כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"אנחנו מסיגי גבול? אנחנו?" • ראיון מיוחד

שבוע עמוס בחרמות עבר על הכשר בד"ץ מהדרין, שפרס חסות על 'שטראוס' • בראיון ראשון אומר מנהל ההכשר: "עשינו הכל בתיאום עם לנדא. הכל שקרים" • על הכשרות: "אנחנו יותר מקפידים מהרב לנדא"

"אנחנו מסיגי גבול? אנחנו?" • ראיון מיוחד



בבד"ץ מהדרין של הרב רובין זועמים. ההתקפה חסרת-התקדים וחרם הצרכנים אותו מובילים גורמים בחסידות חב"ד נגד חברת שטראוס, מכוונת לדעתם, כנגדם. המתקפות התקשורתיות אולי לא זרות להם, שכן מערכת הכשרות ידעה בעבר אי אלו שערוריות שגרמו אי נוחות לעומדים בראשה, אבל חרם על חברה שלקחה את ההכשר שלהם? את זה הם עדיין לא מכירים.

לכאורה, בד"ץ מהדרין כבש מאחז נוסף בתחילת השבוע. ההכשר, שנחשב להכשר קטן יחסית, קיבל לידיו את אחת החברות הגדולות במשק, ומנהליו יכולים לרשום 'וי' נוסף, בדרכם המחויכת אל חשבונות הבנק.

אלא שהמתקפה שהחלה השבוע, השביתה את השמחה. קודם לכן פרסם הגרמי"ל לנדא מכתב כאוב בעיתון 'המודיע', בו הודיע כי חברת שטראוס הורידה את הכשרו מעל מוצריה, והעדיפה לעבוד עם הכשר שהוא יותר 'נח' לה. למילה נח, כשמדובר בכשרות, אין הרבה משמעויות. הכוונה היא ברורה: החברה לא רוצה לעמוד במטלות הכשרותיות שהכשרו של הרב לנדא הטיל עליה, ומעדיפה לעבוד עם הכשר 'גמיש' יותר.

מכתב מעין זה היוצא מלשכת הרב לנדא, שנחשב לאחד מברי-הסמכא הגדולים בתחום הכשרות, גרם לנזק תדמיתי חמור לחברת שטראוס. החברה יוצאת וידה על התחתונה, אך לא פחות חמור מכך ההכשר החדש קיבל מכה תדמיתית חמורה.

אלא שבזה לא תם העניין. המכה שספג בד"ץ מהדרין, שהחל עם מכתבו של הגר"י ירוסלבסקי, מזכיר בית דין רבני חב"ד, והמשיך בהוצאת המוצרים מרשת צרכניות 'בר כל' וגור, גרם לראשי מערכת הכשרות לצאת אל התקשורת בכדי להגיב על ההאשמות.

בשיחה שקיימנו עם מנהל מערך הכשרות של הרב רובין, הוא מנסה להסביר את עמדת מערכת הכשרות, ומתחמק באלגנטיות מהשאלות שהפנינו אליו באשר לחרם שהוטל על מוצרי החברה.

"מי שמכיר את העובדות לא תקף אותנו"

את השיחה פותח מנהל מערך הכשרות במונולוג משלו, המסביר את פרטי השתלשלות האירועים:

"לחברת שטראוס יש שלושה מפעלים: הראשון בצפון - אחיהוד. השני - ביוטבתה, והשלישי - מחלבת אביב. בצפון מייצרים הכל חוץ מדברים נוזליים. ביוטבתה מייצרים את הדברים הנוזלים, כגון: חלב ושוקו. כל מה שיוצר עם הכשרו של הרב לנדא, זה היה במחלבה קטנה בשם אביב. למוצרים המגיעים משם העניק הרב לנדא הכשר.

"שטראוס פנתה אלינו ואמרה שהיא רוצה הכשר לגבינות המיוצרות באחיהוד. רק בכדי להבהיר: הרב לנדא מעולם לא נתן שם הכשר, ויתירה מכך, מעולם הוא לא העניק הכשר על גבינות של חברת שטראוס.

"המהלך הזה נעשה בתיאום מלא עם הכשר הרב לנדא.

"הבהרנו לחברת שטראוס, מיד כשנכנסנו, שאנחנו לא ניכנס למחלבת אביב, בכדי לא לפגוע בהכשר של הרב לנדא.

"בשלב הזה, ביקשה מאיתנו חברת שטראוס, שנעניק הכשר על מוצרי שוקו. גם לשוקו הרב לנדא לא נתן מעולם הכשר, וזה לא היה אמור להפריע לו בשום צורה. אלא שלאחר מתן ההכשר שלח הרב לנדא מכתב לחברת שטראוס, בו הוא כותב שאם מערכת הכשרות של הרב רובין נותנת הכשר לשוקו, הוא מפסיק את מתן ההכשר לחברה.

"חברת שטראוס ניהלה איתו משא ומתן, שבסופו החליט הרב לנדא לעזוב. אני לא חושב שלאחר שמיעת העובדות מישהו יכול לומר שחברת שטראוס הוציאה את הרב לנדא מהחברה".

• אבל אתם פלשתם גם לתחומי אחריותו של הרב לנדא. מה עם הסגת גבול?

"אנחנו מיוזמתנו ביקשנו מחברת שטראוס שישאירו את המותג 'שטראוס מהדרין' לרב לנדא. ובנוסף, הבהרנו כי לא ניכנס למחלבת אביב, וכל זאת בכדי לא להיכנס לתחומי אחריותו. גם על המוצרים עליהם נתנו הכשר, אין את המותג 'שטראוס מהדרין'. אז אנחנו מסיגי גבול?".

• אתם לא נותנים הכשר למחלבת אביב?

"אנחנו נותנים. אבל זה רק בגלל שהרב לנדא החליט לעזוב את החברה. וגם אחרי שעזב, לקחנו כמה ימים של הפסקה, ולא נכנסנו באותו יום, מחשש למראית עין".

• איך אתה מתייחס להתקפה של חב"ד, גור ומספר צרכניות נוספות נגדכם ונגד חברת שטראוס?

"אני לא עוסק בשיווק. מי שמכיר את העובדות לא תקף אותנו בנושא הזה. אנחנו מרגישים שעשינו הכל בכדי לשמור על כבודו של הרב לנדא. בשורה התחתונה, הדברים יירגעו עם הזמן. הציבור יראה שלא השתנה שום דבר והכל נשאר כרגיל".

• פנו אליכם מחברת שטראוס?

"אני לא מתעסק איתם ברמה הזאת. אני מאמין שהם מכירים את המגזר החרדי מספיק טוב, בכדי לדעת שהחרם הוא בתקשורת בלבד. אין שום משהו מעשי. אני רואה את זה גם בייצור שלא נחלש בימים האחרונים".

• מה לגבי הטענות שהכשרות אצלכם ירודה?

"ברמת הכשרות לא שינינו כלום. כל מה שהיה אצל הרב לנדא - נשאר, ואנחנו הוספנו את ההדגשים שלנו. לא הקלנו ברמת הכשרות - זה לא נכון. אולי ההפך הוא הנכון".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}