרה מתפקידו ומשימותיו של הנאשם, כקצין בדרגת מפקח ובתפקיד מפקד מחלקה ביס"מ ירושלים".

את גזר הדין, חותם השופט במשפט: "בנסיבות אלה וחרף האפשרות שההרשעה עלולה לפגוע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם, כלומר באפשרות שהוא יפוטר מהמשטרה, סוג העבירות ונסיבותיהן לא מאפשרות לוותר על ההרשעה, משום שהקורבנות במקרה זה הם לא רק הפרט - כלומר האזרח הנפגע - אלא הציבור כולו, מערכת אכיפת החוק ובתוכה גם, ואולי בעיקר, המשטרה על אלפי שוטריה".

בנוסף לעונש המאסר בפועל, נגזרו על השוטר מאסר על תנאי למשך חצי שנה, ולשלם פיצוי בגובה 10,000 שקלים לאזרח החרדי שהוכה. עורך דינו של מזרחי ביקש לעכב את ביצוע העונש, כדי שיוכל לשקול לערער על החלטת בית המשפט.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}