כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

יומני מנגלה נקנו על ידי נכדו של ניצול אושוויץ

יומניו של ד"ר מוות, יוזף מנגלה מאושוויץ, שהיה אחראי לרציחתם של מאות אלפי יהודים בשנות האימה והמוות הועמדו למכירה בארה"ב ונקנו על ידי קונה נכד לניצול אוושוויץ • מצמרר

אושוויץ. ממלכתו של ד"ר מוות
אושוויץ. ממלכתו של ד"ר מוות

תחת המספר הקטלוגי "650" ו-"651" הציע בית המכירות Alexander Autographs מקונטיקט ארה"ב, שני פריטים היסטוריים ומזוויעים. יומני מנגלה, יומניו של מי שכונה "מלאך המוות מאושוויץ", שכתב את יומניו בשנות ה-60 בדרום אמריקה, לשם נמלט בתום מלחמת העולם השנייה. הגיעו לידי בית המכירות על ידי גורם שקנה אותו מבנו של מנגלה.

היום נקנו היומנים בידי יהודי, נכד לניצול שואה ששרד את אימי אושוויץ ואת סלקציית הדמים של הרופא האכזר.

הקונה, מעדיף אולי מסיבות מובנות להשאר אנונימי, אך ביל פנגפולוס מבית המכירות "אלכסנדר אוטוגרפס" ידע לספר כי הקונה הוא נכדו של אדם שהיה באושוויץ "ואף פגש את מנגלה. הוא מתכוון לתרום את היומן למוזיאון להנצחת השואה".

יומניו של המרצח, נכתבו במחברת ילדים המעוטרת בציורי חיות, בגרמנית. ב-180 עמודיה כותב מנגלה את השקפתו ודעתו במגוון נושאים בהם אמנות, תרבות, דת, היסטוריה, טבע וביולוגיה, תוך שילוב רעיונות מתורת הברירה הטבעית והשבחת הגזע, שהיו מאבני היסוד של האידיאולוגיה הנאצית.

היומנים נפתחים ביוני 1960, בעת שהותו בזהות בדויה בדרום אמריקה. "אני רואה כמה נכונות היו התוכניות שלי לכל אורך הדרך, ואני מבין שבמרבית המקרים הקשבה לעצתם של אחרים מובילה לשטויות שאינן ניתנות לתיקון. אבל אני מסרב לגלגל את האחריות לאחרים. הייתי אחראי באופן בלעדי להחלטותי", כותב מנגלה.

בהמשך דן הרופא הנאצי בסוגיות של מוסר, אסתטיקה וגנטיקה. "הבעיה האמיתית היא להגדיר מתי חיי אדם הם שווים ומתי יש להשמיד אותם", הוא כותב. "יש רק אמת אחת ויופי אחד. אין 'טוב' ו'רע' בטבע. יש רק 'הולם' ו'אינו הולם'. היסודות שאינם הולמים לא מתרבים. הטבע מספק מסננת. דברים שאינם 'הולמים' נופלים דרכה, כי אינם מצליחים במאבק הקיומי".

עוד כותב המרצח, כי "ההתנוונות מתחילה כשלשכבה השלטת יש פחות ילדים, בעוד שהשכבה הנמוכה מתרבה במספרים בלתי מוגבלים", ומביע דאגה מפני היום בו יופר היחס בין ה"אינטליגנציה" ליתר החברה, כדבריו.

"בכל העולם אין בית ספר אחד, שיוכל להפוך טיפש לאדם מוכשר. אפשר לעודד נטיות גנטיות טבעיות, אבל אי אפשר ליצור אינטליגנציה", הוא כותב. "הכל יסתיים בקטסטרופה אם הברירה הטבעית תשתנה כך שמיליארדי טיפשים יתפסו את מקומם של המוכשרים. חלק מהאנשים ישרדו, כמו שהזוחלים שרדו. חלק ימותו כמו הדינוזאורים. הם יהרגו את עצמם עם הטיפשות של עצמם" מוסיף ד"ר מוות ביהירות מזוויעה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}