כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

החורף משתגע? החקלאים משתגעים יחד איתו

גל החום הכבד בעיצומו של החורף, שבא בעקבות שבוע של קור קיצוני, מבלבל את יבולי החקלאות של ישראל וגורם להם להבשיל מוקדם מדי. גל החום הביא עימו גם מזיקים, הגורמים לנזק רב ליבולים הרכים

היבולים מבשילים מוקדם מדי
היבולים מבשילים מוקדם מדי

אזרחי ישראל והמזרח התיכון כבר התרגלו לשיגיונותיו של החורף המזרח תיכוני, המתנהג בדרך כלל כחורף בתואר ולא בפועל, ושנוטה בממוצע לדמות לקיץ אביבי מאשר לחורף אמיתי.

אולם חורף מוזר כמו החורף העובר עלינו בשנה זו, לא זכור למטאורולוגי ישראל מזה שנים. גלי קור וחום קיצוניים, שינויים תכופים במזג האוויר, שבוע מושלג ולאחריו שבוע שרבי, חום קיצוני בארץ, בעוד באירופה הסמוכה מכה גל קור קשה במיוחד, כל אלו ועוד מהווים מאפיינים חריגים אפילו בקנה מידה ים תיכוני.

אבל מי שבאמת עלול להפסיד משיגיונות מזג האוויר אלו חקלאי ישראל, שגלי הקור והחום מבלבלים את יבוליהם וגורמים להם לצמוח ולקמול שלא בזמנם.

"זה חורף משוגע", אמר דן קפצ'וק, עובד מטעים ותיק מקיבוץ בית-זרע לעיתון 'הארץ'. לדבריו, "החום הזה מקדים את הפריחות במטעי האבוקדו והמנגו, ומה שיקרה עכשיו הוא שאם יבוא שינוי במזג האוויר ויתקרר בעוד שבועיים, הרי שזה ישבש את כל הפריחות שהקדימו".

לדברי קפצ'וק, "אם העונתיות משתבשת כל ההתנהלות הסדירה של הצימוח משתבשת. לדוגמה, אשכול בננות שטרם התמלא עלול להבשיל טרם זמנו, ואז ייאלצו לקטוף אותו כשהוא עדיין לא מוכן לשיווק".

גם נחום רזניק, חקלאי ותיק מהמושבה יבנאל, המגדל בשדות שדות הירק שלו בצל, שומר וקולרבי, אמר לעיתון בייאוש: "פברואר כזה חם לא זכור לי, הטבע מתבלבל ומה שקורה הוא הבשלה מוקדמת של הירקות". בעקבות כך צופה רזניק כי בקרוב יהיו עודפי ירקות בשוק והמחירים יצנחו.

גם גידולי החממות נפגעים בשל המזיקים המעופפים שהביא עימו גל החום מן הסהרה, מזיקים המכרסמים את הגידולים האיכותיים ופוגמים בשימוש העתידי בהם המיועד לשווקי האיכות בעולם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}