כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ועדת תקשורת או ועדת תשקורת? • תחקיר

אז מה קורה בוועדת הרבנים שהובילה את מהפכת הסלולרי הכשר? • במה נחשדו מזכירי הוועדה? • האם במכשיר הסמסונג החדש יש קרינה? • ומה הוחלט על המאבק באינטרנט?

ועדת תקשורת או ועדת תשקורת? • תחקיר



אז מה קורה ב'וועדת הרבנים לענייני תקשורת', הוועדה שהוקמה בכדי לפקח על חסימת הטלפונים -קוויים וסלולארים - מפני שמיעת תכנים שאינם ראויים?

בתקופה בה פרץ אל הרחוב החרדי המאבק נגד הטלפונים הסלולארים, הוקמה ועדה מיוחדת, אשר על חבריה הוטל לטפל בנושא. כחברי הוועדה מונו הרבנים הגר"ע אופמן, הגר"י פישביין, הגר"צ פרידמן, הגרי"ב וואזנר, והגר"ב שרגא. כמזכירי הוועדה מונו יונתן לפקוביץ (גור) וחיים לנג, המקורב לבית הגרי"ש אלישיב.

מתוקף תפקידם כמזכירי הוועדה, אמורים שני המזכירים לפקח על המכשירים הסלולריים הכשרים, המשווקים על-ידי חברות התקשורת השונות, ולטפל בתלונות הציבור בנוגע לתכנים שאינם הולמים, ואף בדברים שהינם בגדר לשון הרע ורכילות גרידא. מתוקף תפקידם, מקבלים מזכירי הוועדה טלפונים, פלאפונים, וביפרים - חינם אין כסף - מהחברות החתומות על ההסכם עם הוועדה.

אלא שכמו בכל ועדה בעלת השפעה, כבוד, כוח וכסף, דרשו מזכירי הוועדה, מה שמוגדר בלשון עדינה "מתחת לפני השטח", עשרות אלפי שקלים מכל חברה סלולארית.

כל העת התנהל הפיקוח כשורה. עד שהגיע המלאך הרע, שלחש על אוזני רבני הוועדה כי המזכרים לאנג ולפקוביץ מקבלים סכומי עתק. השניים נקראו אל וועדה, והתבקשו להגיש מיידית פירוט מלא על מסלולי הכספים. המהלך הפחית בהרבה את הסכומים, שעומדים כיום - לאחר מעקב הרבנים - על סך של 20 אלף ש"ח, מכל חברה סולולרית.



ההצלחה עוברת לנייחים. פותחים חברה בע"מ

בעקבות המהלך המוצלח בתחום הסלולארים הכשרים, החליטו הרבנים להרחיב את המאבק גם אל הטלפונים הקוויים. כך קם מסלול 'קו ונקי' בחברת 'בזק'. השירות של 'קו ונקי' כרוך בשיחת טלפון אחת למוקד 1800-613-613 - בה מבקש הלקוח לחסום את הקו הביתי הנייח, מפני תכנים שאינם רצויים, בלשון המעטה.

'קו ונקי', כך עולה מבדיקה אצל רשם העמותות, רשומה כחברה בע"מ עם מניות. החברה רשומה על שם יעקב דז'דק, שבשיחה שקיימנו עימו טען, כי החברה רשומה על שמו רק ברמה הטכנית, וכי הבעלים הם המזכירים לפקוביץ ולנג.

שאלנו אותו: מדוע 'קו ונקי' של 'בזק' רשום כחברה בעלת מניות ורווחים? מדובר הרי במסלול שרות וסימן רשום של 'בזק' לציבור החרדי? בתגובה הוא הבהיר כי אין לו כל קשר לעניין, וביקש שנפנה ללפקוביץ או לאנג.

נסינו לקבל תגובה מן השניים, אך הם סירבו להגיב על השאלות שהציגו להם כתבי אתר 'בחדרי חרדים'.

מה שברור הוא ש'קו ונקי' אינו גימיק פירסומי בלבד, אלא חברה חיצונית, הנמצאת בבעלות מזכירי הוועדה, חיים לנג ויוני לפקוביץ.

בתולדות הוועדה נרשמו מספר רב של איומים, מצד הרבנים חברי הוועדה, כי יתפטרו, היות שהמזכירים אינם סרים למרותם.

אחת התקריות שהביאה ל'פיצוץ' בקול רעש גדול, היתה סוגית 'קווי הנייעס', שלכאורה כלולים בהגדרה של קווי תוכן, ולכן נחסמו בזמנו על-ידי הוועדה. רק לאחר לחצים מצד עסקנים, נפתח קו נייעס אחד, שהיה בבעלות 'בזק', וההתקשרות אליו היא במחיר שיחה רגילה, מה שלטענת הרבנים, חברי הוועדה, מקל על אברכים ובני ישיבות להתקשר ואלה מוצאים עצמם מתמכרים לנייעס, ומשלמים הון עתק על חיוג אובסיסיבי לקווי נייעס סלולריים.



הציבור ייקרא 'לשדרג'

בשלב מסוים, כשאותו קו נייעס הפועל בחסות 'בזק' תפס צד במחלוקת של ישיבת פוניבז', ביקש חיים לנג לחסום את הקו למנויי 'קו ונקי', מה שהביא את הגר"צ פרידמן, חבר הוועדה, לכתוב מכתב חריף ביותר, בו הבהיר כי שמע מהגרי"ש אלישיב דברים ברורים, לפיהם הקמת שירות 'קו ונקי' הוא בכדי לחסום ניבול פה, ולא בכדי להתערב בנושאים אחרים שאין להם סוף.

הגר"צ פרידמן לא חסך במילים חריפות כנגד התנהלותו של חיים לנג, מה שהביא לכמעט 'פיצוץ' בוועדה.

שלשום התכנסה שוב הוועדה, הפעם בבית חבר הוועדה, הגרי"ב וואזנר, המתגורר באלעד, וזאת לאחר זמן רב שלא כונסה. בין היתר הוחלט למנות את הגרמ"מ קארפ ממודיעין עילית, מי שהרים את המאבק נגד האינטרנט, לטפל מטעם הוועדה בנושא האינטרנט. לפי ההחלטה, ינהל הרב קארפ את המאבק תחת מטריית 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת'.

בתחילת הישיבה דנו המשתתפים בכובד ראש כיצד לקחת מהציבור את מכשיר הסמסונג החדש של חברת 'פלאפון' - אותו מכשיר שנפרץ בקלות ומאפשר להפעיל את המצלמה המובנית בו ללא כל הגבלה. בוועדה החליטו לצאת כבר בשבועיים הקרובים בפרסום מאסיבי, וליידע את הציבור כי התברר שהמכשיר עלול לגרום למחלות ולקרינה מאוד חזקה, ועל כן הציבור מתבקש לבוא למרכזי השירות ולהחליף את המכשירים בהקדם. זאת, לאחר שחברת פלאפון מצידה כבר פעלה בעצמה בנושא, לבקשת הוועדה, ושלחה למנויים הזמנה לבוא ו'לשדרג' כביכול את המכשיר.

אלא, שגם בישיבה זו עלו מספר נושאים שעוררו מחלוקת בין חברי הוועדה, ונוצרה מתיחות על כך שהרבנים אינם מעודכנים בנעשה בפועל. כך, למשל, התברר כי אופשרה פתיחת קו נייעס חדש לשירות 'קו ונקי', ללא משגיח צמוד, דבר שנדרש בתוקף מקו הנייעס הוותיק שנחסם בזמנו.

כמו כן נידונה סוגיית התשלום עבור ההכשר. במצב הנוכחי קו הנייעס הוותיק משלם כ-2500 ש"ח בחודש עבור ההכשר, בעוד קו הנייעס החדש אינו נדרש לשלם. במהלך הישיבה ביקשו רבני הוועדה הסבר מפורט על כל הנושאים.

שלשום בלילה הוצפו רחובות ושכונות מרכז העיר ירושלים, בכתבי פלסתר חמורים בגנות מזכיר הוועדה חיים לנג.

האם יש לכך קשר לכינוס ועדת הרבנים? לנוגעים בדבר הפתרון.





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}